Jag har en tendens till att lämna frysen öppen då och då vilket så klart är lagom kul när man upptäcker det...

Har letat lite efter ett enkelt larm som ljuder när dörren stått öppen några minuter. Detta känns som en enkel pryl som borde finnas på Clas, Jula eller den klockrena tv-shop prylen, men jag kan inte hitta något.

Jag tänker en enkel grej där en ljussensor helt enkelt startar en timer som efter förfluten tid, om man inte stänger frysen, startar en summerton.
 
Lär dej att stänga dörrarna istället.....;)
 
I vår Samsung kyl/frys finns denna funktion inbyggd.
 
Två bra svar... :-D

Jag är en slarver helt enkelt, i kombination med att om backarna i frysen inte är helt i botten så har dörren tendens till att stå på glänt även om man trycker till den lite. Vår gamla frys som endast hade hyllor hade jag inte det problemet med. Men den enkla lösningen är väl som vanligt, köp ny frys :)
 
Låter som ett lämpligt hembyggarprojekt. Lämplig liten låda, batteri, LDR-motstånd, NE555, en summer och lite diskreta komponenter så är du strax i hamn. Jag överlåter dock till någon annan att tota ihop kopplingsschemat. :surprised::D
 
MMR skrev:
Två bra svar...
Vad begär du på en söndagmorgon. :p
 
Det måste finnas massor med enkla temperaturlarm som du kan gömma under frysen och lägga ut termostaten på golvet framför dörren.
 
  • Gilla
snuttjulle
  • Laddar…
Det där är något jag också behöver och funderat lite på. Har dock inte sökt så mycket efter det. Har mest tänk att när jag ska köpa nytt så ska jag kolla efter kyl/frys med det inbyggt och nu vet jag jag att Samsung har den funktionen ialf :)
Jag har börjat med att kolla dörrarna på Kyl och frys varje gång jag åker hemifrån. :)
 
Alt 2.....

379026-jpg.jpg
Jula, CO har lite olika modeller.....
 
Ett möjligt problem med att detektera ljuset i frysen är nog om dörren brukar lämnas på glänt, dvs nästan stängd. Troligen är lampan släkt då men läget är ändå oönskat. Nyfnikens förslag om att detektera på temperatur är nog säkrare. En "omvänd" ugnstermometer vore väl perfekt, om de nu finns.
 
Enklast är väl att sätta en timmer på lampan, den börjar räkna ner när den tänds och börjar låta efter en stund. Och stängs av när lampan släcks.
 
Mikael_L
Ähh, byt bara kompressor. Till en herrejösses kraftfull modell, så gör det inget om dörren står lite småöppen.

Däremot kan det ju bli rätt kallt huset ... :cool:




edit:
Väldigt många (de flesta? alla?) av dagens frysar har varningsfunktioner och pip för ej stängd dörr, hög temp osv.
Och det har funnits länge. En frys som jag hade som ny redan från slutet av -80-talet varnade om dörren var pytteliten på glänt (varnade direkt) och den varnade även om dörren var mer öppen fast då tidsfördröjt. Den hade någon slags extra strömbrytare för detta, det var inte kopplat på lampans strömbrytare.


Men att byta en fungerande äldre frys för att få denna funktion - det skulle jag inte göra.
Dagens frysar är ju världens smäck, där kompressorerna pajar var 5'e år, typ.
Min från -80-talet fick mamma ta över efter jag haft den i drygt 15år. Sen hade hon den i 5-10 år nåt, och den blev skrotad för att det hade blivit strömavbrott en längre tid i förrådet där den stod, som ingen märkte. Så den var så möglig att det var bara tippen som gällde.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Gillar Mikaels förslag, passar ju bra nu till sommaren, vi har nämligen ingen ac

Nej, men vårt skåp är en nyare kyl/frys av enkel modell så det känns som man snålat in på det mesta i frysdelen, den saknar till och med egen belysning. Ett ljusrelä skulle behöva jobba mot ljuset i rummet helt enkelt, eller så får man bryta mot dörren.

Trodde det här skulle vara lätt men det ger ju ytterligare vatten på kvarnen att jag behöver köpa ett nytt skåp... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.