Du måste ju ha en ersättningsvägg istället för stödbenen, där du placerar bla den vindtäta pappen. Denna vägg kommer jag att sätta 50-60cm in från "kanten" och får då en isolerad kattvind.
 
Kan man inte låta luftspalten gå ut utanför husväggen och bara bygga en liten "vägg" mellan ytterväggen upp till luftspalten (bör bli drygt 100mm hög)? Då kan man isolera ända ut till takfoten. Jag har dock problem med hur jag skall lösa det med plastfolien på insidan. Den senaste lösningen jag har är att jag tänkte lägga isolering mellan de horisontella balkarna (har säkert ett bra namn) mellan takfoten och stödbenen. På isoleringen lägger jag plastfolie och ovanpå det spontade brädor alternativt golvspånplatta. Då får jag en helt plan kattvind.
 
LÅter som att det blir grymt pilligt, jag tycker det verkar segt nog att vara nere och gräva endast 50-60 cm in ("väggen" blir väl cirka 50-70 cm hög, vet ej riktigt) .

Har du satt dit insektsnätet, det bör du ju göra innan om du inte har gjort det ;)
 
Nej, jag har inte börjat än.
Jag håller på att bygga upp mig mentalt än så länge!
Jag har planerat att sätta dit insektsnät och att dra VP-rör för eventuell framtida fasadbelysning längs långsidorna och i farstukvistens tak. Jag konstaterade att det är lättare nu än om jag kommer på det om ett par år! Jag skall börja att öva mig på garaget (förhoppningsvis i julhelgen) innan jag går på huset.
 
Hej bjorcken!

Sorry, ritningen är borta, jag har snickrat på en ny hemsida, och i virrevarret försvann ritningen. Jag ska scanna in den igen så fort jag kan. Hemsidan är förresten ny för idag 2005-12-19. Välkomna.

http://alvsbyhus.homelinux.org
 
ritningen är nu upplagd ;D

Bjorken om du tittar på min lösning så ser du med lite vilja att reglarna till tredje lagret isolering kommer att möta den innersta golvregeln c:a 1 cm in på golvregeln. Det borde innebära att man kan trycka dit plasten mellan golvregeln och spånskivan (väggen). Har inte hunnit dit men det verkar bli bra.
 
Freeman det såg mycket bra ut, kommer att ha din sida som en av mina favoriter helt klart. Verkade konstruktionen med 45*95 vek om man inte körde med vinkeljärn? Köpte du dem på eget initativ eller på inrådan av Älvsbyhus? Det blir ju en hiseklig massa om man skall ha dem på varje, man borde ju kunna skruva med långa spax skruvar? :-/
 
hobbysnickarn, man kan nog välja själv vilket man gör. Jag kör vinkeljärn och skruvar underifrån. Sitter som bara katten. Så det känns bra.

f..n det är kallt nu, fryser ända in i ryggmärgen flera timmar efteråt man varit upp där en vända.
 
Tjena
var har du för dimension på vinkeljärnen, är det byggmax smalaste eller körde du någon grövre modell? Det måste ju bli en del om man skall ha en vid varje takstol och regel...
 
ska ta reda på måtten men mellan tummen och pekfingret kan jag säga de är c:a 50x50. Köpte dem förresten på biltema. Tror att de är billigast där. De har allt man behöver där, ankarspik plattjärn....

Har satt en vinkel i varje takstol/regel. Köpte nog för få....
 
Jag har köpt 100 st 60*60 vinklar som jag drar dit med ankarskruv

Tydligen skall "lös" isoleringen dras vertikalt i lager ett från golv upp via snedtak, tak samt ned på andra sidan i ett. Lager två blir skivor som placeras horisontellt. Vad gäller takkupan så skall man köra med 120mm + 50mm isolering fick jag höra idag när jag ringde och frågade Älvsbyhus, att man skall köpa 50 mm siolering nämns det INGET om på materialspecen från dem >:( så hade man inte ringt och dubbelkollat hade man väl beställt hem fel grejjor/gjort fel...
 
Varför inte sprutisolera ?
Jag håller på att förbereda mitt Sleipner.
Det blir ganska enkelt att bygga på varje Takstol med en 2"4 på sidan av hanbjälke och stödben och sätta en bit board mellan så facken blir täta. Se bild från min övervåning:

 
  • DSCN0060_small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade funderingar i de banorna men det kändes inte tillräckligt stabilt med den typen av lösning.
 
Orsod får inte upp din hemsida, tänkte kika på elritningen.

Vi får ju hem markiserna i februari så då måste man ju ha kommit en bit så att de har ngt att montera dem i, därav lite halvbrådis med jobbet ;)

En fråga: Angående uppstagning för solering i taket: Det känns som att om man tar 22*120 och sätter under bjälklaget så kommer de lite långt ned på kortsidan, vad är tanken där - att man skall spika på en ny regel för infästning?? Får inte riktigt ihop det mått mässigt :-/
 
orsod skrev:
Hade funderingar i de banorna men det kändes inte tillräckligt stabilt med den typen av lösning.

Visst blir det lite mindre stabilt än med korslagda reglar över hela snedtaket men 28x70gles på cc30 så skall det vara helt OK enligt den info jag fått. Finns ingen anledning att bygga för att en meteorit skall träffa huset.

Dessutom blir det knappt några köldbryggor nånstans

Tänk dessutom vilken skillnad i arbetstid. Utsalningen inklusive board tog mig 2 dagar max. Sprutisoleringen av hela snedtaket 27cm+hanbjälklag400cm tar en dag och kostar 10000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.