Hej! Nu har det tråkiga kommit till att vi eventuellt ska flytta isär..
historik:
köpte huset för ca 1år sen för 1,750mkr o tog då lån på 1,3mkr både jag o sambon
på köpekontraktet skriv vi bara att hon ägde 1/4 eftersom jag hade de mer pengarna.. alltså betalade dessa 450tkr utöver lånet. Sen har jag flitigt renoverat o lagt ut en hel del pengar på huset uppåt en miljon kronor om inte mer. Har oxå betalat lika mycket på lånet som henne o det är ungefär 35-40 000kr vardera.
Nu till frågan.. vad har hon rätt till? 1/4? För hon vill ha 250tkr o har betalat 40tkr
Jag har totalt betalat ca 2mkr, värdet kanske är 2,5-3mkr?! minus lånet som är kvar 1,2mkr så är vi nere i 1,3-1,8mkr delat 1/4? så kanske tjänar mer på ge henne dessa 250tkr? MEN det är inte rättvist.. men vad ska man göra?

men om vi inte flyttar isär så vill hon även då avskriva sig huset o ha pengar... o vad ska man tänka på då? så hon inte med hjälp av sambolag lr om man gifter sig senare lr något annat då ska ha hälften helt plötsligt oxå!
 
Redigerat:
Jag tycker det är helt fel att blanda in att du har betalt mer räkningar, om hon går på föräldrarpenning så förutsätter jag att ni har barn ihop och gemensamt valt att hon ska vara hemma föräldrarledig?

Resten har jag inte koll på, men att dra upp att du betalt mer räkningar anser jag vara ett riktigt lågvattenmärke!
 
  • Gilla
bett
  • Laddar…
Kalasclas skrev:
Jag tycker det är helt fel att blanda in att du har betalt mer räkningar, om hon går på föräldrarpenning så förutsätter jag att ni har barn ihop och gemensamt valt att hon ska vara hemma föräldrarledig?

Resten har jag inte koll på, men att dra upp att du betalt mer räkningar anser jag vara ett riktigt lågvattenmärke!
Har du helt rätt i.. var bara menat att jag alltid fått betala allt.. innan när hon jobbade osv oxå. mat, bilar, räkningar o så.. men tog bort det nu.. så känns så orättvist att hon helt plötsligt ska ha så mycket pengar bara för att hon kan få det...
 
I princip rent legalt så har hon troligen rätt till hälften, såvida ni inte skrev ett samboavtal vid husköpet. Det spelar ingen roll att hon bara "äger" 1/4, vid separation har man i normalfallet rätt till halva bostaden om den köpts för gemensamt boende. Dvs. om ni säljer så har hon rätt till hälften av det som går utöver lånet.
 
  • Gilla
bett och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
I princip rent legalt så har hon troligen rätt till hälften, såvida ni inte skrev ett samboavtal vid husköpet. Det spelar ingen roll att hon bara "äger" 1/4, vid separation har man i normalfallet rätt till halva bostaden om den köpts för gemensamt boende. Dvs. om ni säljer så har hon rätt till hälften av det som går utöver lånet.
så du menar jag sitter i en ännu farligare situation egentligen? ska inte sälja.. jag ska behålla huset o ta över lånet på mig samt hela ägandet.. vid husköpet skrev vi kontrakt på att hon ska äga 1/4 så det borde väl gälla?
 
Nu drar jag lite egna slutsatser av den tillgängliga informationen men något så här dårå:
När huset köptes lade du alla kontanter såsom handpenning och avgifter, hon lade ingenting?
Du skrevs som ägande 3/4 av fastigheten och hon som ägande 1/4?
Du har lagt ut alla pengar som gått åt till renoveringar?
Ni båda har betalat lika mycket ränta på lånen, dvs 35-40.000 vardera?
Detta upplägg har valts med anledning av att din sambo inte haft någon inkomst att tala om?

Känns som det finns två vägar att gå:
Dels kan man räkna ut vad fastigheten skulle ökat (eller minskat) i värde under tiden ni bott där, exkluderat renoveringarna. Av detta får din sambo 1/4 av dig. Svårt att göra och inte helt rättvist egentligen men mer om orättvisan senare...

Eller så kan man räkna ut värdeökningen på huset inklusive renoveringarna och så får hon 1/4 av den summan av dig. Kan tyckas orättvist men någonstans har väl ett val gjorts på något sätt som lett till att du jobbar och har en inkomst medans hon inte jobbar utan tar hand om barnen/hemmet? Hennes arbete är ju också värt mycket, tid är pengar.

Samtidigt kan jag undra över om din sambo har stått helt utan inkomst eller om den bara är betydligt lägre än din? Av det som antyds har varit med tidigare i första inlägget kan man ju anta att hon har haft jobb förut men den senaste tiden gått på föräldrapenning så någon inkomst bör hon ju ha? Då kan jag förstå andelsindelningen även om jag inte valt att göra så själv, men jag har svårt att förstå att bara du lagt pengar på vad som verkar vara omfattande renoveringar. Hela det upplägget gör det ju extremt svårt att bestämma vad hon borde få om ni nu separerar...

Så dags nu men förmodligen hade det varit bättre om du köpt huset och bekostat renoveringar och hon betalat hyra till dig. En annan lösning jag själv valt för några år sedan är att dela 50/50 på ägandet, jag som inte hade någon kontantinsats att komma med tog ett lån av min dåvarande sambo på halva kontantinsatsen och sen delade vi jämnt på alla löpande kostnader. När vi sedan separerade och hon bodde kvar tog hon helt enkelt över lånen, mitt lån från henne ströks och den lilla värdeökning som eventuellt blivit valde jag att inte tjata om. (Vi bodde där bara ett år.)

Om ni nu fortsätter ihop men hon vill "sälja" sin andel av huset till dig så antar jag att hon sen betalar hyra till dig i form av hälften av räntekostnaderna och andra fasta avgifter som el, vatten sophämtning, försäkring och så vidare? Känns dock som en mycket märklig "affär" att göra i ett förhållande som ska fortsätta....

Detta då vad jag tycker. Sen är det en helt anna sak vad lagen säger. Pengar och upprörda känslor är ju ingen bra mix tyvärr men om ni nu "bara" överväger att bryta upp så borde hon ju i alla fall inte kunna med att kräva mer än hon redan lagt in så att säga....
 
Redigerat:
Tråkigt att höra TS, hoppas ni löser det till det bästa!

Till frågan,
Jag tror ett par bekanta löste detta med en "revers" när de köpte, annars kunde det bli problem vid ev. separation.
Så finns inget skrivet så har hon rätt till hälften...
 
cust3000 skrev:
Tråkigt att höra TS, hoppas ni löser det till det bästa!

Till frågan,
Jag tror ett par bekanta löste detta med en "revers" när de köpte, annars kunde det bli problem vid ev. separation.
Så finns inget skrivet så har hon rätt till hälften...
revers vet jag inte vad det är för något vet bara att vi skrev vid huskontraktet osv att hon skulle äga 1/4 o jag resten då jag stod för alla kostnaderna som handpeng osv
 
ToRy skrev:
Nu drar jag lite egna slutsatser av den tillgängliga informationen men något så här dårå:
När huset köptes lade du alla kontanter såsom handpenning och avgifter, hon lade ingenting?
Du skrevs som ägande 3/4 av fastigheten och hon som ägande 1/4?
Du har lagt ut alla pengar som gått åt till renoveringar?
Ni båda har betalat lika mycket ränta på lånen, dvs 35-40.000 vardera?
Detta upplägg har valts med anledning av att din sambo inte haft någon inkomst att tala om?

Känns som det finns två vägar att gå:
Dels kan man räkna ut vad fastigheten skulle ökat (eller minskat) i värde under tiden ni bott där, exkluderat renoveringarna. Av detta får din sambo 1/4 av dig. Svårt att göra och inte helt rättvist egentligen men mer om orättvisan senare...

Eller så kan man räkna ut värdeökningen på huset inklusive renoveringarna och så får hon 1/4 av den summan av dig. Kan tyckas orättvist men någonstans har väl ett val gjorts på något sätt som lett till att du jobbar och har en inkomst medans hon inte jobbar utan tar hand om barnen/hemmet? Hennes arbete är ju också värt mycket, tid är pengar.

Samtidigt kan jag undra över om din sambo har stått helt utan inkomst eller om den bara är betydligt lägre än din? Av det som antyds har varit med tidigare i första inlägget kan man ju anta att hon har haft jobb förut men den senaste tiden gått på föräldrapenning så någon inkomst bör hon ju ha? Då kan jag förstå andelsindelningen även om jag inte valt att göra så själv, men jag har svårt att förstå att bara du lagt pengar på vad som verkar vara omfattande renoveringar. Hela det upplägget gör det ju extremt svårt att bestämma vad hon borde få om ni nu separerar...

Så dags nu men förmodligen hade det varit bättre om du köpt huset och bekostat renoveringar och hon betalat hyra till dig. En annan lösning jag själv valt för några år sedan är att dela 50/50 på ägandet, jag som inte hade någon kontantinsats att komma med tog ett lån av min dåvarande sambo på halva kontantinsatsen och sen delade vi jämnt på alla löpande kostnader. När vi sedan separerade och hon bodde kvar tog hon helt enkelt över lånen, mitt lån från henne ströks och den lilla värdeökning som eventuellt blivit valde jag att inte tjata om. (Vi bodde där bara ett år.)

Om ni nu fortsätter ihop men hon vill "sälja" sin andel av huset till dig så antar jag att hon sen betalar hyra till dig i form av hälften av räntekostnaderna och andra fasta avgifter som el, vatten sophämtning, försäkring och så vidare? Känns dock som en mycket märklig "affär" att göra i ett förhållande som ska fortsätta....

Detta då vad jag tycker. Sen är det en helt anna sak vad lagen säger. Pengar och upprörda känslor är ju ingen bra mix tyvärr men om ni nu "bara" överväger att bryta upp så borde hon ju i alla fall inte kunna med att kräva mer än hon redan lagt in så att säga....
Jag skrevs som 3/4 o hon som 1/4 ägare på huskontraktet vi gjorde med mäklaren.
jag lade hela handpengen + avgifter
jag har betalt hela renoveringen
hon har lagt ca 40tkr + ränta på huset
jag har lagt ca 2,1mkr på huset + ränta, på lånet har vi betalat exakt lika mycket o jag tycker hon ska betala HALVA lånet då jag renoverat så det var typ så vi kom överrens eftersom jag hade de där "extra" pengarna att renovera för.
Detta valdes precis eftersom min sambo inte hade någon imkomst, arbetslös och vi fick sedan en son 1 månad efter o då gick hon över på föräldrapenning.
Jo mest rättvist som jag själv tycker är att hon skulle få tillbaka de pengar hon lagt på huset ca 40tkr som hon amorterat.. räntan har jag räknat bort av det beloppet.
självklart skulle hon få betala "hyra" om hon skulle bo kvar.
 
En revers är ett slags skuldbrev.

Användaren "Lolle" är både hjälpsam och duktig på detta, (läs stenkoll) jag är övertygad om att han kommer att svara här när han läser din fråga. Invänta svar från honom.
 
cusc3000: Okej tack..

en snabb tanke.. Fastigheten ägs 1/4 av henne och 3/4 av mig.. men lånet tog vi ihop och det måste vi betala av ihop? Vi kom muntligt överrens om att hon ska betala halva lånet och jag halva lånet eftersom jag investerat o lagt alla pengar så blir slutsumman detsamma för oss båda då det är uppdelat 1/4 till henne på fastigheten.
Så snabbt räknat:
2,5mkr är aktuella värdet ungefär idag
det delat på 1/4 = 625tkr (hennes del)
återstående på lånet är ca 1,25mkr
halva lånet är 625tkr
så är då hon inte berrättigad nånting egentligen? Men jag självklart skulle ge tillbaka dessa 40tkr hon lagt på lånet, räntan däremot skulle jag inte betalat tillbaka...
Räknar jag helt fel lr rätt? Vad säger lagen då hon pratar om advokater osv ifall jag inte ger henne de 250tkr som hon ska ha enligt hennes morfar
 
Det spelar ingen roll vem som betalat bostaden. Den delas 50/50 mellan sambor.

http://www.swedbank.se/privat/mer-om-privatekonomi/familj/att-flytta-isar/
"Vid separation har den sambo som bäst behöver den gemensamma bostaden eller bohaget, som förvärvats för gemensam användning, rätt att tilldelas denna egendom i samband med bodelning. Den som får vårdnaden om barn anses oftast ha störst behov"
 
Njaa.. OM ni inte har ett avtal där ni avtalar bort sambolagen (vet inte hur det skall vara formulerat) så har ni rätt till var sin halva av allt som ni införskaffat för gemensamt brukande. Dvs. hon har troligen rätt till hälften.
 
CoolGate skrev:
... men lånet tog vi ihop och det måste vi betala av ihop? Vi kom muntligt överrens om att hon ska betala halva lånet och jag halva lånet.
Så det är bara en av er som står för lånet "på papperet"?
 
hempularen skrev:
Njaa.. OM ni inte har ett avtal där ni avtalar bort sambolagen (vet inte hur det skall vara formulerat) så har ni rätt till var sin halva av allt som ni införskaffat för gemensamt brukande. Dvs. hon har troligen rätt till hälften.
Är detta även fastän i huskontraktet att vi skrivit 1/4 till henne o 3/4 till mig? Har inte ett sådant köpekontrakt någon värkan alls?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.