M J skrev:
Som någon skrev tidigare i tråden, lagringen av framhjulens "styrpinnar" i bottenplattan kunde varit mer påkostad, den känns inte optimal. Kul att det hjälpte dig! :)
Jag har varit med och öppnat en Indegon, det är inte bara dåliga lager där utan avsaknaden av dem som är problemet. =)
 
M J skrev:
Upplevde det där första gången jag körde Indegon och noterade att det berodde på att den vertikala axeln till framhjulen var torr så att axeln kärvade/fastnade och inte gick tillbaka när den åkt ut. Efter att ha sprutat de vertikala axlarna till framhjulen med 5-56 så löper de lätt och Indegon åker ner igen efter att ha varit uppe. Den stannar inte för ett kort hopp upp-ner, det måste gå en tid för att den ska larma via menyn och stanna (felmeddelandet när den är lyft säger något om en tidsrymd). Så efter en smörjning av axlarna så slipper man att den stannar efter normala ojämnheter, bara om den förblir upplyft.
Kan vi få en bild på vart det ska smörjas ?
 
Indego hjul.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Bilden är från ett foto av dummyn på forumet men framhjulslagringen ser likadan ut på den "riktiga")
 
Redigerat:
Någon som vet om det finns någon maskin installerad i Stockholmsområdet så man kan få en uppfattning om ljudnivån ?
 
Smörjde igår. Ska bli intressant och se om den har stannat nånstans när jag kommer hem i em.
 
Inget stopp under dagen.Den stod fint i laddaren. Smörjningen verkade funka :)
 
  • Gilla
M J
  • Laddar…
Är det årets eller förra årets utgåva som behöver smörjas ?
5-56 är ju inte så långvarit, känns som det borde ligga lite fett där istället.
 
Själv funderar jag på att testa teflon-spray istället, då det inte är kladdigt och drar inte åt sig damm, grus och gräs som fastnar i det, blir bara glatt. Använder sådant till gashandtag på crosshojar exv.
 
iPhone 4S 012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
iPhone 4S 013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
iPhone 4S 015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser själva mekanismen ut: På änden av styraxeln sitter en magnet som går i ett spår i chassiet med en magnetavkännare, det är denna magnets position som indikerar om den är lyft eller inte.
 
Ser inte ut till att vara den mest genomtänkta kosntruktionen. Vilken del av detta är det som kärvar och behöver smörj ? Är den vita detaljen fast och sedan "guppar" axeln upp och ner beroende på underlaget eller om den lyfts så det är denna axeln som ska smörjas. Med andra ord när axelmagneten och magneten i chassit har kontakt så talar det om för styrelektroniken att den inte är lyft och när de glider isär så är den lyft.
5-56 brukar ju inte vara snältl mot plast och gummi. Sedan finns silikonspray och den brukar inte vara snäll mot gummilister på bilar vill jag minnas. Det ska ju vara långvarit hållbart också menar jag på....
 
Vår klippare har fått Namnet "Bosse Bosch" eller bara Bosse. Att det är en Han är lätt att lista ut. Han kan ju inte tänka och röra sig samtidigt...
 
  • Gilla
M J
  • Laddar…
Silikon är väl till för gummilister, mer eller mindre? Jag körde med Power Lube med PTFE (Teflon), får väl se hur det utvecklar sig...
 
Gjorde gott med lite wd 40 smörj. den har gått oavbrutet hela dagen utan stopp. funkar riktigt bra nu.
jag plockade inte ner något för att smörja utan drog bara ut axlarna och sprayade dom.
 
  • Gilla
M J
  • Laddar…
tonyman skrev:
jag plockade inte ner något för att smörja utan drog bara ut axlarna och sprayade dom.
Det gjorde inte jag heller när jag smorde, jag delade på det nu för att jag blev nyfiken på hur det såg ut efter vad Otjena skrev (som hade tittat) ;)
 
T
Hej.

Jag har lite problem med min klippare.

1 när han startar en klipp period så åker den ut ur stationen startar knivarna åker slumpmässigt åt något håll, kör sedan in i kanttråd eller hinder stänger av knivarna och åker sen bara runt i långsam hastighet och ibland i topp hastighet i flera timmar utan att knivarna snurrar.

2 den felar jämt för att den lyft men såg här att man kan testa och smörja. Så det blir det efter jobbet.

3 vi har ett parasollfot som vi flyttar runt på mitt på tomten flera meter från närmaste avgränsningskabel men ibland när han kör in i parasollfoten så stannar han och meddelar att jag ska ta bort hindret från kanttråden och sedan trycka på fortsätt.

Någon som vet varför han beter sig så konstigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.