Varför OSB/plyfa under gips? Jag planerar att bygga garage/verkstad så småningom och då tänker jag sätta upp plyfa utan gips. Väggarna behöver ju inta vara så vackra - så länge som dom är funktionella. Kanske dyrare men ett moment mindre i bygget.
Brandskydd?? Tveksamt, men däremot underlättar det att kunna skruva upp saker (inte för tunga) på väggen utan att leta reglar. Sedan är det väldigt smidigt att sätta gipset då du inte behöver passa skarvarna på reglarna.
 
Om du kör med ångplast så skall du helst undvika hål i plasten, det finns en speciell tejp att köpa som man kan använda runt eldosor och genomföringar. Som många sagt, varmt garage-använd ångspärr, kallgarage-skit i plasten!

Lycka Till...Fin bild
 
Mikael_L
Känner du dig bekväm med den mängden isolering och väggtjocklek så låter det utmärkt, tycker jag.
Visst isolerar du med 45mm mellan de liggande 45x45-orna?

OSB-n kan du sätta stående eller liggande, som du vill - valfritt. Se bara till att förskjuta skarvarna, så gipsskiveskarvarna inte hamnar precis ovanför OSB-skarvar.
Kör med kapad gipskiva i hörnen, om möjligt, så du slipper hålla på och spackla upp fasen i hörnet, det är krångligt.
Skär skivorna som ska mötas i hörnen noga, så räcker det med en sträng akrylfog isf spackel i hörnen.

edit:
Hehehe, sorry det var en hel sida till med inlägg. Så detta tillförde inte så mycket. :surprised:


edit2:
Jag har ouppvärmt garage, men diffusionstät plast i väggar och tak ändå.
Jag anser att den inte gör någon skada, men kan göra nytta ifall jag börjar värma upp garaget lite och sen kör in snöiga bilar. OBS, alla är inte av samma åsikt som mig.
 
Redigerat:
M
Mikael_L skrev:
edit2:
Jag har ouppvärmt garage, men diffusionstät plast i väggar och tak ändå.
Jag anser att den inte gör någon skada, men kan göra nytta ifall jag börjar värma upp garaget lite och sen kör in snöiga bilar. OBS, alla är inte av samma åsikt som mig.
Är det inte så att fukten vandrar från varmt till kallt. Så, om du har ett "kallgarage" kommer du ha kallare inne i garaget på sommaren än uteluften, vilket gör att det finns risk att fukten vandrar inåt och kondenserar på plasten. Huruvida det är en påtaglig risk vet jag inte, men vet att någon på forumet hade provat och sett kondensen inne i väggen vid en renovering...
 
Micke64 skrev:
Är det inte så att fukten vandrar från varmt till kallt. Så, om du har ett "kallgarage" kommer du ha kallare inne i garaget på sommaren än uteluften, vilket gör att det finns risk att fukten vandrar inåt och kondenserar på plasten. Huruvida det är en påtaglig risk vet jag inte, men vet att någon på forumet hade provat och sett kondensen inne i väggen vid en renovering...
Jag har sett kondens på plastens utsida i min sommarstuga på våren.....
 
Mikael_L
Micke64 skrev:
Är det inte så att fukten vandrar från varmt till kallt. Så, om du har ett "kallgarage" kommer du ha kallare inne i garaget på sommaren än uteluften, vilket gör att det finns risk att fukten vandrar inåt och kondenserar på plasten. Huruvida det är en påtaglig risk vet jag inte,
Jovisst.
Men mitt nybyggda hus har jag givetvis plastat, men jag värmer inte upp det under maj-> september! Hur ska det gå med huset då?

Men som jag skrev, alla håller inte med mig i vad jag anser - och jag brukar som regel vara lite återhållsam med att basunera ut min åsikt då jag inte har ordentligt på fötterna angående den. ;)


(Jag klippte bort den sista biten i citatet, då jag egentligen bara svarade på första delen.)
 
M
Förmodligen är fuktvandringen oftast långsammare än hastigheten fukten "torkar" ur isoleringen. Även is "dunstar" ju genom sublimering, så helt omöjligt är det ju inte. Gamla timmerhus har ju ingen fuktspärr och de ruttnar ju inte inifrån stockarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.