Mikael_L
glinton skrev:
Denna vecka är det verktygsvecka på Lidl. De säljer bl.a. tigersåg och slagborr av märket ParkSide. Jag funderar på slagborren, 1050w och 3 joule. Jag kommer inte använda den särskilt ofta, men några små jobb. Något att ha? Eller bättre att hyra en ordentlig de få gångerna man ska använda den?
[länk]
Det där 3-pack-kitet med 210mm sågklingor för 120:- verkar ju ganska gjutet för de med kap/gersåg med 8" klinga och 30mm centrumhål. T.ex. alla Bosch GCM8S-ägare.
Inte dumt att ha tillgång till någon mindre viktig och dyr slitochsläng-klinga.
Men med lite tur kan dom faktiskt vara riktigt hyfsade ...


Om borrhammaren har varvtalsreglering, så den går att mjukstarta, så tror jag den får ses som ett fynd för personer som behöver en sådan maskin att använda max någon enstaka gång per år.
Jag hade både en Co-tech borrhammare från Clasohlsson och en rätt likvärdig blå bosch.
Jag upplevde aldrig att Co-techen var sämre. Men jag skänkte ändå bort den, ty jag behöver ju inte två sådana maskiner, knappt en ens ...
 
Redigerat:
En Parkside borrhammare (vilket det är o inte en slagborr) har jag själv, den vägrar att ge upp.

Sågklingorna skulle jag passa mig för om det inte klart framgår om dom är för kap/ger eller cirkelsåg. tandvinkeln är avgörande.

Klippet som jag ser det är nog betongvispen, själv har jag en från Harald och det är så smidigt för att blanda betong eller putsbruk i mindre mängder jämfört med tombolan eller en "borrmaskin". Köpläge!
 
Redigerat:
ullberg
glinton skrev:
Denna vecka är det verktygsvecka på Lidl. De säljer bl.a. tigersåg och slagborr av märket ParkSide. Jag funderar på slagborren, 1050w och 3 joule. Jag kommer inte använda den särskilt ofta, men några små jobb. Något att ha? Eller bättre att hyra en ordentlig de få gångerna man ska använda den?
[länk]
Jag håller med om att slagborren var bra prissatt, dock brukar jula ibland sälja ut sin röda meec borrhammare för ung. samma pengar, den är på 1500w / 4J, dock lite klumpigare än parksiden (och för tillfället kostar Meecen 799), så det beror lite på behovet.

Jag har Meec:en, och är klart nöjd givet priset.

/U
 
Mikael_L
När jag köpte min kap/ger (begagnad av en snickare) så satt det en vanlig klyvklinga i den. Säkert med en tandvinkel på bortåt 20°. :eek:
Men sågen funkade trots allt rätt bra. Jag upplevde den inte som att den var alltför aggresiv och matade fram själv och så. Men det är ju ett tag sen, så minnet har kanske bleknat.

Men jag tror att det går ganska bra i kap/ger-sågar även med klingor med moderat positiv tandvinkel, säg att 0-+10° är ganska safe.
Det är inte helt lätt att avgöra från bilden vilken vinkel lidl-klingsetet har, särskilt de mer fintandade. Men jag tycker det ser ut som att det är positiv vinkel iaf. I alla fall på den grovtandade.
 
Jag har en parkside visp som jag kört en del fix och fog med. Jag tyckte att det för en femhundring var värt att slippa slita på borrhammaren eller skruvdragaren. För de pengarna tycker jag den känns väldigt robust. Utstrålar mer kvalitet än det mesta meec man klämt på. Det man skulle kunna ha synpunkter på är att den väsnas ganska mycket och saknar riktigt låga varvtal. Hastighetsregleringen sker i steg (hur hårt man trycker på knappen) och lägsta hastigheten tycker jag är lite för hög om man har lättflytande och/eller mycket saker i hinken. Oftast när man ska börja röra kan det skvätta en del. Men med tanke på priset och hur ofta jag blandar nåt så är jag nöjd med köpet. Känner inte att det hade varit motiverat med en dyrare visp för min del.
 
Min högtryckstvätt är jag skitnöjd med... ParkSide :)
 
Snailman
Blandaren de säljer nu är steglös hastighet på från noll, stången är inte helt rak när man skruvat ihop den, tror inte det gör något att den kastar då hastigheten inte är så hög?

väsnas gör den mycket...

köpte sågklingorna oxå, får se när jag får användning för dem, bosch klinga är 6mm större diameter på så får hoppas att de ändå sågar helt igenom träbitarna:wow:
 
Redigerat:
Snailman skrev:
köpte sågklingorna oxå, får se när jag får användning för dem, bosch klinga är 6mm större diameter på så får hoppas att de ändå sågar helt igenom träbitarna:wow:
Det kan du nog få problem med, för det är fasiken inte mycket marginal kan jag säga ;) Du får fixa ett mellanlägg mot anhållet så löser det sig ;)
 
Låter ju som riktiga kanonköp.....:rolleyes:
 
Sågklingorna passar perfekt i min PCM 8s, 15[SUP]0[/SUP] skärvinkel inget problem, bättre kvalitetsintryck än Biltemas klingor vilka kostar 119kr styck.
Jag tycker Lidl är ett starkt kort när det gäller budgetverktyg. Jag hat köpt åtskilliga och känt mig mindre lurad än när jag köpt motsvarande på Biltema eller Jula.

Egentligen inte så konstigt då Lidl´s inköpsvolymer säkert är 10 ggr så stora som småhoppar på världsmarknaden som Biltema och Jula.
 
Mikael_L
Jag är också i överlag nöjd med de verktyg jag köpt där.
Som exempel har jag t.ex. enhandstvingar och takstöttor som var de bästa jag köpt.
(Då har jag alltså inte köpt någon svindyr Bessey-tving, alltsåååå. Men jämfört med saker från Biltema, jula osv som alla gått sönder, medan Lidl still going strong!)
 
thomasx skrev:
Det kan du nog få problem med, för det är fasiken inte mycket marginal kan jag säga ;) Du får fixa ett mellanlägg mot anhållet så löser det sig ;)
Kanske fel tråd, men tänkte bara tipsa om att du kan ställa sågdjupet, d.v.s. när det tar stopp neråt.....har jag för mig:confused:
 
sblixten skrev:
Kanske fel tråd, men tänkte bara tipsa om att du kan ställa sågdjupet, d.v.s. när det tar stopp neråt.....har jag för mig:confused:
Ja visst, det går på många sågar, då blir det ännu mer kvar som inte sågas igenom.... ;)
 
Hur länge gällde priset på sågklingorna?
 
Så länge de finns i butiken. Lidl har inget fast sortiment på nåt, inte ens mjölken kommer från samma leverantör år efter år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.