Jag har kört igenom Ica grillar och Outdoor chef men har nu två webergrillar, en liten Gas som stått ute i 7 år nu och är fortfarande fin, samt, en 57 cm kolgrill som stått ute tre år, som ny.
Ska du ha riktigt billigt så kapa isär ett oljefat och ställ dit ett galler.
Grillar gör man inte för att det är billigt, det är klart dyrare med kol och briketter än ex gas.
Fördelen med kolgrill är att man bara behöver göra rent gallret, en gasgrill blir rätt äcklig efter hand.
 
Jag har en 47:a och en 57:a weber one touch gold. Den äldsta är 10 år o ingen rost än. Jag bakar bröd, wokar mm i mina grillar. Jag har tillochmed gjort köttfärslimpa i grillen. Webern i min mening helt överlägsen i att kunna kontrollera värmen i.
Man får så sjukt mycket för pengarna när man investerar i en webergrill.
 
Köpte en 200kr klotgrill på ÖB när vi flyttade till hus för några år sedan (som var tänkt att änvända i väntan på beslut om, vi skulla köpa en Dyrare kol eller Gasolgrill) den var sämmre än en engångsgrill....
Svår att tända, dålig värme och slocknade om man la på locket (med fullt öppna ventiler) och passformen mellan lock och bas var så dålig att minsta stöt gjorde att locket trillade av...
Ska man grilla mer än 5 gånger så tror jag man vill ha en bättre grill och ska man inte grilla mer än fem gånger så kan man köpa engångsgrillar eller låna en grill.
När du hittat grillen du vill ha billigt på nätet så kan du köpa den 10% billigare på tex hornbach eftersom de har prisgaranti :)
 
Beror lite på hur du vill grilla.
Vill du ha en het kolbädd att grilla över så skall du inte ha en weber klotgrill(om du inte vill använda 3 påsar kol varje gång).
Problemet är att grillgallret inte är justerbart i höjdled och köttet kommer för långt ifrån glöden.
 
sblixten skrev:
Beror lite på hur du vill grilla.
Vill du ha en het kolbädd att grilla över så skall du inte ha en weber klotgrill(om du inte vill använda 3 påsar kol varje gång).
Problemet är att grillgallret inte är justerbart i höjdled och köttet kommer för långt ifrån glöden.
Webers grillar har korgar att lägga kol/briketter i så du kan få väldigt små och centrerade glödbäddar om du vill ha det, glöden ligger då 1-2cm under gallret och du behöver inte använda mycket kol/briketter alls....Inte mycket rätt i sblixtens uttalande ovan alltså...

http://www.webergrill.se/Produkter/Tilbehör.aspx?GroupID=5970&ProductID=7403-at-SHOP4
 
Redigerat:
Köpte en Weber på mellandagsrea på Bauhaus i Danmark för 2 år sedan, 1000 dkr (y) en 57cm premium med avlastningsbord på båda sidor. Har förbrukat ett "gäng" billiga grillar och kan bara stämma in i kören!
Weber ska det va. Helnöjd, bra funktion, grillar jämnt, mycket tillbehör, reservdelar finns osv.
Kommer aldrig att handla billigt vad gäller grill igen.
+ att familjen är glad, aldrig mer problem med julklappar eller födelsedags presenter :p finns ALLTID någon Weber greja att fylla på med (y)

//Jante
 
jhenrikj skrev:
Webers grillar har korgar att lägga kol/briketter i så du kan få väldigt små och centrerade glödbäddar om du vill ha det, glöden ligger då 1-2cm under gallret och du behöver inte använda mycket kol/briketter alls....Inte mycket rätt i sblixtens uttalande ovan alltså...

[länk]
Om du vill grilla 4-10 köttbitar på en het kolbädd så är det väldigt mycket bättre att ha en med justerbart galler i höjdled än de där korgarna.
Det är vad jag tycker.
 
Kan nog hålla med om att man ibland är lite långt från glödbädden men jag tycker ändå det överlag fungerar bra till det mesta. Ett alternativ är ju Mecos grill, höj/sänkbart galler och kvadratisk istället för rund yta http://www.bauhaus.se/meco-kolgrill-fyrk.html
 
Ett annat tips är att köpa en riktigt billig grill nu på våren och sedan köpa en weber eller landmann eller vad du nu vill ha i höst. Jag tror jag köpt min grill för 259:- som tidigare under året hade kostat 999:- grillar är ovanligt skrymmande och inget som man vill ha stående i lagret off season. 75% rabatt om man vågar vänta och chansa lite.
 
MMR skrev:
Kan nog hålla med om att man ibland är lite långt från glödbädden men jag tycker ändå det överlag fungerar bra till det mesta. Ett alternativ är ju Mecos grill, höj/sänkbart galler och kvadratisk istället för rund yta [länk]
Jag tycker också det fungerar bra till det mesta.
Jag skrev mitt inlägg för att peka på en nackdel med weber klotgrill och en egenskap som inte framkommit i tråden.
Det var inte menat som att weber klotgrillar är dåliga på något vis.
Tvärtom instämmer jag med alla possitiva saker som är sagda om den.
Jag har själv en weber och en Mecos(fast min är ÖB).
Weber är bättre på allt utom just att det inte går att reglera höjden på gallret.
Jag använder webern minst 20ggr på ett år. ÖB-grillen 1-2ggr(när det är storgrillning och ytan på webern inte räcker).
Skall jag tvunget göra direkt grillning över het glödbädd så offrar jag två påsar kol istället för att börja mekla med korgar eller dra igång den andra grillen(fast jag använder vanlig ved för det mesta).
Skulle jag däremot grillat på det viset alltid skulle jag inte välja en weber klotgrill.
Det jag saknar är en barbeque med separat "kammare" för ved och spån, men det får duga med webern som är väldigt allsidig.
 
En till fördel med Weber är att skulle gallret bli så grisigt/fult att det är bortom räddning så kan du enkelt handla ett nytt när du handlar på Ica MAXI eller liknande ställen.
Instämmer med tidigare ang. Webers grillgallerborste, den är bra. :)

Har en OneTouch57 och en Genesis S330.
 
Blir maten godare på en dyrare grill?
 
Kattvovven skrev:
Blir maten godare på en dyrare grill?
Nix, men på en väl fungerande grill. ;)
 
Kattvovven skrev:
Blir maten godare på en dyrare grill?
Jag förstår vad du är ute efter, men svaret kan nog ändå bli "ja". I betydelsen att om en dyrare grill är bättre och att det är lättare att grilla på en bättre grill (inte alltid men det finns situationer). Och man kanske använder den mer, vilket gör att det blir godare på ren walk-over jämfört med att inte grilla alls.

Och jag stämmer också in i kören. Jag köpte ändå Landmann senast det begav sig, men när jag jämför med grannarnas Weber(s) så ångrar jag det lite. Deras har hållit mycket bättre och var lite bättre från början.
 
En Weber OneTouch kostar ju inte någon förmögenhet direkt heller, och håller läääänge. :)
Det hinner bli nånga OK/Q8 eller Jula grillar under en Webers livslängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.