Var och tittade på myggnät hos träfirman. Det var uppenbarligen skillnad mellan biltemas och byggfirmans myggnät. Biltemas är klart ömtåligare medan byggfirmans var fiberarmerad. Gjorde som du och köpte den dyra varianten. Tack för informationen. Kvalite ska man inte tumma på. Biltemas käkar säkert mössen upp. Dyr var den men ska det vara så ska det.

Börjat häfta upp den nu och har gjort 3 utsprång på samma sätt som du. Kom sedan på att det kanske inte är så bra att sätta så mycket klamrar. Vad händer den dag man måste byta en bräda? Går ju inte att få tillbaka tätheten då man river bort allt. Kanske räcker med att sätta nät vid ingången till luftspalten eller kombinera?

Funderar sedan på om en masonitskiva släpper igenom fukten inifrån?
 
Hade en hussnickare här idag (granne som motvilligt men var snäll nog att titta på takkonstruktionen). Angående golvet på kortsidan tyckte han att man bara skulle lägga spånbitar där golvreglarna syns. Sedan tyckte han att man skulle regla på kortsidan innan man spikade upp regeln för luftspalten. Dvs isolera ända upp till takplasten på kortsidan (då måste man väl se till att få vindskydd även där?).
 
Hej killar
Vi har spikat lite och läst era inlägg men inte hunnit skriva på ett tag. Perfekt reportage du hittat på Vi i Villa, Freeman, den är nu en favorit...tänkte berätta lite var vi är.
Har isolerat ena gavelväggen 95+120 (ingen luftspalt här). Har lagt lite mineralullsremsor i golvspringan vid gaveln och lagt en 120-regel därpå, så att man kan spika fast gips och lister etc. Vi tror att man borde sätta någon regel extra där radiatorerna skall hängas upp...åtminstone om man inte kör dubbla skivor som jag hörde av er här.  Vad tror ni? :-?

Min sambo kämpar också med getingnäten emellanåt. Sen har vi spikat upp luftspalt+skiva längs med snedtaket i ena delen av vinden. Vi gjorde som Freemans granne och reglade upp snedtaket emot de "färdiga" gavelreglarna.

Vi har inte riktigt bestämt hur vi gör vid takfoten, tänkte ju isolera ända ut i takfot. Vi gör troligen såhär:
1. Sågar upp spånskivegolvet innanför den "yttersta brädan" som ligger på golvet. Vi sågar upp ett ca 20cm brett hål mellan takstolarna. (Detta utrymme skall fyllas upp med spån eller lösull eller nåt....även hört talas om plastkulor - någon som vet?)
2. Spikar fast en lodrät masonitskiva längst ut.
3. Reglar upp en minivägg innanför golvhålen.
4. Fyller spånlådeutrymmet.
5. Isolerar miniväggen och fortsätter regla ett lager till i miniväggen.
Kanske har vi livrem och hängslor?  :DMen så blir det nog.
Så "ända ut i takfot" för oss innebär att väggens innersida hamnar 50-60 cm från huslivet där nere.
Vi har några nya frågor också:
Har ni hittat alla förberedda rör och genomföringar från första våningen? DVS El, vatten, avlopp, värmerör....
Har ni tänkt ha synliga rör till elementen?- vi har svårast gömma dem vid gavelväggarna.
Har ni tänkt er fortsätta på det vattenburna värmesystemet (om ni nu har det) eller värmer ni upp vinden på annat sätt?
 
Hej tjejen. Vad duktiga ni är. Hinner själv inte så mycket, har två småknottar att ta hand om.

Varför ska ni såga upp golvet. Jag har börjat med ett fack på kortsidan. Den yttersta golvlisten är 95 mm. Jag har spikat fast en lika bred golvlist 95 mm inåt från den. Under den har jag lagt golvfoam som man har för parkettgolv (c:a 5mm) mot luftdrag. Total isolering från golv till tak blir då 95+95+95 dvs samma som i taket. Plasten som man sen sätter upp viker man inåt under spånskivan (gipset) och därmed blir det väl knappast något golvdrag.Och då hamnar väggens insida c:a 30 cm från vägglivet. :cool:

Vi ska ha vattenburen värme. Tänkte försöka dra rören i det uppsågade golvet på kortsidan. Annars blir det synliga rör på kortsidorna. På långsidan blir det väl att dra dem i "kattvinden"

Att regla upp för elementen låter jättesmart. Behövs väl bara en regel till dem.

Vad gäller kall och varmvatten ligger genomförningarna ( c:a 50 mm id) ungefär mellan kortsidan och det första stödbenet. I vårat hus ligger de på andra långsidan gentemot vattnet för uppvärmning. Får väl även där dra ledningarna efter stödbensväggen i "kattvinden"





 
Jag tror inte det blir något problem om man måste byta någon bräda, de lär ju inte bli aktuellt de närmaste 15 åren och sen har man väl flyttat och byggt nytt? :)

Jag hade ju rörkillen förbi och vi enades om att gå längs med golvet (trossbotten) på kattvinden och sen på kortsidorna i väggen, vattenburet på ovanvåningen blir det med.

Rit-Karin, 50-60 cm som du nämner är precis det mått jag har försökt klura ut, nu har man något att gå efter - suvveränt. Fick in offerter på hela paketet hemkört men räknar inte med att kunna dra igång i någon större skala innan mellandagarnas ledighet. Har ju två små knott hemma som är rejält tidskrävande..

Freeman, plast som man har under laminatgolvet är ju en smart idé, bara att det fungerar lika bra som om man kör isoleringsbitar??
 
Hobbysnickarn, 50-60 cm. Hur tjockt isolering tänker ni ha nere vid takfoten?

Foamen är vindtät, och trycks ihop bra när man skruvar ner listen.
 
Jag kör nog på 2-3 lager vet inte hur mycket det bygger men kommer att köpa "dyr" märkesisolering framför "billig" Byggmax isolering och detta genom bättre värmevärden på den dyrare..
 
Ni kan titta på en bild på min lösning om ni går in på min lilla sida:

adress: http://85.89.69.146

Varar så länge jag har ip-adressen och att datorn är påslagen.
 
Såg bra ut, 3*95 blir det nog för mig med. Hur får du ihop det så att det blir tätt i "skarven" mellan den uppbyggda väggen och taket, är det bara att klämma ihop isoleringen så att det blir tight?
 
Vad jag har förstått är det bara att sätta isoleringen direkt mot armeringsduken i snetaket vid kortändan. Kanske kommer på något efter hand. Postar en ny bild så fort jag kommit dit ;D
 
Freeman: Ett kort svar på varför vi tänkt såga upp golvet i takfoten - det är för att kylan inte skall spridas in längs med spånskivan. Det skulle kunna bli en sk köldbrygga.

Vi har också två små barn som vill ha eget rum förresten, 3 år resp. 8 månader och då kan ni räkna ut att en här inte hinner slå så många spik, nämligen jag själv. Det är sambon och svärfar som jobbar.... ;D
 
Men vad skulle du få för värmeförlust om du lät bli att såga upp golvet.

1) Du har 30 cm isolering vid takfoten

2) En totalhöjd på 40-50 cm innan snedtakets isolering tar vid.

3) Facket i mitten borde göra så att man får en liten motverkan till köldbrygga.

Förstod inte riktigt hur du tänkte göra. såga upp golvet 20 cm in från yttre listen och gröpa ur golvet från isolermaterialet för att fylla den med plastkulor eller spån?
 
Nu har jag pratat med Älvsbyhus. Först ska man isolera gaveln ett varv i den befintliga konstruktionen. Sen bygger man luftspalt och isolerar snedtaket. Andra varvet på gaveln ska man isolera så att den hamnar under takisoleringen. ::)

Vad gäller takfoten visade jag dem vad jag gjort och de tyckte det såg bra ut. Temperaturen i kattvinden skulle hamna på 10-15 grader. Vilket var bra.Inga problem. Såga upp golvet skulle inte behövas. ;D
 
Suvveränt. Ringde du via växeln eller var det något speciellt nummer/person som du pratade med?

Det vore kul om man hade en bra kontakt som man kan ringa om det skiter sig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.