Paul-Staffanstorp skrev:
Jag säger ingenstans att det är kundens ansvar att göra det för det är hantverkarens ansvar...men varför ska vissa människor vara så jäkla dryga och inte kunna hjälpa till själva med saker och ting !?
Får kunden kvittera dessa timmar mot hantverkarens timmar då? För kunden gör ju hans jobb då..
 
Paul-Staffanstorp skrev lastpost_right.png
Jag säger ingenstans att det är kundens ansvar att göra det för det är hantverkarens ansvar...men varför ska vissa människor vara så jäkla dryga och inte kunna hjälpa till själva med saker och ting !?

bobas skrev:
Får kunden kvittera dessa timmar mot hantverkarens timmar då? För kunden gör ju hans jobb då..
Och jag säger att jag gärna skulle hjälpa till - men med vad kan jag styrka att det kaklet som är felaktigt kommer från denna butik?! de lär ju inte minnas att jag köpt det, för jag var ju inte där. Kvittot har hantverkaren och eventuella kartonger har han isf själv sparat. Inget jag fått ta del av... Så HUR kan jag hjälpa till menar du?
 
Köper man sitt kakel på byggvaruhus får man leva med detta!
Min "kakelgubbe" jag handlar av menar på att det är vanligt med olika bränningar i leveranserna dom får.
Andra sortering trots att det inte uppges osv.
Dock hade hantverkaren kunnat fråga bara om du ville fortsätta arbetet med detta kakel.!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag tycker du skall förklara (som någon redan föreslagit) för hantverkaren att du inte accepterar resultatet av det utförda arbetet, punkt. Sen kan du eventuellt också förklara att du gärna hjälper till på vilket sätt du nu kan, det skulle ju kunna vara att TILLSAMMANS med hantverkaren åka till det ställe där kaklet är inköpt. Jag tycker dock inte du ska åka dit själv, även om hantverkaren ger dig kvitton och samtliga förpackningar. Det är ju ändå så att hantverkaren har satt upp ett kakel som har grava färgskiftningar som det inte ska ha - och därmed är det han och ingen annan som ska försöka reklamera det hos butiken. Ska du stå där och försöka förklara varför ingen kontroll gjordes av kaklet innan uppsättning? Hade jag aldrig gjort... Visst skulle jag kunna tänka mig att hjälpa till om det blivit fel i en leverans men här handlar det förutom fel på levererad vara om brist i noggrannhet, omdöme och yrkesstolthet hos hantverkaren själv och då hade jag dragit mig för att stå där och skämmas å hans vägnar. Jag har aldrig handlat kakel men av vad som verkar gälla om kontroller före uppsättning så verkar ju risken uppenbar att butikens hållning kommer vara att "du borde kontrollerat kaklet innan det sattes upp, nu kan vi inget göra."

Nu ger jag mig dessutom ner i sandlådan... :D Butiken har i det här fallet gått från att vara återförsäljare till privatpersoner till att vara leverantör till en hantverkare. (Skillnaderna i dessa benämningar har jag inget som helst belägg för men jag hoppas ni förstår vad jag menar ändå...) Oavsett om TS varit och pekat ut ett kakel denne vill ha så är det hantverkaren som tagit på sig ansvaret för att införskaffa och montera detta kakel och därmed har han även tagit på sig ansvaret att kontrollera att leveransen motsvarar beställningen. Hade det varit skillnad om kaklet istället valts från en handlare som bara säljer till företag? Hade det varit skillnad om det handlat om bygge av ett helt hus där kaklet varit vad som ingår som standard i leveransen av huset? Jag ser då ingen skillnad. TS har beställt ett jobb, pekat ut ett kakel, sen är TS ansvar för slutresultatet över. TS har en relation i detta och bara en och det är naturligtvis hantverkaren. Sen får man kalla Bauhaus för vad man vill, det har ingen betydelse. Någon betydelse har det heller inte om hantverkaren valt att lägga på 10% eller mer på priset. (Om det nu inte finns några regler om hur mycket han får lägga på för att täcka sina kostnader?)
 
Redigerat:
  • Gilla
Yohannaloof
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:


Om jag skickat in en kund till min återförsäljare av plattor...
(ja du thomasx... butiken är fortfarande också en återförsäljare)
...så har ju min kund haft en bra personlig kontakt med personalen i den butiken där de bollat ideér och kommit fram till vad kunden är intresserad avför plattor.
Detta har då beställts till kunden av mig, MEN OM det senare skulle visa sig uppstå ett problem som detta så hade det inte varit något konstigt eller svårt för kunden att hjälpa mig genom att gå in till butiken UTAN kvitto, kartonger eller annat för att prata med dem om hur man ska gå vidare med problemet för där är man inte en i mängden vilket man är på stormarknaderna. ;)

Där får man SERVICE ! ;)

Men visst... det är en onödig jämförelse för ett sådant här problem hade nog aldrig kunnat uppstå hos mina återförsäljare för de har koll så att det blir rätt... :)
Jag tror att det kanske funkar så på mindre orter, men oavsett var du köper ditt kakel här i Stockholm kommer de inte ihåg en kund som varit inne och pekat lite och sedan skrivit ner på en lapp vilket kakel de vill ha, och gett denna lapp till hantverkaren... Skulle önska att det funkade så, men tyvärr.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
MTech skrev:
Köper man sitt kakel på byggvaruhus får man leva med detta!
Min "kakelgubbe" jag handlar av menar på att det är vanligt med olika bränningar i leveranserna dom får.
Andra sortering trots att det inte uppges osv.
Dock hade hantverkaren kunnat fråga bara om du ville fortsätta arbetet med detta kakel.!
Men jag förstår inte vad man ska få leva med - att hantverkaren inte kontrollerar materialet denna köpt in, eller inte kontrollerar sitt eget arbete efter gång? Det är ju som att säga att en sjuksyrra inte skulle kontrollera medicineringen som doktorn ordinerat utan bara ger den - men alla vet ju att sjuksyrran är den som gett medicinen och därmed bär ansvaret (mitt eget exempel från mitt liv).
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Om sen kunden kan underlätta och hjälpa till med att kontakta butiken verkar tydligen väldigt svårt för vissa härinne vilket jag syftade på innan :screwy:

Lägger hantverkaren på en massa procent för att få täckning till att hantera sådana här problem som kan uppstå gnälls det på detta men om han då "bara" lägger på 10% vilket inte täcker speciellt mycket så kan man inte själv bara behjälplig utan då ska ta mig f*n hantverkaren fixa det för han har minsann lagt på procent för detta...

I ett normalt badrum går det åt ca 30kvm kakel och låt oss ponera att den kostar i snitt 200:-/kvm så är det en totalkostnad på 6000:- och med de 10% påslag har hantverkaren EN HEL TIMME på sig att lösa problemet på egen hand...

VAD är problemet med att hjälpas åt för vissa människor egentligen ?????
Ok, jag håller allt som oftast med 99% av vad du skriver i dina inlägg Paul, men just detta resonemang tycker jag inte riktigt håller.
Om det nu är så att hantverkaren bara har betalt i en timme för att reda ut/reklammera problemet/felet så vår väl han/hon göra det på obetald tid, för jag antar att slutkunden inte har betalt en enda minut för att göra detsamma?

För övrigt håller jag med dig om att allt går mycket lättare om man försöker resonera och hjälpa varandra.

Jag är övertygad om att det finns både hantverkare och kunder som den andra parten inte vill ta i ens med tång och jag tycker det är tråkigt att inlägg från endel hantverkare här på forumet ibland blir tolkade på sämsta tänkbara sätt. Personligen tycker jag att detta forum berikas oerhört mycket av de hantverkare som delar med sig av kunskap och tips.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
I ett normalt badrum går det åt ca 30kvm kakel och låt oss ponera att den kostar i snitt 200:-/kvm så är det en totalkostnad på 6000:- och med de 10% påslag har hantverkaren EN HEL TIMME på sig att lösa problemet på egen hand...
Jag har inte läst mer än något enstaka inlägg i tråden. Men jag reagerar på logiken i det här resonemanget.

Ja hantverkaren har en timme på sig att lösa problemet, om just den här materialförsäljningen skall gå med vinst. Men det är väl bara ett problem om det tar mer än en timme att lösa problem med varenda materialförsäljning han gör? Och förhoppningsvis behöver man inte reklamera varenda leverans man får.
 
Paul, kan du förklara vad du menar att kunden ska tala med leverantören om, och vilken roll du anser att hantverkaren ska ha i denna trepartsdiskussion med sin leverantör, samt vilket ansvar du anser att hantverkaren har och inte har i detta fallet.




Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Trist med den attityd som uppstått i denna tråd!

Först vill jag påpeka att rent principiellt så ska naturligtvis felet reklameras till det utförande företaget.
Sen att jag INTE är hantverkare, men har arbetat med yrkesmän hela livet som företagsledare, projektledare och konsult.

Nu till min förvånng över hur denna tråd kan uppfattas så olika hos olika medlemmar.

Jag brukar reagera över mycket men reagerade absolut inte över varken Ninos eller Pauls inlägg.

Vi ser uppenbart helt olika bilder eller scenarior framför oss.
Själv skulle jag ungefär reagerat på problemet genom att tänka "fan att man ska behöva göra allt själv" för att ganska omgående övergå till att fundera på vad som gagnar mig personligen på bästa sätt.
Hantverkaren har kanske gjort ett stort misstag, men samtidigt är det oberoende av det, inte lätt att rätta till utan stora kostnader för någon.

Jag utgår ifrån att det inte är de stora aktörerna som Skanska eller PEAB som utfört jobbet utan en liten firma vars ägare ska föda sin familj och där ett bakslag på ett sådant jobb t.o.m kan betyda konkurs i värsta fall.
Bara vetskapen om ovanstående skulle få mig att försöka hitta lösningar som ger mig det bästa och mesta av en dålig situation och det får jag definitivt inte av att prompt vara envis och stå på min lagliga rätt.

Jag vet att hantverkaren skulle/måste göra allt för att minimera sina förluster. Kakel leverantören skulle slå ifrån sig och jag skulle stånga min panna blodig för att jag envisas med min lagliga rätt.
Jag vet också alldeles för väl i från mitt jobb att antingen leder det till att jag får rätt i en tvist med påföljden att företaget går i konkurs och jag har inget att hämta, eller till en förlikning där vi får ta hälften vardera.

Nej då är det bättre att själv hjälpa till och på så sätt få max kompensation för min egen del och göra livet uthärdligt för alla parter.
Kanske, om det är fel hos kakelleverantören, få nytt material till omkakling eller kanske hellre något annat till huset. Kanske få hantverkaren att göra lite annat som behöver göras och sen försöka leva med det som inte blev så bra.

Min erfarenhet, efter snart ett helt arbetsliv med förhandlingar, är att rimliga kompromisser ger mest tillbaka i det långa loppet.

Personligen förstår jag därför inte problemet i att själv engagera mig i alla led för att lösa problemet på bästa sätt. Med eller utan kartonger, kvitto eller vad det nu må vara. Jag personligen skulle gärna lagt tid på att hjälpa till att lösa problemet men det kanske beror på att jag är skadad av att lösa problem på arbetstid.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Oceanis, så enkelt det låter, när du skriver så, det är bara för kunden att hjälpa till och prata med alla så löser det sig. Fint.

Jag citerar Nino's inlägg #18

"Är det samma nr på alla kartonger så kontakta leverantören av plattorna, skit i att gå genom hantverkaren han är nog tillräckligt orolig redan."

Oceanis, du tycker alltså, mot bakgrund av att du "reagerade absolut inte över" Ninos inlägg, att det är helt ok att kunden ska "skita i att gå genom hantverkaren" och istället gå direkt till leverantören av plattorna. Sen då? När kunden gjort denna del av det som hantverkaren precis lika gärna kan göra och borde göra, vad sker då?
Hantverkaren river ner allt och börjar om från början nu när kunden hjälpt till?
Nej, troligen inte, och jag tolkar inte heller ditt inlägg så. Men, vad?

Kunden har precis som hantverkaren kanske en familja att försörja, och kanske redan har betalat hantverkaren 100 000 eller så för sitt nya badrum, inklusive provision på materialet ovanpå timkostnaden för hantverkaren att åka och handla det får man därtill förmoda.

Det låter jättefint att säga att man ska hjälpa till, och det är en självklarhet för varje person med självbevarelsedrift att försöka lösa sin situation på bästa sätt. Att skita i att gå igenom hantverkaren är dock inget smart drag, IMO.

Så att på ett konsumentforum rekommendera en kund att INTE gå igenom hantverkaren som man köpt allting av och därmed gå på tvärs med allt vad lagar och regler byggda på långa tiders erfarenhet och en hel del sunt förnuft, det håller faktiskt inte.

Så jag frågar nu dig, precis som Paul, vad är det TS ska tala med leverantören om? Ska hon fälla en tår och hoppas att det är en kille som är knäsvag på andra sidan disken, så hon för nya kakelplattor för de där 6000:- som paul eller vem det nu var estimerade. På vad sätt gör kunden det bättre än hantverkaren? Men framförallt, som Paul redan påtalat, det är ju inte där den stora kostnaden ligger... ....

Nej, steg 1 är så klart att ta prata med sin hantverkare, inte i att "skita i" att prata med denne.
 
  • Gilla
weezer och 2 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Oceanis, så enkelt det låter, när du skriver så, det är bara för kunden att hjälpa till och prata med alla så löser det sig. Fint.

Jag citerar Nino's inlägg #18

"Är det samma nr på alla kartonger så kontakta leverantören av plattorna, skit i att gå genom hantverkaren han är nog tillräckligt orolig redan."

Oceanis, du tycker alltså, mot bakgrund av att du "reagerade absolut inte över" Ninos inlägg, att det är helt ok att kunden ska "skita i att gå genom hantverkaren" och istället gå direkt till leverantören av plattorna. Sen då? När kunden gjort denna del av det som hantverkaren precis lika gärna kan göra och borde göra, vad sker då?
Hantverkaren river ner allt och börjar om från början nu när kunden hjälpt till?
Nej, troligen inte, och jag tolkar inte heller ditt inlägg så. Men, vad?

Kunden har precis som hantverkaren kanske en familja att försörja, och kanske redan har betalat hantverkaren 100 000 eller så för sitt nya badrum, inklusive provision på materialet ovanpå timkostnaden för hantverkaren att åka och handla det får man därtill förmoda.

Det låter jättefint att säga att man ska hjälpa till, och det är en självklarhet för varje person med självbevarelsedrift att försöka lösa sin situation på bästa sätt. Att skita i att gå igenom hantverkaren är dock inget smart drag, IMO.

Så att på ett konsumentforum rekommendera en kund att INTE gå igenom hantverkaren som man köpt allting av och därmed gå på tvärs med allt vad lagar och regler byggda på långa tiders erfarenhet och en hel del sunt förnuft, det håller faktiskt inte.

Så jag frågar nu dig, precis som Paul, vad är det TS ska tala med leverantören om? Ska hon fälla en tår och hoppas att det är en kille som är knäsvag på andra sidan disken, så hon för nya kakelplattor för de där 6000:- som paul eller vem det nu var estimerade. På vad sätt gör kunden det bättre än hantverkaren? Men framförallt, som Paul redan påtalat, det är ju inte där den stora kostnaden ligger... ....

Nej, steg 1 är så klart att ta prata med sin hantverkare, inte i att "skita i" att prata med denne.
Du läser inlägg som "fan läser bibeln". Du har en förmåga att själv göra tolkningar av saker som inte ens finns skrivna i inläggen för att få till kritiska inlägg mot andra. Om du hade varit saklig åtminstone och hållt dig till vad som faktiskt skrivs hade du fått en större tilltro.

Var skriver jag att "det är bara för kunden att hjälpa till och prata med alla så löser det sig. Fint." ?

Jag skriver att vi reagerar olika på inläggens innebörd och tolkar dom olika. Ja, det är rätt att jag inte tolkade Ninos inlägg på samma sätt som du uppenbart gör men det beror kanske på din av naturen pessimistiska och negativa inställning.

Jag skulle gjort precis som han skriver. Jag skulle för min egen del bla sökt så mycket fakta i ärendet för att ha mot de parter som kommer att bli inblandade, och där ingår bla att försöka få veta vad som leverantören egentligen levererar i sina kartonger. Kan det möjligen vara så att det kan variera i kartongen eller inte ??? Med egen kunskap kommer man mycket längre i framtida disskusioner oavsett vem dom blir med.

Mitt inlägg handlar nog mer om den attityd jag anser man bör inta i såna här sammanhang, en attityd som skiljer mycket från din. Jag skrev också och anser fortfarande att det är ett fel som av princip skall reklameras till den som har utfört jobbet men inser samtidigt också att hur TS än gör så kommer det att bli mycket svårt att få till ett nytt badrum. Jag är t.o.m nästan helt övertygat om att även allmännareklamationsnämnden skulle komma fram till att ett visst avdrag skall ske för att det finns en utseendemässig defekt. Aldrig att dom skulle föreslå ett nytt badrum.

Javisst har även beställaren en familj att försörja, men han/hon sitter med ett fungerande badrum om än med en utseendemässig deffekt men hantverkaren kanske kan göra en förlust på uppåt 100000 vilket därför antagligen ger honom en större anledning till att strida hårt för att slippa göra om. Om du läste vad jag skrev så är det en anledning, i mitt sett att se på saken, till att fundera på hur hårt jag skall driva en fråga och vad jag kan förväntas få ut av det och vad det i värsta fall kan innebära för mig.

Men vi alla olika och tänker på olika sätt. Vissa har hellre rätt i sak och på pappret än att försöka få ut så mycket kompensation som möjligt.

Jag uppfattar det nästan som om din inställning är att strida till sista blodsdroppen och hellre döda fienden än att få fienden på sin sida och strida tillsammans för att på så sätt vinna desto mer :)

(Härmed är mina inlägg i denna tråd slut)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
oceanis skrev:
Du läser inlägg som "fan läser bibeln". Du har en förmåga att själv göra tolkningar av saker som inte ens finns skrivna i inläggen för att få till kritiska inlägg mot andra. Om du hade varit saklig åtminstone och hållt dig till vad som faktiskt skrivs hade du fått en större tilltro.
oceanis skrev:
Jag uppfattar det nästan som om din inställning är att strida till sista blodsdroppen och hellre döda fienden än att få fienden på sin sida och strida tillsammans för att på så sätt vinna desto mer :)
Motsägelsen i din inledning och avslutning är ju i det närmaste total.

Du talar om trist attityd och använder sedan ord som fan och fienden, kallar forumdebattörer för pessimister och negativa och lägger större delen av din energi på personpåhopp istället för att diskutera sakfrågan... ... trist attityd?

Inget trevligt svar du lämnade i tråden som togs bort heller, helt utan anledning. Men jag antar att du till sist ändå fattade poängen.... Men jag ska fortsättningsvis försöka avhålla mig från att upplysa dig om sakförhållanden.

Och du tycker att jag läser dina inlägg som fan läser bibeln.

Mina frågor till dig och Paul angående hur kunden ska lösa detta genom att skita i hantverkaren och gå direkt på leverantören förblir uppenbarligen obesvarade. Kanske inte så konstigt........

Och till sist, om det är så att jag och eller någon annan missuppfattat vad du menar, så är det ingen anledning att bli arg och gå till personangrepp. Det är bara att förklara vad du menar så missuppfattningen kan redas ut.... ....
 
Redigerat:
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Varför måste man göra allt svårare än det är och lägga över hela ansvaret på hantverkaren när det är butiken de är köpta i man måste gå åt för att komma till en lösning...
-
-
Inte vet jag vem som valt att det skulle handlas på Bauhaus men troligtvis i högsta grad slutkunden och inte hantverkaren ? ;)
-
-
MEN VISST... jag fattar överhuvudtaget inte heller hur man kan fortsätta och sätta upp plattorna för man måste fan ha upptäckt problemet innan allt var uppsatt... HHmmm... :rolleyes:

Här, Paul, ifrågasätter du varför man ska lägga över hela ansvaret på hantverkaren. Kan det tolkas på annat sätt än att du anser att kunden har ett ansvar i det som uppstått? Och ansvaret skulle då vara att kunden valt ett kakel från en butik som är allmänt känd för att ha sekunda varor? Sen övergår du trots allt till att tycka att hantverkaren gjort fel vilket jag inte kan tolka på annat sätt än att du anser att hantverkaren har ansvaret för vad som skett?
Frågar igen: Vilket ansvar har då kunden i detta?

Förtydligande: Jag har citerat ett av Pauls inlägg i tråden och valt att ta bort en del text som jag såg som irrelevant för det jag ville visa. Läs gärna hela inlägg #25 om man vill ha helheten.


Det finns ju en aspekt till i det hela:
Varför satte hantverkaren upp kaklet över huvud taget och skulle han göra det igen? Häri finns ju anledning att se till att detta blir kännbart för hantverkaren så han lär sig sin läxa. Och TJOFF, nu brast det säkert något för någon!? Varför bestraffa hantverkaren så hårt som en total ombyggnad bara för att lära hantverkaren en läxa, frågar kanske någon? Det kan ju innebära att hantverkaren åker på en ekonomisk smäll och hans barn får nöja sig med Liseberg i sommar istället för Kreta? ;) Well, fine, det borde han tänkt på tidigare. Om alternativet är att jag som kund blir bestraffad genom att tvingas acceptera ett badrum som ser ut som det gjorts av en blind så vet jag vilket jag förordar.

Orsaken till det inträffade kan vara en av två som jag ser det. Antingen är hantverkaren en duktig, hårt jobbande sådan som är mån om sitt rykte och mån om sina kunder och tyvärr har han helt enkelt gjort ett misstag av någon orsak, fullt förståeligt men ändå något som drabbar kunden - eller så är han en slarver som struntar i om kunden blir nöjd utan bara vill få jobbet gjort och få in pengarna. (Självfallet finns fler nyanser men de är troligen bara variationer på samma teman.)
Är han duktig och mån om kunderna har han troligtvis inte så många reklamationer att hantera och förhoppningsvis såpass god marginal att han kan ta smällen att åtgärda detta på egen bekostnad så kunden blir nöjd. Eventuellt får han räkna med att lägga in ett antal 14-dagars-pass för att fixa detta utan att spräcka sitt schema men, so be it, bara kunden blir nöjd.
Är han en slarver så har han eventuellt fler reklamationer bakom sig och kanske klarar han inte en ekonomisk smäll till utan går i KK pga detta jobb. Dåligt för kunden men bra för branschen. Tror det kallas självsanering....
 
  • Gilla
Wiberg.D och 3 till
  • Laddar…
Jag hänger inte riktigt med på exakt vad det är köparen ska vara behjälplig med. Är det enbart att hjälpa hantverkaren genom att prata med hantverkarens inköpsställe eller är det även genom att inte be om att få badrummet omgjort för att det skulle kunna spräcka hantverkarens tidsschema?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.