Sista maskeringen blev klar idag kl 09:30, och sen körde jag i ett stäck till kl 21:30. På den tiden lyckades jag spruta tak och väggar två gånger. Totalt gick 50 liter färg åt( 25% spädning). Jag blev orolig att inte färgen skulle räcka, så jag la på rejält på lågdelens tak tog för att bara klara mig på en sprutning ( med "korsvis" påläggning), det blev så där bra, men får nog duga... Den vita färgen räckte precis, och den stora vinsten är att jag kan måla klart imorgon och sedan rycka maskeringen.

Imorgon skall den gråa nederdelen målas, 120 cm från golvet, om jag alls kan röra mig vill säga...
 
Har läst din tråd med stort intresse!
En fråga, jag funderar på samma lösning som dig, loft över del av garaget och saxtakstolar i andra halvan. Men hurttycker du att det funkat med att hänga skenor och motor till porten såsom du gjort? Jag kommer också att få porten i "sax-delen" och känt mig lite tveksam till hur det skulle fungera.
 
Jag tycker det funkar bra. Det blir ett ganska saftigt fäste för motorn ner från taket, men det funkar. Min plan är att i framtiden försöka bygga om "böjen" på skenorna så att de följer takvinkeln istället. Borde gå men kommer säkerligen vara en massa jobb:) Det gör det mer än lite bökigare med denna lösning med taket, men blir ett väldigt trevligt utrymme när det är klart:)
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Akta så de inte kommer ner som en giljotin bara :)
 
De är avvägda med fjäder, men du har en poäng, det blir en annan belastning. Tror dock det är lugnt.
 
Vilket märke har du på portarna? Vissa tillverkare har lösningar där porten följer taket, om din porttillverkare har det kan de nog hjälpa dig med en färdig böj och ev. andra fjädrar.
 
sweFredrik skrev:
när jag tog hjälp av min gode vän Skivlyften, så gick det väldigt smidigt. Lyften har för övrigt idag gått vidare till nästa ägare, efter att blivit nedringd av hugade spekulanter. Priset var ändå ok, 1100 kr, med tanke på att jag köpte den ny från Tyskland för 1000 :)
Det var ju synd att jag missade att du hade en skivlyft till salu ;)

Var i Tyskland inhandlar man sådana för 1000:-?
 
Novoferm har det, tror även Hörmann har det.
Jag misstänker att bara portar med torsionsfjädrar (fast det här väl SKBV?) kan ha det, med anpassade trummor.
Annars kanske det funkar med motor och överbalanserade fjädrar.
 
sweFredrik skrev:
Duell: jag har portar från Skånskabyggvaror. Vet du någon leverantör som har skenor för 16 grader lutande tak så får du gärna säga till!

Länk till skivlyft: [länk]
Tackar. Bara att söka på plattenheber på ebay alltså, att jag inte tänkt på det :)
 
Shoppat lite elprylar nu på Bauhaus och jädrar va dyrt allt det är, 1000 kr för 4st 400V uttag(kombi med 230v)! Kollade även på vägguttag men backade när de kostade från 125 kr. Fick istället bli 48 kr på Byggmax, hoppas de inte är allt för kass! Lister var i vart fall väsentligt billigare än lokala bygghandlarn, 250 kr för allt som går runt 6 fönster och en dörr, obeh furu 12x56.
 
sweFredrik skrev:
Shoppat lite elprylar nu på Bauhaus och jädrar va dyrt allt det är, 1000 kr för 4st 400V uttag(kombi med 230v)! Kollade även på vägguttag men backade när de kostade från 125 kr. Fick istället bli 48 kr på Byggmax, hoppas de inte är allt för kass! Lister var i vart fall väsentligt billigare än lokala bygghandlarn, 250 kr för allt som går runt 6 fönster och en dörr, obeh furu 12x56.
Har också reflekterat över priserna på elprodukter på Bauhaus. Är verkligen inte deras melodi att sälja sånt tror ja:)

Kika här så finns det lite billigare iaf: http://www.elbutik.se/product.html/vagguttag-med-schuko-uttag?category_id=2124
 
Jag tackar för tipset, men kom mig aldrig för att byta.

Idag var elektrikern på besök och kopplade in centralen mm. Ca 6 timmar tog det, men då var mycket förberett, och lysrören från Conrad kom med UPS precis lagom:). 10 st 1 fas 10A vägguttag, 1 st 16A på utsidan samt 4 trefas(kombi med 230), 12 inkopplade 2x28W T5 armaturer ( och dosor för 6 till), och slutligen "radiostyrd" LED ytterbelysning. Det blev ljust och fint, och gott om uttag blev det med:)
 
  • Gilla
souba
  • Laddar…
Ny när hösten kommit blev det högaktuellt att få upp portmotorn till porten i "högdelen", blir ju fånigt att behöva skrapa rutorna! Fick ju ett "det går aldrig" av en av portåterfösäljarna av "vinklade skenpaket", när jag frågade om man kunde köpa lite delar och kombinera till min port, så jag fick helt enkelt plocka fram vinkelslipen! Efter minst 10-12tim( mycket pga att jag var själv) har jag nu anpassat min port till att smyga upp längs med taket i 16 grader. Jag är otroligt nöjd med detta och det ger ett otroligt uppsving till rymdkänslan. Mina tidigare 1 m långa fästen för skenor och motor åker nu i bingen:) fjädern avlastar fint, och visst åker porten ner om man släpper den från lite höjd, men inte värre än den andra "normala". Största skillnaden är ju nu att den hänger i portmotorns kedja i sitt "viloläge". Bilder utlovas, men jag vill lägga dem i ordning så först skall målarbilderna in, och startsträckan är tyvärr som ni vet, lång!
 
  • Gilla
Robin Wahlman och 4 till
  • Laddar…
Dags för uppdateing?

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.