Den inbyggda kompassen kanske? En elektronisk kompass är inte direkt blixtsnabb den heller. Kanske står den still en stund för att bygga upp ett medelvärde på aktuell riktning innan den kör vidare...
Kan ju vara en manöver den tar till om den fått svänga och trixa mycket och börjar bli osäker på kursen.
 
Eriksgatan
En konsumentupplysning för presumtiva Indegoköpare: Glöm att det skulle vara något fantastiskt med Indegons "multigivare" och att den skulle registrera in fasta hinders form och sedan navigera runt dem (vilket åtminstone några handlare påstod förra året). Den går emot hindret, stoppar och ändrar riktning som vilken "dum" robotdammsugare som helst. Varje gång. Så räkna med att kabel och arbete går åt till att kringgärda alla träd, förråd, sandlådor mm.
Studsmattor vill man kanske kunna flytta på och därför vill man inte lägga slingor runt stålstativet. Eftersom Indegons plastskal är skrapkänsligt, försök hitta något plastmaterial att klä in exempelvis brädor kring stålstativet med (såvida du inte struntar i hur den kommer att se ut efter en säsong eller tänker lackera om den). Ett alternativ är förstås att klistra något skydd på Indegons främre del ända till bakhjulen.
 
Avancerad algoritm som ska utvärderas samt "klen CPU och minne" kanske :D
 
Eriksgatan skrev:
Den går emot hindret, stoppar och ändrar riktning som vilken "dum" robotdammsugare som helst.
Nja, den går ju inte i en annan slumpmässig riktning utan vänder tillbaka heltom från hållet den kom när den höll på med linjeklippningen och fortsätter med nästa rad i den. Sedan tar den från nästa håll senare, på så vis kommer den ju ihåg att där fanns ett hinder och att den inte klippt bakom det.
 
Eriksgatan
Jovisst fortsätter den att försöka fullfölja den planerade rektangel den håller på med och med ett träd som ju är runt kan den ev. lyckas pricka in remsan bakom med en ny rektangel som överlappar. Jag har då aldrig sett att den letar upp remsan bakom och lyckas klippa den separat från andra hållet tills den stöter emot trädet.
När klipparen går emot t ex en bod i sned vinkel vänder den också 180 grader men den lär sig inget till senare utan kör in i väggen gång efter annan från alla håll och därför måste man slinga runt sådana.
 
Nja (igen), min har aldrig lämnat "en remsa" bakom ett träd, utan fortsätter med kortare linjer efter trädet, så att där blir en oklippt kvadrat kvar med hörnet in i trädet när jag studerat den. Har iofs bara ett träd, mitt på tomten, kanske blir annorlunda om det står nära kanten den kom ifrån, vad vet jag, men den har aldrig lämnat en oklippt "remsa" på min tomt. Det skulle även jag tycka var oacceptabelt.
 
Nu har inWarehouse en ny kort drive (brukar vara över helgen om man tittar historiskt men det är som alltid svårt att veta) med Indegon för 12.222:-
 
Hej, Jag är ny på denna tråd. Har försökt läsa en del men orkar inte igenom allt.
Kan någon berätta om Indegon är bra eller ej. Är den bättre/sämre än Husqvarna som vinner alla test?
Hur stor skillnad är det mellan årsmodell 2012 och 2013. Jag har förstått att förra årets har högre ljudnivå. Är det en märkbar skillnad? Störs man om man sitter och fikar bredvid? Min tomt är egentligen 2 tomter med flera smala gångar mellan hus och en gång i uppförsbacke till den ena delen av tomten. Kommer det att funka? Tänker att det borde vara bättre med Indego eftersom den har viss logik för hur den klipper. Om den inte blir klar på 1 laddning går den och laddar och fortsätter där den slutade då eller tar den vilken bit som helst efter laddning? Tacksam för snabba synpunkter då jag har en 2012a på gång till bra pris. Är det dumt att inte ta en 2013?
 
Hej HL1.
Det handlar mycket om tycke och smak. Är lågt pris, känt märke och nytänkande (därmed inte bättroe utan just nytänkande) viktigt är Bosch bra val. Är ljud, snygg gräsmatta och beprövad produkt viktigt väljer du nån av de etablerade. Angående din direkta fråga om att sitta och fika ijämte så skulle jag påstå att den är direkt störande. Lycka till !
 
Låt den gå på natten så slipper du störas av roboten (om du nu tycker den är högljudd) och strunta i vad grannarna tycker på natten. Du bor väl inte i något pensionärskvartér med gaggiga o gnälliga grannar.
 
mortimer skrev:
Låt den gå på natten så slipper du störas av roboten (om du nu tycker den är högljudd) och strunta i vad grannarna tycker på natten. Du bor väl inte i något pensionärskvartér med gaggiga o gnälliga grannar.
Man kanske vill kunna sova själv kanske, den kör ju faktiskt närmast sitt eget hus :eek:
 
OK, så den är lite väl högljudd. Är det stor skillnad på 2013 års modell eller är det den som låter så att man störs och inte kan sova? Hur var det med sättet den klipper? Fortsätter den där den var efter laddning? Det ser jag som en stor fördel om det är så då den kanske kan klara hela min tomt med de 2 olika "tomterna" på tomten. Misstänker att en som går slumpmässigt inte kommer att hitta till alla delar av tomten.
Är det någon som har en kuperad tomt som kan säga om den funkar i en backe.
 
HL1 skrev:
OK, så den är lite väl högljudd. Är det stor skillnad på 2013 års modell eller är det den som låter så att man störs och inte kan sova? Hur var det med sättet den klipper? Fortsätter den där den var efter laddning? Det ser jag som en stor fördel om det är så då den kanske kan klara hela min tomt med de 2 olika "tomterna" på tomten. Misstänker att en som går slumpmässigt inte kommer att hitta till alla delar av tomten.
Är det någon som har en kuperad tomt som kan säga om den funkar i en backe.
De som har 2013 års modell får väl svara för hur mycket den låter. Däremot finns det ju flera slumpvis klippande robotar som du kan leda till olika delar av din tomt, HQ och vissa Gardena gör det med sin guidelina, Stiga/Ambroggio med hjälp av begränsningslinan, så din tomt skall nog bli välklippt med de klipparna också.
 
Jag har en väldigt kuperad tomt men den verkar inte ha några större problem att hitta runt och göra sitt jobb.Har visserligen har jag bara låtit den va igång några dagar så slutresultat återstår väl att se till sommaren.
Det är årets modell och att den skulle va så högljudd kan jag inte påstå heller.
Däremot är det något annat som strular. Den verkar få för sej att den blir upplyft och stänger av sej efter att ha varit ute en stund. vet inte om det är någon givare eller programvara som strular men ska lämna in den på service verkstad nästa vecka. Så hade det inte varit för att den stannar hade jag nog varit väldigt nöjd med resultatet.
 
MBygga skrev:
Man kanske vill kunna sova själv kanske, den kör ju faktiskt närmast sitt eget hus :eek:
Störs man av ljudet från roboten så ska man kanske hålla sig till traditionell motorklippare och sedan ha hörselskydd på sig. Eller bo i lägenhet istället ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.