Behöver man verkligen tvätta fasaden? Gjorde man det förr i tiden? Hur länge ska fasaden torka efter tvätt? Vilket medel rekommenderar ni?
 
Jag skulle säga....om man tvättade fasade årligen skulle man inte behöva måla lika ofta.....för underhållstvätt funkar vanligt diskmedel utmärkt. För tvätt före målning tycker jag att lite starkare saker är lämpligt. En alkaliskt avfettning funkar typ "grovrent". Men, de "riktiga" tvättmedlen som färgfabrikanterna säljer dyrt brukar också matta av befintlig färg en del så man kan tänka sig att man får en bättre yta att måla på efter dessa medel.

Tvättade man förr? Antagligen inte men då målade man heller inte var tionde år utan mycket oftare och luften var ej heller lika skitig.
 
  • Gilla
Hawk-room
  • Laddar…
Det beror ju även vilket material fasaden är i samt vilken typ av färg man skall måla med.
 
Har snackat med flera nu och alla säger att tvätta är överskattat! De tycker hellre att man bara borstar bort det värsta med en borste!
Måleri affärer säger att man ska tvätta men de vill förståss sälja, sånt är ju svindyrt.
 
Det beror väl på vad du har för färg också, slamfärg tvättar man inte utan borstar.
Själv hade jag aldrig lagt ut så mycket pengar och jobb som en ommålning innebär utan att se till att jag har så bra grundförutsättningar som möjligt så jag tvättar med riktig fasadtvätt.
 
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Meganeoman skrev:
Har snackat med flera nu och alla säger att tvätta är överskattat! De tycker hellre att man bara borstar bort det värsta med en borste!
Måleri affärer säger att man ska tvätta men de vill förståss sälja, sånt är ju svindyrt.
målar du utan att tvätta kommer färgaffären bli ännu gladare, du kommer behöva köp ny färg ofta....
 
  • Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
De jag snackat med och kikat på är gjort för ca. 7-8 år sedan utan fasadtvätt och det ser ut som nytt än!
Har de bara haft tur då?
 
  • Gilla
Lasse.v
  • Laddar…
Men vadå, vad kostar fasadtvätt? Kostar väl inte mer än MAX 500:- för att göra hela huset. Känns som en spottstyver i sammanhanget.
Du får såklart göra som du vill men personligen skulle jag aldrig hoppa över underarbetet. Speciellt inte på ett så kostsamt och stort projekt som fasadmålning.
 
motives skrev:
Men vadå, vad kostar fasadtvätt? Kostar väl inte mer än MAX 500:- för att göra hela huset. Känns som en spottstyver i sammanhanget.
Du får såklart göra som du vill men personligen skulle jag aldrig hoppa över underarbetet. Speciellt inte på ett så kostsamt och stort projekt som fasadmålning.
Hur fasadtvättar man på bästa och enklaste sätt då?
 
Fasadtvätt plus någon form av lämplig borste, skölj sedan av med vatten. Skölj, inte högtryckstvätt på högt tryck för då riskerar du att trycka in vatten i trät.
Det står på förpackningen hur just den typen av tvätt bör användas. Har du något ömtåligt som riskerar att få stänk på sig så täck det, typ blommor, utemöbler, bilar eller annat.
 
Meganeoman skrev:
Behöver man verkligen tvätta fasaden? Gjorde man det förr i tiden? Hur länge ska fasaden torka efter tvätt? Vilket medel rekommenderar ni?
Du måste tvätta bort alla svarta mögelprickar annars fortsätter de gro i det nymålade. Vad som är 'förr i tiden' är ju relativt..... Det fanns en tid då luftföroreningar var färre och färgena var giftigare.... Då höll sig målningen fräsch längre. Tittar du på riktigt gamla foton från hur vanligt folk bodde så ser det allt annat än nymålat ut. Vårt behov av att hus ska se nymålade ut har ökat de senaste hundra åren.

Du gör som du vill men med tanke på vilket jobb o kostnad det är att måla om ett hus skulle jag i alla fall inte måla utan tvätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Uppskogen och 2 till
  • Laddar…
Jotun Kraftvask. Jag var i samma tankar själv men det bokstavligen forsade svart sörja från vita fasaden så aldrig någonsin att jag hoppar över det steget eller rekommenderar någon det. Dumsnålt och inget annat. Tvätta!

Spruta på Jotun kraftvask utblandat enligt instruktioner. Nedifrån och upp. Gnugga efter 5 minuter skiten med en borste på skaft. Skölj av med trädgårdsslang. Ser nymålat ut redan där.
 
Redigerat:
Dalbotös skrev:
Har du något ömtåligt som riskerar att få stänk på sig så täck det, typ blommor, utemöbler, bilar eller annat.
Om du har en rabatt vid väggen och använder starkt fasadtvättmedel räcker det tyvärr inte att täcka växterna. Medlet som du sköljer bort med vatten hamnar i jorden och bland växtrötterna.
 
A
Jag funderar på hur allvarligt kan det vara att köra med högtryckstvätt? Vid ommålning sitter det färg ivägen så att vattnet inte tränger in utom där det saknas färg. Utan högtryckstvätt blir det inte lika rent och det borde vara en nackdel. Det som "tränger in" kommer väl att torka om man låter det vara ett par veckor innan målning?
 
  • Gilla
Pesak
  • Laddar…
Jag är ju förvisso inte fasadtvättstillverkare men alla de märken jag har läst om skriver att man inte skall använda sig av högtryckstvätt för att undvika att få in vatten i panelen. Ju längre du väntar med ommålningen ju mer skräp hinner ju fastna/börja växa igen så det är väl alltid bra att tvätta och måla med så liten tid emellan som går.
 
  • Gilla
Aspholm16 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.