Om nu TS ändå ska hyra ett släp, varför inte hyra ett med tipp?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Även med tipp måste han dra av säcken..skillnaden är kanske att säcken glider ner på backen lättare med flaket lutat. :)
 
KnockOnWood skrev:
Lite skillnad dock att lyfta en 75 kg motor och ett ton jord.
Oj menar du det?

Och man kan ju absolut inte dimensionera stolparna/reglarna efter vad som ska lyftas heller, vad synd.
 
D09
Kanske går att lägga några rundstav på kärran innan eller efter lastning

( rundstavar har väl alla hemma 😜 )

Och rulla av säcken på dom
 
Snickra ihop en ca 3x2m uppbyggnad, någon cm lägre än släpets höjd (där lasten kommer) och en högre vägg på ena kortsidansidan.
På vägen till upphämtning av säcken köper du en osb-skiva och lägger i släpet under storsäcken, se till att den hamnar allra längst bak.
Hemma backar du i full fart mot uppbyggnadens kortsida utan vägg och tvärnitar precis innan uppbyggnaden. Den låga friktionen i osb-skivan gör nu att säck+ev. även skivan glider av släpet och upp på uppbyggnaden.
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 2 till
  • Laddar…
D09
Nissepisse skrev:
Snickra ihop en ca 3x2m uppbyggnad, någon cm lägre än släpets höjd (där lasten kommer) och en högre vägg på ena kortsidansidan.
På vägen till upphämtning av säcken köper du en osb-skiva och lägger i släpet under storsäcken, se till att den hamnar allra längst bak.
Hemma backar du i full fart mot uppbyggnadens kortsida utan vägg och tvärnitar precis innan uppbyggnaden. Den låga friktionen i osb-skivan gör nu att säck+ev. även skivan glider av släpet och upp på uppbyggnaden.
Såg en lastbil på youtube lossa världens lass med virke på det sättet 😄
 
D09 skrev:
Kanske går att lägga några rundstav på kärran innan eller efter lastning
Tror du det funkar med en jordfylld säck? Jag skulle tro att rundstaven mest trycks in i säcken, om ni fattar vad jag menar. Kanske ställa säcken på en bit plyfa eller liknande med ett antal rundstavar under plyfan. Är nog en bra idé att surra säcken skapligt i så fall.
 
Det sista vill jag se en film på om det blir av, he he. (säg heller inget till uthyraren om att planen för att få av lasten är att backa i full karriär)
Själv hade jag bara tagit en skyffel, tar inte många minuter att lasta av 500l jord.
 
Redigerat:
Nissepisse skrev:
Hemma backar du i full fart mot uppbyggnadens kortsida utan vägg och tvärnitar precis innan uppbyggnaden. Den låga friktionen i osb-skivan gör nu att säck+ev. även skivan glider av släpet och upp på uppbyggnaden.
Pessimisten i mig ser en del "roliga" scenarior som skulle kunna inträffa med denna metod... :eek:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Alfredo skrev:
Tror du det funkar med en jordfylld säck? Jag skulle tro att rundstaven mest trycks in i säcken, om ni fattar vad jag menar. Kanske ställa säcken på en bit plyfa eller liknande med ett antal rundstavar under plyfan. Är nog en bra idé att surra säcken skapligt i så fall.
Ja, har du helt rätt, en skiva under gör nog susen :)

Tänkte mest att dom brukar vara ganska packade säckarna men skivan löser det :)
 
Lite inspiration till backmetoden:
[video=youtube;zLJBpAzSG34]http://www.youtube.com/watch?v=zLJBpAzSG34[/video]
 
D09
Helioz skrev:
Lite inspiration till backmetoden:
[video=youtube;zLJBpAzSG34]http://www.youtube.com/watch?v=zLJBpAzSG34[/video]
Ahhh där var klippet :)
 
KnockOnWood skrev:
Får vi se en bild på din "tripod"-konstruktion, tack!

För det är väl inte bara fåtöljteoretiserande du ägnar dig år :x
Tyvärr har jag ingen egen bild. Däremot var jag med när min far gjorde detta flertalet ggr när jag var ung, det var dock ganska många år innan man tog kort på maten varje gång man åt på restaurang (och liknande) ;-)

Vill hävda att detta är en iaf till viss utsträckning beprövad metod.
 
Alfredo skrev:
Pessimisten i mig ser en del "roliga" scenarior som skulle kunna inträffa med denna metod... :eek:
Jag ser också roliga bilder framför mig, men jag kallar det optimism;)
Så länge ingen skadar sig förstås...
 
Tipset från stoif med enkelt spärrblock eller någon talja e.dyl och med valritt antal stöttor större eller lika två är vad jag själv skulle göra, snabbt och enkelt. Att binda fast och dra av säcken funkar säkert bra också bara att inte tveka utan köra distinkt i ett svep.

Dessutom ingen teori ur fåtöljens ombonade värld, likt stoif var jag som grabb med många ggr och gjorde såna lyft av betydligt värre karaktär och lärde då av de som dagligen jobbade med det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.