Mikael_L
cecar33 skrev:
En gång i tiden hade vi grannar som var mycket störande och brydde sig inte om vad vi tyckte de hade dessutom fyra barn som fick göra precis som de ville. Vi hade en friggebod mitt framför deras altan så jag byggde ett vindskydd till kompressorn och placerade där. Gissa om det blev liv i luckan när dom satt på sin altan för att äta och mysa, oss störde den inte eftersom den stod bakom friggan. Det tog några kvällar med gap och skrik från dem innan de fatta att hänsyn är en gemensam sak för trevnadens skull.
Ja det är ju en ganska kul grej att ge moteld med. :)
Och bra att det löste sig för er. Hade det gått på sämsta vis hade ni fortfarande bråkat, men numera hade det eskalerat till rent bibliska mått.
 
R
cecar33 skrev:
En gång i tiden hade vi grannar som var mycket störande och brydde sig inte om vad vi tyckte de hade dessutom fyra barn som fick göra precis som de ville. Vi hade en friggebod mitt framför deras altan så jag byggde ett vindskydd till kompressorn och placerade där. Gissa om det blev liv i luckan när dom satt på sin altan för att äta och mysa, oss störde den inte eftersom den stod bakom friggan. Det tog några kvällar med gap och skrik från dem innan de fatta att hänsyn är en gemensam sak för trevnadens skull.
Ja, helt rätt. Den typen av grannar får man nog ta på det sättet. Tyckte det var mycket finurligt gjort.. :)
 
  • Gilla
robhol och 2 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Om man har problem med att barn låter då får man flytta ut på landet där man själv äger marken runt om kring.
Barn låter,så enkelt är det, de har dessutom rätt att låta.
Barn har precis lika stor rätt att låta och leva om som vuxna och de flesta accepterar nog inte att ett par vuxna lever fan i flera timmar varje dag..

Det är klart att barnen ska få leka och ha roligt. Det borde vara lika självklart för föräldrar att man ska lära sina barn att visa hänsyn till omgivningen. Tyvärr verkar det inte vara så..
 
  • Gilla
annie24 och 4 till
  • Laddar…
Odjuret; Jag har problem med att folk klagar på att barn låter... varför flyttar man då in i ett villasammhälle?
Så vanliga, UPPFOSTRADE barn (och föräldrar) skall inte finnas i vanliga samhällen?
 
  • Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Barn låter,så enkelt är det, de har dessutom rätt att låta.
Barn har definitivt ingen rätt att låta precis så mycket som dem vill! Barn skall visa hänsyn till sin omgivning, precis som vuxna. Barn går ofta upp i sin egen lek, och glömmer då att visa hänsyn. (T ex 4-5 ungar som gallskriker på en studsmatta).

Då är det upp till närmaste vuxen att påminna dem om att visa hänsyn. Det är här det har gått allvarligt fel med dagens barn och föräldrar!!! För det är en uppenbar risk att när man med all rätt säger till ett störande barn, antingen får ett ohyfsat svar av barnet, eller ännu värre, att föräldern försvarar barnets störande beteende.

Själv har haft jag grannens barns studsmatta ca 5m ifrån vår uteplats i tre år. Självklart har man hört dem, men jag har aldrig blivit störd. Så bevisligen går det att leka utan att störa.
 
  • Gilla
annie24 och 6 till
  • Laddar…
bobas skrev:
Barn har precis lika stor rätt att låta och leva om som vuxna och de flesta accepterar nog inte att ett par vuxna lever fan i flera timmar varje dag..

Det är klart att barnen ska få leka och ha roligt. Det borde vara lika självklart för föräldrar att man ska lära sina barn att visa hänsyn till omgivningen. Tyvärr verkar det inte vara så..
Precis. Många predikar gärna om att barn måste få höras och många föräldrar tycker att de inte ska begränsa sina barns frihet. Det man gärna förbiser när man tänker så är att den enes frihet ofta istället blir den andres begränsning.
Nyckelordet här borde vara hänsyn.
 
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
Barn har väl rätt att låta ??? Det är ju ett tecken på att dom mår bra om dom låter och stojar under lek...
Jag antar att barnen är ganska små så då borde det väl bli tyst framåt 20,00tiden och då får ju grannar och föräldrar tid att sitta och mysa..
I mitt kvarter saknar jag barnskrik... här finns bara tjuriga pensionärer som ska ha det tyst efter kl. 19,00 och härjar galet om man grillar o tar en öl med bekanta.
 
  • Gilla
Buildgates och 4 till
  • Laddar…
R
Micro skrev:
Barn har väl rätt att låta ??? Det är ju ett tecken på att dom mår bra om dom låter och stojar under lek...
Jag antar att barnen är ganska små så då borde det väl bli tyst framåt 20,00tiden och då får ju grannar och föräldrar tid att sitta och mysa..
I mitt kvarter saknar jag barnskrik... här finns bara tjuriga pensionärer som ska ha det tyst efter kl. 19,00 och härjar galet om man grillar o tar en öl med bekanta.
Ja, jag håller med! Tyvärr känns det dock som många anser att Jehovas Vittnens barnuppfostran är den rätta :confused:
Antingen sitter de alldeles stilla och då är de uppfostrade "rätt", eller så är barnen stimmiga och då är de ouppfostrade. Stackars barn att växa upp i sådana miljöer!! :(
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Men herregud..... Det vet väl alla, att barnfamiljer bara har rättigheter och inga skyldigheter :thumbdown:
 
Mina grannars barn får bada pool hoppa matta och gunga så mycket dom vill. Varför bry sig så mycket, är man avundsjuk kanske på att grannbarnen är lyckliga.. Om gungan står 1 meter eller 4.5 meter från tomtgränsen spelar ju ingen roll. Jag tror ts bara är en gnällspik. Bygg plank runt hela tomten...hur orkar man hålla på och tjata på kommun ..
 
  • Gilla
Buildgates och 2 till
  • Laddar…
Ödman skrev:
Men herregud..... Det vet väl alla, att barnfamiljer bara har rättigheter och inga skyldigheter :thumbdown:
Fakta på detta?
Eller är det bara egna erfarenheter?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A
Jag säger i alla fall åt mina barn och deras kompisar att dämpa sig när leken övergått från skratt och skoj till skrik och skrän.
 
  • Gilla
robhol och 5 till
  • Laddar…
bra-byggare skrev:
Jag säger i alla fall åt mina barn och deras kompisar att dämpa sig när leken övergått från skratt och skoj till skrik och skrän.
Jag med. Och jag säger tack till grannarna om de hinner före.
 
  • Gilla
robhol och 3 till
  • Laddar…
Crank.. Troligtvis har dom som gnäller på barnen bara haft vita legobitar som små...:p och är lite avundsjuka att dom inte fick/får leka fritt .;)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
O
Självklart har man både skyldigheter och rättigheter som barnfamilj...
Men om man inte kan stå ut med att barn låter så bör man inte bo i ett villasammhälle....
Det behöver för den delen inte bara vara barn som låter... Men man får stå ut....

Jag förstår faktiskt inte hur man kan klaga å mycket på att barn låter som vissa verkar göra i den här tråden. Och hur hemska föräldrarna är som placerar en klätterställning på fel ställe. Klart man som förälder placerar den så att man ser barnen.
Placerar man den på andra sidan tomten då kanske man stöt nån annan granne.... Men det är förstås....
När man går igång på att klaga på att barn låter då är man nog så egoistiskt att man tycker det är bättre att den andra grannen störs.

Men oavsett....
Alla har vi olika synsätt på barn.
Jag kan inte övertyga De i den här tråden som störs av barnen att de har fel, På samma sätt som dessa inte kan övertyga mig...
Vi har våra olika åsikter och jag tror att vi alla har fått säga vad vi tycker... .
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.