Ja, förutom marktrycket (makadam) och spikläkten så smetade jag på en hel del fogskum, jag lät den expandera klart och kladdade ut den på cellplasten, det vidade sig bli ett utmärkt lim för den där applikationen.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Då mister man hälften av fördelen med den uppmurade LECA'n.
Den ena fördelen är att man slipper ha fuktkänslig väggkonstruktion mot golvet inne i garaget.
Den andra fördelen är att utan ett uppmurat varv LECA så hamnar fasadpanelen nere i gräset, åtminstone närmast garageporten. Och då ruttnar den upp i nederkant på några år.
Absolut, jag menade bara att man inte behöver låsa sig i tanken.
Själv gör jag liknande Gabbe1 fast jag har murat högre och dessutom låter jag bli att anlägga gräsmatta precis inpå sockeln, det känns inte rätt tycker jag, där blir det en makadamremsa med 35x35-plattor ovanpå med lätt fall utåt.
 
För att göra det enkelt så gör jag plattan enligt metod 2. Eftersom framsidan där porten sitter är knappt två meter (exkl. port och dörr) och tomten lutar lite så kan jag höja endast framsidans vägg med ett leca-block för att få upp fasaden lite just där. Jag sätter övriga väggar direkt mot plattan.

Men hur ska jag bäst göra mellan golv och vägg (med tanke på ev fuktvandring upp i syllen)??

Paroc syllskydd verkar inte finnas i så många bredder..... Finns det några bra lösningar?? Hur har ni gjort och vad har ni gjort därute i byggsvängen??
 
Redigerat:
Syllskyddet finns bara i 120-bredd. När vi byggde garage så körde vi den ändå och kapade den till rätt bredd, (95). Värre om du har en bredare stomme dock..
 
Mikael_L
Jag körde med sån där foamvariant (som är som liggunderlag, typ) under syllen i både garage och hus.
Jag tyckte det var rätt smidigt. Viktigt att det tätar springor mot drag (och myror, spindlar osv ), så egentligen funkar väl alla möjliga varianter utom syllpapp bra. :)
 
Mikael_L skrev:
Jag körde med sån där foamvariant (som är som liggunderlag, typ) under syllen i både garage och hus.
Jag tyckte det var rätt smidigt. Viktigt att det tätar springor mot drag (och myror, spindlar osv ), så egentligen funkar väl alla möjliga varianter utom syllpapp bra. :)
Precis. Och under installationsskiktet tycker jag det är ännu viktigare att det blir lufttätt, eftersom det skall ansluta till ångspärren och sen tryckprovas innifrån, tror att en syll med tiullräckligt många expanderbult ner i plattan och sån foam under kommer göra underverk.
 
Jag funderar nämligen på steget längre med att få en liten kant som extra syll skydd om jag nu skulle spilla ut lite vatten i garaget eller att man tvättar av något som gör att det kommer upp vatten emot syllen. Med bara foamen riskerar jag att få lite kapilärsugning in i syllen. Syllskyddet som paroc har är bara 120 mm och min stomme blir 200 mm tjock. kanske man kan utnyttja syllskyddet och även lägga en foam eller snåla med vanlig "syllpapp"?? Tillräcklig tätning borde jag väl erhålla iom parocs syllskydd??

Finns det fler alternativ att skydda väggens nederdel och fortfarande använda förslag 2 enligt ovan??

Hörde en variant med epoxi mot väggen och göra som en hålkärlsfog mellan golv ovh vägg...... Någon med erfarenhet och tips??
 
martinradbo skrev:
Kolla här [länk], under Grundisolering -- Grundisolering-Foam.
Finns många olika bredder.
Det där är ju bara det vanliga "liggunderlaget". Vi pratar ju om syllskyddet med uppvikt kant i plast.
 
Ni som murat ett varv leca, hur förankrar ni väggen? Det känns inte så stabilt att spika/bulta fast den i lecastenen. Måste man använda några plåtar som går ända ner och bultas i den gjutna plattan?
 
Mikael_L
dymlingen skrev:
Ni som murat ett varv leca, hur förankrar ni väggen? Det känns inte så stabilt att spika/bulta fast den i lecastenen. Måste man använda några plåtar som går ända ner och bultas i den gjutna plattan?
När jag funderade på detta med mitt garage så försökte jag dels ta reda på vilka krafter som behövs:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/87796-syll-sidokrafter-och-lyftkrafter.html


Och i post #120 i tråden finns det en bild på hålbanden som får komplettera fasadpluggen som annars håller syllen:
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/100212-snik-garaget.html#post800318

Jag skulle kunna skriva lite mer hur jag gjort, och vad jag testade, har letat och tänkt, osv.
Men nu ska jag först dråsa i säng.
Men i vilket fall ska man inte undervärdera risken för relativt stora lyftkrafter vid storm.
 
dymlingen skrev:
Ni som murat ett varv leca, hur förankrar ni väggen? Det känns inte så stabilt att spika/bulta fast den i lecastenen. Måste man använda några plåtar som går ända ner och bultas i den gjutna plattan?
Jag satte M10 gängstänger i skarvarna mellan var tredje lecablock, gängstängerna fäste jag med kemankare i plattan och sedan drog jag fast syllen med mutter och stor bricka.
Mitt i mellan varje gängstång sitter det dessutom en fasadplugg, men den är endast fäst i själva lecastenen.

Efter att väggarna och taket är på plats så får man efterdra muttrarna några ggr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.