Det finns ljud som en vuxen inte uppfattar men som ett barn hör. Blir det störande ljud så ha en högtalare som du har vänd mot lekställningen inställd på en volym som motsvarar ljuddtrycket av leken. Omedvetet justerar då barnen ner sin ljudnivå så att dom själva inte störs;-)

Skämt åsido är det nog tyvärr bara att "gilla läget". Närdet gäller barn är det jäkligt känsligt att kunna klaga.
 
Blir nog till att plantera ett par snabbväxande buskar så borde problemet ordna sig
 
Fick följande svar av kommunen:
"Lekstugan ryms inom reglerna för friggebodar, det innebär att den får placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter om man har grannens godkännande. Har man inte det så är den bygglovspliktig.
Så ni har rätt att be dom flytta den till 4,5 meter från tomtgränsen, vill dom inte göra detta kan ni göra en anmälan om olovligt byggande så informerar vi dom om vad som gäller."
 
Datazmurfaren skrev:
Fick följande svar av kommunen:
"Lekstugan ryms inom reglerna för friggebodar, det innebär att den får placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter om man har grannens godkännande. Har man inte det så är den bygglovspliktig.
Så ni har rätt att be dom flytta den till 4,5 meter från tomtgränsen, vill dom inte göra detta kan ni göra en anmälan om olovligt byggande så informerar vi dom om vad som gäller."
Vad bra...nu vet du vad som gäller....nu är du bara att fundera över om det är värt att ta strid för....
Lycka till och berätta hur det går.
 
Redigerat:
Menar kommunen verkligen att grannbarnens klätterställning är en lekstuga, eller har de blandat ihop den med lekstugan du funderar på att ställa upp?
Är det grannarnas så har du ju i så fall rätten på din sida och skulle kunna vänligt be dem flytta på ställningen. Du lär ju iofs inte märka någon markant skillnad om ställningen står 4,5 meter längre bort...
Menar kommunen din eventuella lekstuga så är du ju lite körd, då kanske en tät, snabbväxande häck är bättre. Thuja till exempel verkar poppis här på forumet... :D

Jag måste dock tillägga att jag har full förståelse för din fråga och din upprördhet. Jag håller helt klart med om att grannen borde ha pratat med dig först och åtminstone låtit dig komma med synpunkter, då hade denna tråden inte funnits idag.

Du kan ju prata med grannen och föreslå att den kommande sommaren får bli en testperiod. Om ungarna tröttnar och bara använder ställningen sporadiskt så kanske den kan stå kvar men om ungarna leker på den tre timmar varje dag så får de flytta på den. Kräv inte att de flyttar på den utan få dem att förstå varför ni vill flytta på den. (Utan att anklaga ungarna för att vara högljudda små monster så klart...:p)
 
Han har redan haft test period i två sommrar så den får betraktas som över, första sommaren var de knappt där och andra sommaren så regnade det bort, men nu har de börjat vara ute och stoja tidigt där på morgonen och det är nära vårt sovrumsfönster. Jag funderar inte på att ställa upp någon lekstuga så det måste du ha missförstått.
 
Börja med att prata med grannen.....även om du kan tvinga dom att flytta lekställningen betyder ju inte att barnen inte kommer att leka där.....kanske att det ställs en stor studsmatta där som dom kan leka på istället.....
 
Datazmurfaren skrev:
Han har redan haft test period i två sommrar så den får betraktas som över, första sommaren var de knappt där och andra sommaren så regnade det bort, men nu har de börjat vara ute och stoja tidigt där på morgonen och det är nära vårt sovrumsfönster. Jag funderar inte på att ställa upp någon lekstuga så det måste du ha missförstått.
Aah, tänkte på den hjulförsedda boden du nämnde i inlägg #5 och sen Pelles svar i inlägg #10 där han skriver lekstuga och så blandade jag ihop det. :D

Hur som helst, ungarna kanske bara har vårspritt i benen, kalvar på grönbete liksom? Har du tur så tröttnar de igen efter ett par veckor. Deras "track record" hittills indikerar ju faktiskt att de inte kommer hänga där för jämnan. Håller det i sig så ta upp diskussionen med grannen igen, eller plantera buskar. Inte så mycket annat att göra verkar det som...
Lycka till!
 
Vi ska plantera några buskar, vill inte bråka kommer nog bara sluta med en "blå studdsmatta" som ungarna tycker är roligare, min andra i de är att bara vara trevlig, att varje gång de är där och "leker med föräldrarna" så går man dit och talar med dem en stund då kommer de att känna sig störda och flytta lekplatsn själva.
 
Trodde först detta var min egna tråd från några år tillbaka, var nästan exakt samma scenario fast med en studsmatta istället. Efter mycket om och men kan jag konstatera följande:

* Grannarna bryr sig inte, de är bara glada att få barnens lek så långt från deras egna altan som möjligt, att de i och med det kommer väldigt nära grannens sovrum/altan/barnrum etc bryr de sig inte det minsta om trots att det finns många fler placeringar som hade varit lika bra för båda parter.

* Många medlemmar här på byggahus anser man är "störd" eller "gnällig" samt kommer med tipsen "flytta ut på landet" etc etc etc. Jag är förvånad att denna tråden är förhållandevis fri från dylika spydiga kommentarer. Att det finns folk som inte uppskattar 4 skrikande barn som står och skriker i en studsmatta timme efter timme verkar det inte finnas någon förståelse för. I vårat förra hus kunde vi en av många kvällar inte sitta ute på altanen och prata i normal samtalston om grannes ungar med kompisar var ute och hoppade och samtidigt gallskrek. Tills sist fick min gamle farbror som var på besök nog och blev rosenrasande och hoppade över häcken och sprang in hos grannen som satt på sin inglasade altan och skällde ut dem efter noter för att de inte höll ordning på sina barn och lät dem hålla på hur som helst, då kom det ett litet försiktigt "hör ni killar, försök vara lite tystare är ni snälla" med den mest mjäkiga stämma vi någonsin hade hört från pappan i huset. Det blev tystare den kvällen i alla fall, själv har vare sig jag eller sambon den sortens "krut" som farbror Einar, 73 har utan är ganska diplomatiska av oss. Vi fick en trevlig kväll i alla fall, ungarna tröttnade efter typ 20 minuter efter att de hade hoppat i 2.5 timme nästan utan avbrott.

Sen en stilla fråga, har du försökt prata med grannarna? Frågat något i stil med "ursäkta, ni har inte möjlighet att flytta lekställningen till någon annan plats då vi blir väldigt störda av den plats där den står nu?" Normalt sinnade människor hade förmodligen gjort sitt bästa för att tillmötesgå en sådan önskan, medans andra hade inte brytt sig det minsta och tänkt "nu bor jag i villa och nu kan jag göra vad jag vill, fan vad skönt att slippa ta hänsyn till gnälliga grannar"... i det förra området vi bodde i var de flesta av den senare kategorin.

Summa summarum, tänk vad enkelt det hade varit om man pratade med sina grannar, frågade innan man gjorde något som kan störa andra och visade lite hänsyn istället. Då hade 99% av alla grannkonflikter kunnat undvikas.

Lycka till!
/S
 
  • Gilla
shadowfire och 2 till
  • Laddar…
Tänk om den arge gamle gubben sagt till barnen innan han blev så arg. Det hade nog gett bättre effekt än att gapa på föräldrarna.
 
Vi måste visa hänsyn och vara rädda om varann :), livet är för kort för bråk.

Mvh
Bambi
 
Mikael_L
steve5432 skrev:
* Många medlemmar här på byggahus anser man är "störd" eller "gnällig" samt kommer med tipsen "flytta ut på landet" etc etc etc. Jag är förvånad att denna tråden är förhållandevis fri från dylika spydiga kommentarer. Att det finns folk som inte uppskattar 4 skrikande barn som står och skriker i en studsmatta timme efter timme verkar det inte finnas någon förståelse för.
Jag skulle tro att det i huvudsak beror på att man faktiskt inte har rätten på sin sida, dvs ingen rätt att bestämma hur grannen använder sin mark så länge det gäller ej bygglovspliktiga saker.
Så därför kondenserar den möjliga mängden svar till typ några få:
Ja det var ju tråkigt då, bit ihop ...
Försök att snacka ...
Lite får man tåla, eller så må man se till att äga all mark som man vill bestämma över...

Jag tror inte det är av någon elakhet som sådana kommentarer kommer, utan det är nog sprunget ur det gällande rättsläget samt vad man kan kan göra - dvs inget ...


edit:
Vi borde kanske lobba för att ändra lagarna till att plank upp till t.ex. 2,5 meters höjd skulle bli bygglovsfritt.
Det skulle ju ge folk en möjlighet att i viss mån utestänga sig från omvärlden i den omfattning som önskas.
 
Redigerat:
j-o75 skrev:
Det är väl sånt man får räkna med om man väljer ett hus med grannar? Hur mycket kan barn i en lekställning störa egentligen?
Jag undrar om du varit på en lekplats. Eller utanför en förskola?
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Jag undrar om du varit på en lekplats. Eller utanför en förskola?
Bor TS vid en förskola/lekplats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.