Henri skrev:
Om du har en rabatt vid väggen och använder starkt fasadtvättmedel räcker det tyvärr inte att täcka växterna. Medlet som du sköljer bort med vatten hamnar i jorden och bland växtrötterna.
Jag täckte våra rabatter med plast och nu 3 år senare så växer de precis lika bra som innan. Inte märkt någon skillnad alls och ändå forsade det Kraftvask ner i jorden.
 
Bricco skrev:
Jag täckte våra rabatter med plast och nu 3 år senare så växer de precis lika bra som innan. Inte märkt någon skillnad alls och ändå forsade det Kraftvask ner i jorden.
Jotun Kraftvask är inte ett antimögelmedel (innehåller ingen biocid) och således säkert för växter då det är biologiskt nedbrytbart. Använder man bara vanlig fasadtvätt så skall det inte vara någon fara för växterna. Problemen kan uppstå när man tvättar med en kombinerad Alg- och mögeltvätt.
 
Någon som tvättat med högtryckstvätt trots att man inte ska göra det?
Hur gick det isf?
 
A
Dalbotös skrev:
Jag är ju förvisso inte fasadtvättstillverkare men alla de märken jag har läst om skriver att man inte skall använda sig av högtryckstvätt för att undvika att få in vatten i panelen. Ju längre du väntar med ommålningen ju mer skräp hinner ju fastna/börja växa igen så det är väl alltid bra att tvätta och måla med så liten tid emellan som går.
Jag undrar om en vecka eller två hit eller dit verkligen spelar någon roll med tanke på att många spenderar en hel vår-sommarsäsong på att måla huset
 
Antagligen inte men om man nu skall försöka få de bästa förutsättningarna så bör man väl var så snabb som möjligt.
 
  • Gilla
villaaugust
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Någon som tvättat med högtryckstvätt trots att man inte ska göra det?
Hur gick det isf?
Så här skriver Jotun om det.

ANVÄNDNING AV HÖGTRYCKSSPRUTA PÅ UTVÄNDIG PANEL
En högtrycksspruta kan göra att hustvätten går snabbt och enkelt, men den skall användas korrekt och med försiktighet för att undvika skador på träet. I värsta fall kan vatten tränga in bakom panelen och in i väggen och där orsaka skador som blåsor/avflagning och /eller röta. Dessutom kan färgfilmen blåsas av väggen och träet flisas upp och därmed bli olämplig för senare behandling.

Använd inte högtrycksspruta om panelen är uppsprucken, har den stora glipor mellan över- och underliggaren, har dålig luftning bakom panel, sprickor i murputsen eller andra byggtekniska svagheter.
Avståndet till underlaget MÅSTE vara MINST 30 cm, helst längre. Vid användning av högtrycksspruta med tryck över 70 bar skall avståndet ökas ytterliggare, även sprutvinkeln bör ökas.
Skarp stråle eller turbodysa kan förstöra ytan på panelen totalt och bör därför undvikas.
Undvik att spola uppåt på panelen, på takutsprång och in i ventiler och liknande.
Börja tvätten nedifrån på väggen och håll strålen snett neråt eller åt sidan så att vattnet rinner av väggen. Kom ihåg att det först och främst är tvättmedel och vatten som skall avlägsna smutsen, inte trycket.
Var försiktig vid tvättning av oljelaserade ytor de skall spolas extra skonsamt.
 
  • Gilla
Chrisx9 och 1 till
  • Laddar…
A
Det verkar som att problemet med högtrycksspruta mest har med annat än målning att göra om man bara undviker rotojetmunstycke.
 
Snailman
brukar tvätta med vanlig slang, ej högtryck, använder målarvätt , skulle inte skippa tvättningen, vattnet blir väldigt svart när man spolar av målartvätten.
 
Gick förbi grannen och trodde han redan målat men det var bara tvättat, så det blir nog tvätt för min del också.
Har sett en vägg tvättad med högtryck och den så väldigt "lurvig" ut, måtte gått åt mycke färg där.

Protte
 
A
Det är nog svårt att avgöra om högtryckstvättning är problematiskt eller inte. Om det som Jotun skriver gäller lär det ta ett tag innan effekten syns och då kan det vara svårt att koppla det till eventuell högtryckstvättning ett antal år tidigare.
 
En del säger att man kan blanda yes diskmedel och vatten - funkar lika bra som de dyra medlen. Någon som vet något om detta?
 
Meganeoman skrev:
En del säger att man kan blanda yes diskmedel och vatten - funkar lika bra som de dyra medlen. Någon som vet något om detta?
Yes funkar kanske bra att tvätta med som ren fasadtvätt men det bleker inte färgen och gör den lika lämpad för ommålning. Finns trådar om det med. Det är ju svårt som privatperson att verkligen kolla hur fasaden mår efter olika behandlingar, det är ju sällan man tar ner en planka och kollar hur den ser ut i genomskärning.
Jag tycker du skall fundera över vad du vill åstakomma med din ommålning, som många redan har påpekat så är det en dyr sak att göra. Skall du tvätta så gör det ju ingen skillnad i arbetssätt om du använder YES eller någon form av fasadtvätt, den enda skillnaden blir priset och eventuellt resultat. Är det värt att chansa? Den frågan kan bara du själv besvara.
 
Jag har såg när 5 st radhusägare skulle måla om sin länga, en solig lördag körde man högtryckstvätten längs hela långsidan. Nästkommande helg skulle de måla men det blev ingen målning ytterligare någon eller två veckor senare så byttes hela fasaden. Den som skulle målats var fjällpanel och liknade korkskruvar ungefär.
 
Hur länge måste man vänta innan man kan måla efter fasadtvätt? Gör det något om man skrapar lite efter tvätt - eller måste man tvätta om igen då?
 
  • Gilla
FE1
  • Laddar…
Meganeoman skrev:
En del säger att man kan blanda yes diskmedel och vatten - funkar lika bra som de dyra medlen. Någon som vet något om detta?
Nej nej, jag testade den där sagan och det hände inte mycket. Jämfört med Kraftvask så är yes som en piss i havet. Så hoppa över snåltipset. 1L kraftvask kostar väl typ 200kr max och räcker till en hel normalvilla..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.