Så menade han nog.
Jag fick bara lite flashback av mina egna erfarenheter i liknande situation. :(
 
CoolGate skrev:
Själv har jag lagt ut ca 2mkr o hon har lagt ut 40tkr.. så skillnaden är rätt stor där..
I första inlägget skrev du att du, förutom kontantinsatsen på 450.000:- har, citat:
... lagt ut en hel del pengar på huset uppåt en miljon kronor
Nu har den summan ökat med mer än 700.000:-. Har verkligen alla dessa pengar gått till renovering? Om värdet på huset idag är, som du skrivit tidigare, 2,5 milj. så har du renoverat för 800.000:- mer än vad värdeökningen är.
Sedan förstår jag inte riktigt hur ni kom fram till att fördelningen av ägandet var 1/4 resp. 3/4. Lånet på 1,3 milj. fördelades ju jämt mellan er vilket innebär att fördelningen på köpesumman var 650.000:- (37%) för din sambo och 1.100.000 (63%) för dig.
Hur mycket var och en bidragit ekonomiskt till gemensamma löpande utgifter (mat, resor, renoveringsmateriel, el etc.)är orelevant i denna diskussion.
 
Redigerat:
Se även detta rättsfall som handlar om huruvida ett avtal om olika insatser kan tolkas som varande ett avtal som avtalar bort sambolagens hälftendelningsregel

https://lagen.nu/dom/nja/2003s650
 
Är inte så insatt att jag svarar med någon "åsikt" om hur detta skall lösas, enbart med lite tankar och egna erfarenheter.
En god vän satt i samma båt och gjorde samma sak som du, tog reda på mer och la sedan fram ett förslag. Hon accepterade det "moraliskt" riktiga förslaget men blev samtidigt av med att kunnat fått ett halvt hus gratis. Korrekt anser jag då han bekostat ALLT. Bara för att lagen säger att man ska ha hälften så betyder inte det att paret kan göra en annan skriftlig överenskommelse om annan fördelning.

Vi löste samma problem, olika insats, med att vi skrev en revers. Det gör att det man la in i kontanter också går tillbaka med samma fördelning vid ev bodelning. Sedan äger vi huset 50/50 (dvs betalar lånen och amortering med 50% vardera). Vi delar sedan på investeringarna på huset (och allt annat) proportionerligt enligt våra resp inkomster. Just nu 60/40.

det positiva med detta är att vi båda känner delaktighet/ägande och att kostnaderna belastar oss "lika" på sista raden, dvs inget tjafs om ekonomi. Att jag sedan lagt in mer pengar för våra värdehöjande förbättringar får jag leva med om det skulle gå åt pipsvängen, känns ok eftersom vi båda bidrar med så mycket vi kan och att varje investering tas gemensamt. Om inte någon av oss känner för föreslagen förbättring/förändring hamnar det längre ner på listan tills ekonomi finns.
nu ska kanske tilläggas att huset var i mycket gott skick när vi köpte, jag förstår att denna modell kanske inte är så lockande om man ska kasta in en miljon på totalrenovering.... Då kanske någon annan har en bättre, denna funkar för oss ;)

hoppas det löser sig för TS!
 
Hej igen! Har nu snackat med 2 olika jurister och de har snabbt kunnat säga.. Sambolagen står över Köpekontraktets andelar 1/4 o 3/4 så egentligen är det 50/50 som gäller men sambon tycker väl det är mer rättvist så som det är att hon ska ha lite pengar då hon inte lagt så mycket..
Sen är ju inte framtiden bestämd ännu om hon ska bo kvar, flytta till egen lägenhet eller hur hon ska göra.. jag gör i skrivande skede allt till 1000 för att hon o grabben ska stanna kvar. Svackor har man i alla förhållanden. Jag har brister och de ska jag rätta till. Finns ingen hemsk bakgrund till allt utan mer brister i ett förhållande som gjort att något måste göras.
Hon känner väl oxå att hon inte direkt vill vara med o äga huset o därav krävt att jag köper ut henne, därav en summa som hennes morfar tycker (han har även hjälpt till med stora delar av renoveringen med mig)
Så jag ska säkerligen vara glad över dessa 250tkr i vilket fall som helst, för hon har inga större krav just nu o jag o hon är väldigt sams o pratar mycket. Jag vill innerst inne att allt återgår till att hon bor kvar men skillnaden att jag o hon ska förändras, sådant man får jobba på!
 
Ett tillägg är.. tycker det är väldigt konstigt den där Andels uppdelningen på köpekontraktet finns om den inte har någon betydelse vid en separation. Men det är som någon skrev här nånstans.. andelen är endast på lagfarten och står på ett papper.
 
En liten fråga, om hon stannar kvar, hur kommer det fungera i framtiden?

Hon vill inte äga hus och lägga pengar på det, och du vill äga hus och renovera, hur ska ni få livet att fungera?
hon åker på solsemester medan du stannar hemma och målar?
alla är vi olika men jag hade nog inte orkat med att bo i hus med en tjej som inte vill ha något med huset att göra
 
Kalasclas skrev:
En liten fråga, om hon stannar kvar, hur kommer det fungera i framtiden?

Hon vill inte äga hus och lägga pengar på det, och du vill äga hus och renovera, hur ska ni få livet att fungera?
hon åker på solsemester medan du stannar hemma och målar?
alla är vi olika men jag hade nog inte orkat med att bo i hus med en tjej som inte vill ha något med huset att göra
Du har en poäng.. men hon har inga pengar o ingen stor inkomst så blir ungefär detsamma med penga läggandet i slutändan iaf. Sjävlklart anlitar jag någon som målar huset o drar utomlands med henne.
Har bra jobb o bra inkomst samt andra värdehandlingar. Nu kanske ni tycker jag är idiot som gnäller om 250tkr o ska ge henne det lr mer. Men pengar är pengar o någon gång har man ont om dem. Samt jag vill rätt ska vara rätt fastän inte alltid lagen säger så!
 
Har bara svårt att få ihop det, om ni fortsätter vara tillsammans, så ska du ge henne 250 000 kr som hon lägger in på ett sparkonto, sedan bor ni ihop, ni delar på räkningar, mat osv, vad ska hon med pengarna till? Om ni gör slut förstår jag det, men om ni ska fortsätta vara tillsammans...
 
CoolGate skrev:
Ett tillägg är.. tycker det är väldigt konstigt den där Andels uppdelningen på köpekontraktet finns om den inte har någon betydelse vid en separation. Men det är som någon skrev här nånstans.. andelen är endast på lagfarten och står på ett papper.
Andelarna gäller ju vid en eventuell försäljning av huset. Nu ska ni ju istället göra en bodelning men funderar på att fortsätta att bo ihop? Då är ni ju fortfarande sambos, speciellt med gemensamt barn. Då riskerar du ju att bli av med halva huset "igen" för det ni funderar på att göra är ju att du ska köpa hennes 1/4 för 250000 kr + övertagande av lån.
Låter som att du behöver ta ett snack med en jurist om den frågan för att inte stöta på nya problem.
 
cem77 skrev:
Andelarna gäller ju vid en eventuell försäljning av huset. Nu ska ni ju istället göra en bodelning men funderar på att fortsätta att bo ihop? Då är ni ju fortfarande sambos, speciellt med gemensamt barn. Då riskerar du ju att bli av med halva huset "igen" för det ni funderar på att göra är ju att du ska köpa hennes 1/4 för 250000 kr + övertagande av lån.
Låter som att du behöver ta ett snack med en jurist om den frågan för att inte stöta på nya problem.
Kalasclas: jo visst låter det lite konstigt men jag ser hellre att familjen är än pengarna. Sen äre väl lite grund oxå att hon inte har några pengar medans jag har. Då kommer hon ha egna o kan göra lite saker som hon velat göra o kan köpa det hon vill utan att be mig om det.

cem77: Ja självklart så kommer ett vattentätt samboavtal skrivas isf!
 
Jag håller med att familjen går före, så länge ni känner er nöjda med lösningen ( Om ni nu fortsätter vara tillsammans) så ska vi andra skita i hur ni gör :)

Får önska er lycka till!
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
nu verkar det ju lugnt för tillfället, men jag tycker också du ska räkna in hennes morfar på pluskontot. Han tycker väl att det han gjort kanske kostat 250' och det har han väl (rent krasst) gjort för hennes skull.

Inte riktat till dig TS men det är så ofta man hör och ser om förhållanden där mannen (oftast) gör alla investeringar medan kvinnan står för matinköp och inköp till barnen och kanske går ner i arbetstid för att vara hemma med barn. Sen när det tar slut så pekar han på alla grejerna och att huset är "hans" och allt går att värdera. Medan maten är uppäten och barnkläderna urvuxna. Det är så ledsamt...
Som sagt, inte riktat till dig TS utan mer allmän reflektion. Jag hoppas allt går bra för er!
 
Skönt att höra, TS, att sambon verkar nöjd med att få "sin bit av kakan"! :) Hoppas också att ni rider ut stormen och kan fortsätta leva ihop. Ett litet förslag att tänka på är att när saker och ting känns stabila igen så ordna upp ett samboavtal där ni delar upp ert ägande och brukande av huset. Det finns ju sätt att "komma undan" det där med att man ska dela 50/50 på huset, bara man gör det på rätt sätt. Det kommer ju göra saker och ting säkrare både för dig och din sambo och ni (framför allt du) slipper oroa er för en eventuellt konsekvens av den sneda betalningsförmågan för huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.