Vi har idag börjat arbeta med att isolera andra våningen på vårt ODEN Älvsbyhus. Vi har en kupa i taket.

En fråga kommer här som Du kanske vet mer om, om du redan gjort jobbet? I hustillverkarens anvisningar för inredning av vinden står det att man bör montera 20mm dragband av stål diagonalt från nock till takfot. Hur? och Varför? skall man göra det? Räcker det inte med alla "stag" dvs reglar som spikas upp mellan isoleringsplattorna?
Tacksam för svar från erfarna, gärna med just vår hustillverkare.
/Karin
 
Ska själv precis börja inreda övervåningen på vårat höner. Snickarna som var här visade mig hur jag skulle göra med banden. Varför sa de inte. Börja med att spika fast stålbandet högst uppe vid hörnet (ena änden) på takstolen dra det sedan på diagonalen efter takstolarna ner mot takfoten närmast takkupan (ej takstolen som håller fast takkupan). Spika fast bandet i varje takstol, en spik i varje. Gör sedan på samma sätt på de andra diagonalerna. Totalt 4 stycken. Köp 20 mm breda och 1 mm tjocka stålband. Köpte mina på biltema.

PÅ VÅRAT HUS: Mellan varje husdel har de spikat fast spånskivor på golvet (c:a 10cm) utom på vid gavlarna. De är dock endast provisoriska. Det ska sågas och limmas fast nya som sitter precis där. Även gavlarna ska fixas på samma sätt då spånlådan byggs. Annars riskerar man kallras (enligt snickarna som byggde huset).

Måste säga att informationen om hur man ska gå till väga med övervåningen är undermålig.

Funderar hur man ska göra med luftflödet i kattvinden. Isoleringen slutar ju vid stödbenen och enligt den dåliga a4-ritningen slutar luftspalten direkt vid isoleringen. Det enda som står i texten är att springan vid takfoten ska vara minst 1 cm. Men det finns ingen ritning om hur man ska bygga så att det blir 1 cm.

Hur ska spånlådan byggas. Det står att den ska vara 60 cm där elen ska dras. Men på ena sidan är elen förberedd mitt mellan stödbenet och takfoten (c:a 1m). Är den feldragen? Hur gör man vid takkupan. Ska det vara en spånlåda även där och hur sjutton ska man komma åt och göra en spånlåda där då?

På takstolen närmast takkupan har byggarna spikat fast en c:a 7 cm tjock planka vid snedtaket för att hålla fast takkupan. Hur ska jag då kunna ha 30 cm isolering (eller var det 20 cm) just där. Det blir kanske ingen markant skillnad men ändå.

Jag bara undrar varför älvsbyhus inte kan skicka med en utförlig tillvägagångsbeskrivning i punktform.Jag har fattat mycket genom att titta på den löjliga beskrivningen de skickade med och jag har inte tummen mitt i handen. Men det skulle underlätta oerhört om de kunde förklara och hjälpa till lite mer med den biten.

När ska elen dras. När ska vattnet dras. elritningar.....................
 
Hej Freeman! Så bra att få svar på min fråga, vi var på väg att strunta i banden. Men det skall vi inte göra nu. Jag tror att jag har några tips till dig också. Bra att vi är i samma sits..... ;D Håller med om att anvisningarna är knapphändiga. Materiallistan var OK, annars är där inte mycket.

För rätt många år sen läste jag till byggingenjör, så teoretiskt kan jag mer än precis hur man skall spika. Där är väl min tumme närmare mitten. Har knappt jobbat som ingenjör heller sen dess.

DITT HUS:
Jag tror inte du behöver bekymra dig för draget i kattvinden (antar att det är utrymmet bakom stödbenen, eller hur?). Om din takfot är som vår är den redan inklädd med brädor under utsprånget och mellan varje bräda är där ca 1 cm luft. Att man påpekar detta beror nog på att man inte får täcka dessa springor. Funkar allt kan vinden blåsa fritt in där och upp i luftspalten efter några rundor i kattvinden. Det vi gör nu är bara att klä takfoten på insidan med insektsnät (mot möss och getingar), ett himla pillgöra.

Spånlåda behövs bara på kattvinden, för att hindra att det blåser/drar rätt in under stödbensväggen. Spånlåda gör man inte vid vanliga väggar, dvs gavlar och kupa. (Behövs bara nån remsa isolering kallat drevning under eventuella reglar som ställs på spånskivegolvet. Har inte börjat på det.)

VÅRT HUS:
Vi har tänkt avvika från anvisningarna på så sätt att vi isolerar snedtaket ända ut i takfot, eller så långt ner vi kan komma åt att spika. På så sätt får vi en hel del varma utrymmen bakom stödbenen där vi kan förvara grejer. Sätter sen en enkelsidig innervägg längs stödbenen samt luckor/dörrar lite här och där. Vi kommer då runt problemet med att elen och alla håltagningar ner till pannan ligger i kattvinden. Det bör ju gå att göra som Älvsbyhus tänkt också, men vi vet ej hur man skall undvika kondens i elrören som då blir kalla. Kondensvatten skulle kunna rinna ner till första våningen och till kopplingarna...kanske :-/

Vi har inte kollat takkupeisoleringen än. Där är en hel del reglar, man får nog isolera så gott det går ovanifrån...
Ha det gott, vi hörs säkert.
/Karin
 
Tack för informationen. Så det var de plankorna de menade. Trodde att det skulle vara 1 cm mellan golvet och snedtaket vid takfoten. Skulle börja med insäktsnätet i fredags. Tycktes enkelt till en början men sen drog jag mig tillbaka. Verkar svårt att klä den direkt vid taksprånget. Men det kanske är enklare uppe vid takfoten?

Har själv funderat på att isolera på samma sätt som ni. Om jag inte misstar mig så menar du att ni lägger drev istället för en spånlåda med den lösningen?

Annars menar älvsbyhus, vad jag har förstått, att el-hålen ska byggas in i spånlådan. Vattenledningarna kunde man enligt älvsbyhus dra i spånlådan under förutsättningen att de är isolerad. Er lösning är möjligtvis lite säkrare. Inte kul med kondens som rinner ner i undervåningen. Tror jag gör på samma sätt nu.

Vi har upptäckt att det är väldigt kallt i kökskåpen ovanför spisen. Det drar även lite i skåpet längst till höger. Ni kanske inte har samma problem med er planlösning. Kan det vara för att isoleringen är blottad vid kortsidorna på vinden eller är det dåligt isolerat?

/Vi hörs

 
Hej bor i ett Höner som skall inredas så snart som möjligt.. Vi har precis samma problem med draget i skåpen till höger, har säkerligen att göra med den bristfälliga isoleringen uppe??

Jag har funderat på att lägga rören nere vid golvet i en spånlåda sen i väggen vid takkupan, bara det inte blir något problem med fukt som Rit-Karin skrev??

Vart skall man placera ventilationsgrejjen, det står ju bara att man skall ha en men inte vart men skall sätta den. Vidare tänkte vi göra en bastu där det är inritat en klädkammare och då blir ju gfrågan hur man gör med ventliationen då, någon som har ett tips :-/

Hur bär man sig åt om man skall ha synliga takstolar i ena rummet verkar ju också meckigt men om man grejjar det blir det säkert superbra..
 
Hej Hobbysnickarn!

"Skönt" att höra att det inte bara var vårat hus som har drag i skåpen.

Om du ska läggar rören i spånlådan ska de vara thermoisolerade. Glöm inte att de ska vara heldragna. Själv tänkte jag dra rören själv och låta besiktiga det av en fackman. Gör annars som Rit-Karin och isolera ända ut i takfoten och lägg drev vid golvanslutningen. Blir ju lite större rum då. Och man slipper ju eventuell kondens som hon skrev. Dessutom slipper man spika de där spånlådorna. Låter jättebra tycker jag.

Ventilationsgrejen (om man nu vill) ska sitta uppe vid taknocken (någon/några pannor ner) dvs i det blivande kallutrymmet ovanför hanbjälklaget.

Hmm, öppna takbjälkar i taket. Du måste ha ordenterlig luftpassage ovan hanbjälklaget plus 30 cm isolering. Och dessutom kunna inspektera det lilla utrymmet som är kvar. Vet inte om det hindrar luftflödet där uppe om du gör så i och med att det bildas en vägg där uppe så att inte luften cirkulerar tillräckligt. Annars är det väl bara att spika upp nya hanbjälkar högre upp i takstolen och förlänga allting dit upp. På så vis bör ju de ordinarie hanbjälkarna bli synliga. Om det är på kortsidan lär du ju få flytta på ventilerna också.

Har också tankar på en bastu i klädförrådet. Här har du några länkar.

http://www.tylo.se/?id=3813
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=15940
 
Hej tack för denna info får se hur vi gör med isoleringen, themorör har jag för mig rörpularen pratade om... Ev får man väl ta in en snickare som hjälper en att komma igång..

Vad gäller takbjälkarna så skippar vi dem det blir ju helt ogörligt, dock har jag sett en bild på ett hus som hade takbjälkarna framme men man får väl köpa lösa på Bauhaus och sätta fast i efterhand..

Bastulänkarna var ju suvveräna, nu känns det som man har mer kött på benen..

Vad har du för budget för er inredning? Jag hoppas grejja mig på 150-200 000 om man jobbar en del själv kostnad enligt nedan:

Material: 35 000
El: 30 000 (lejs bort)
Rör: 10 000 (lejs bort)
Badrum /bastu : 70 000 (??)
Golv/väggar/tak: 30 000
Ventlialtion: 5 000

Är denna uppskattning realistisk?


 
Lejer du in folk så kommer det att dra iväg ordenterligt. Ett bättre alternativ i sådana fall är att anlita någon snickarkonsult som talar om för dig vad du ska göra. När du är klar med momentet kommer han tillbaka och inspekterar och ger dig nya anvisningar. Du sparar nog en hel del på det. Och så himla bråttom har du väl inte. Sen kan du göra samma sak med el och vatten. Kontakta en elkonstrukör som kan rita en elritning.

När det gäller kostnader köpte jag allt grundmaterial på en byggfirma med diverse rabatter (huskonto) och fick allt virke och isolering hemkört i två omgångar (allt ligger på vinden nu, PHU). Kostade c:a 33000 kr.

Ett tipps är att göra som vi tänker göra. d.v.s åka till Gdansk och shoppa på Castorama ,Hipermarkety, och Ikea (ligger i samma område). Kan spara en hel del på det (30-50%). Finns massor av inlägg om det i forumet (sök på castorama). Finns även transportfirmor som ordnar transport av materialet till sverige om man nu inte vill hyra ett skåp eller släp.

Priset på badrum/bastu verkar väldigt högt. 30'-40' för badrum och 10' för bastun. Åker du till polen och köper så lär det nog bli ännu billigare för kakel, klinkers, och wc m.m. Så får man en liten "semester" med. :cool:

Ditt totalpris lär ju inte bli mer än 80' då. Det Hoppas vi på. Får se hur det går.

Här är en annan bra länk för inredning av övervåningen (kan aldrig få nog)
http://www.viivilla.se/articles.asp?articleid=573
 
Hej tack för länken. Det finns en del att fundera på helt klart. Får väl återkomma när jag har kommit någon vart. Jag skall försöka fixa det man kan själv som sagt var även om Polen känns lite väl långt bort.. Skall ju upp med carport, altan, gräsmatta, häck mm mm så det man kan spara in är ju bra för det lär ju gå åt ändå :)
 
Någon som vet?

Undrar hur man ska göra med golvet på kortsidan om man isolerar hela vägen till takfoten. Den skulle man ju spika igen om man sågade upp golvet där spånlådan ska vara. Ska man spika igen den ändå eller ska man låta isoleringen på kortsidan möta isoleringen i golvet?

Sen undrar jag om man ska bygga en luftspalt ända invid takstolen på kortsidan eller sala på snedtaket vid kortsidan och sedan bygga en luftspalt mellan första och andra takstolen.Om ni förstår vad jag menar?

Hur tjock isolering ska man ha på kortsidan 95+120 (lär väl inte vara mer på undervåningen)?

Hur har ni gjort med insektsnät i glappet mellan armeringsplasten och närmaste brädan vid utsprånget? Själv häftar jag fast myggnätet tätt mot trät och tryckte ett par klämmor även vid armeringsnätet mot brädan som håller fast stuprännan. Annars kommer ju småkrypen in där. Förstår inte hur man ska lösa det Har gjort ett fack.än så länge.
 
Tjena

jag häftade dels upp på plasten, dels på brädorna (de med 1cm mellanrum) sen dels "mot mig" där jag låg, dvs på trossbotten. Insektsnät på vårt Höner = 4000 klämmor. Ont i armen fick man... :-X För att inte tala om krypkonsten som krävdes för att komma in bakom / mellan takkupan och yttertaket, där var det supertrångt.
För övrigt så köpte jag mitt nät på K-rauta (900kr för två rullar) extrabrett så att man kan köra ordentligt och slippa lägga omlott liksom.. Det kan jag varmt rekommendera. Häftklamrar köpte jag på Clas Ohlson, billigt och bra.


Vet inte riktigt hur man skall göra med golvet som du frågar om, det jag funderar på är om man isolerar ut ned mot stuprören till hur löser man det där med att det skall sitta vindtät papp för att förhindra blåst mot isoelringen? Spikar man upp en ny "stöd" bräda mot takstolen fast längre ut mot stuprören och fäster pappen på den eller hur gör man?
 
Då häftar vi på samma sätt :cool:

Synd att ungarna inte var äldre (3 och 5) annars hade jag kunnat skicka in dem i takkupan. Tror jag brytar upp utsprånget vid takkupan i vår och fäster instektsnät utifrån i stället ;D

Knivigt det där med golvet. Men jag tror jag spikar igen golvet helt. Känns bäst så. När det gäller luftspalten kommer jag att bygga den först. Blir ganska bökigt annars och konstigt tror jag. Taket liksom hamnar mellan kortsidorna annars om du förstår vad jag menar.

900 spänn för myggnät :-X. Var det stålnät eller. Köpte 4 st. nät i grönt plast på biltema för 30 kr styck. 1 meter breda a 10 m typ. Visserligen gröna men spela roll.

Jag tänkte spika upp en tvärgående drevade golvreglar mellan takstolarna som Rit-karin beskrev. Mot den från golvet upp mot luftspalten tänker jag sedan spika en massonitskiva. Eventuellt även regla om det behövs. Det finns takfotsskivor i wellpapp som man kan köpa. Läste någonstans att nackdelen är att om det blir det minsta lilla hål i den så kommer vatten samlas i hålet och därmed skulle det börja mögla.
 
Nätet var dyrt jag vet.. men det var liksom det de hade och Biltema ligger för långt bort :(

Kör nog också på att limma igen golvet

Masonitskivor blir det här med, sen kör jag gips+spånskiva/plywood i väggarna så att man kan hänga upp det man vill var man vill.

Fick iallafall iväg en beställning på markiser igår, skönt att ha ett problem mindre :)

Hur menar du med drevade golvreglar, är de spikade på takstolen???
 
På takstolen finns inga drev. Om man nu isolerar så långt ut till takfoten man kan i stället för till stödbensväggen lär man nog få spika fast en regel på golvet mellan takstolarna och lägga drev (isoleringsremsa) under den. Exakt hur det kommer se ut är jag inte hundra på än.

// Som Rit-Karin skrev ovan: Spånlåda behövs bara på kattvinden, för att hindra att det blåser/drar rätt in under stödbensväggen. Spånlåda gör man inte vid vanliga väggar, dvs gavlar och kupa. (Behövs bara nån remsa isolering kallat drevning under eventuella reglar som ställs på spånskivegolvet. Har inte börjat på det.). //
 
Då förstår jag.. Var inte med på de olika termerna ;)

Jag kör nog en liknande set-up med isolering under regeln, den spikar man ju så då pressas det ihop. Masoniten man sen kör på bör ju fungera som fullgott vindskydd..

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.