I helgen hade jag tänkt åka till tippen med skräp (igen), och då hade jag tänkt på att köpa en storsäck med planteringjord. 500 liter jord väger väl 750 kg ungefär, och det hade varit trevligt att få av säcken från släpet utan att behöva tömma den. Släpet kommer att vara en gallervagn utan tipp, men med demonterbara galler.

Finns det något smart, beprövat och hyfsat enkelt sätt att få av säcken utan att tömma den?

Jag har tyvärr inte tillgång till någon traktor eller någon liknande.
 
D09
Fäst en stropp runt säcken och en stolpe, träd etc och kör och hoppas på det bästa ;)

Den åker nog av he he
 
Instämmer med D09!

Har gjort på detta sätt när jag köpt björkved i storsäck (1 säck = 1,5 m2 stjälpt = ca 500 kg)

Bind ett rep i något fast föremål och i säcken, lägg i ettan och gör en burn out!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Annars så funkar det talja om du kan fästa den högt.

Finns på biltema för några hundringar men oftast så går man bet på att fästa taljan högt. Själva lyftet med en sån gör du i sömnen :)

Firade ner min nibe310 ( 200kg ) via trapphuset till källaren med en sån, hur enkelt som helst
 
D09 skrev:
Annars så funkar det talja om du kan fästa den högt.

Finns på biltema för några hundringar men oftast så går man bet på att fästa taljan högt. Själva lyftet med en sån gör du i sömnen :)

Firade ner min nibe310 ( 200kg ) via trapphuset till källaren med en sån, hur enkelt som helst

Ja, var hittar man ett bra fäste uppe i skyn för en säck jord :)

I LEGO-världen är allt enkelt.
 
Bygg en "tripod" över släpet, alltså en trebent ställning, av några reglar och franskskruv. Du kan ju tom bygga den så att den lyfter säcken när du börjar köra framåt med släpet.

Sen måste du visserligen få säcken ned på marken. Med ett lyftblock är det enkelt, annars kanske det är ok att bara kapa repet och låta den dunsa ned.

Vet inte om du har reglar liggande, men många har ju det.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
stoif skrev:
Bygg en "tripod" över släpet, alltså en trebent ställning, av några reglar och franskskruv. Du kan ju tom bygga den så att den lyfter säcken när du börjar köra framåt med släpet.

Sen måste du visserligen få säcken ned på marken. Med ett lyftblock är det enkelt, annars kanske det är ok att bara kapa repet och låta den dunsa ned.

Vet inte om du har reglar liggande, men många har ju det.
Får vi se en bild på din "tripod"-konstruktion, tack!

För det är väl inte bara fåtöljteoretiserande du ägnar dig år :x
 
KnockOnWood skrev:
Instämmer med D09!

Har gjort på detta sätt när jag köpt björkved i storsäck (1 säck = 1,5 m2 stjälpt = ca 500 kg)

Bind ett rep i något fast föremål och i säcken, lägg i ettan och gör en burn out!
Visserligen hyr vi släpet med försäkring men det känns ju lite riskabelt, särskilt då man får trekvarts ton jord som hamnar längst bak på släpet.

Jag funderar på tripod-varianten, och har lite 75 x 45 reglar hemma men det hela känns inte säkert ifall något skulle gå snett. Klarar släpet att en säck jord faller ner från några decimeters höjd?
 
KnockOnWood skrev:
Får vi se en bild på din "tripod"-konstruktion, tack!

För det är väl inte bara fåtöljteoretiserande du ägnar dig år :x
Det är en gammal beprövad metod för att lyfta tunga saker. Här är lite bilder:
moving_lathe_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN0003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoisting003BIG.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kan googla lite på "wood tripod hoist" för mer info.
 
  • Gilla
ELindeman och 1 till
  • Laddar…
Lyfte ur en bilmotor med liknande teknik, block, talja + lite reglar. Funkar ypperligt och går snabbt att demontera igen.
 
Helioz skrev:
Det är en gammal beprövad metod för att lyfta tunga saker. Här är lite bilder:
[bild]


[bild]

Du kan googla lite på "wood tripod hoist" för mer info.
Nja, både första och sista bilderna är väl snarare quattro-pods, eller vad det kan heta med fyra ben.

Men annars är det väl en bra illustration till vad jag menade.
Ni googlar fram ett möjligt förfarande från England och kanske USA, men har inga egna erfarenheter av att tillämpa det själva i praktiken.
= fåtöljteoretiserande ;)

Det är lätt att lära folk att bygga pyramider också. Bara att googla lite ju :)
 
Dalbotös skrev:
Lyfte ur en bilmotor med liknande teknik, block, talja + lite reglar. Funkar ypperligt och går snabbt att demontera igen.
Lite skillnad dock att lyfta en 75 kg motor och ett ton jord.
 
KnockOnWood skrev:
Nja, både första och sista bilderna är väl snarare quattro-pods, eller vad det kan heta med fyra ben.

Men annars är det väl en bra illustration till vad jag menade.
Ni googlar fram ett möjligt förfarande från England och kanske USA, men har inga egna erfarenheter av att tillämpa det själva i praktiken.
= fåtöljteoretiserande ;)

Det är lätt att lära folk att bygga pyramider också. Bara att googla lite ju :)
Konstigt svar, jag visar ju bilder på andras erfarenheter samt en referens hur man letar upp dessa erfarenheter på Google. Vad spelar det för roll om jag har personlig erfarenhet av det, de erfarenheter du själv kan leta upp är väl lika mycket värda? Det är ju en beprövad metod.

I första exemplet med pickupen så lyfts en 900 kilos svarv av så det motsvarar hyffsat det TS vill lyfta. Här är tråden för det:
http://www.practicalmachinist.com/vb/general/wooden-frame-teepee-hoist-230365/
 
Redigerat:
  • Gilla
ELindeman och 4 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Nja, både första och sista bilderna är väl snarare quattro-pods, eller vad det kan heta med fyra ben.

Men annars är det väl en bra illustration till vad jag menade.
Ni googlar fram ett möjligt förfarande från England och kanske USA, men har inga egna erfarenheter av att tillämpa det själva i praktiken.
= fåtöljteoretiserande ;)

Det är lätt att lära folk att bygga pyramider också. Bara att googla lite ju :)
Vaknat på fel sida idag KoW? ;););)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
D09
Fokusera på att ge ts tips på olika lösningar istället för att fastna i att kritisera andra förslag.

I slutändan så blir det ändå ts som får tänka till och välja det som passar bäst utifrån förutsättningar för jobbet
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.