D09
Något jag var nära att montera in var ett schakt genom alla plan till tvättstugan, dvs slippa bära ner smutstvätt :)
 
  • Gilla
Videonisse och 1 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Något jag var nära att montera in var ett schakt genom alla plan till tvättstugan, dvs slippa bära ner smutstvätt :)
Jag släppte den idén eftersom jag var rädd att tvättschaktet skulle leda upp en massa centrifugerings- och torktumlarbuller från tvättstugan.
 
Vid ombyggnation eller nyköp har vi funderat på följande:

* Ett modulerbart el-telesystem typ KNX

* Inbyggda högtalare i kök bad etc. Ställer dock krav på ljudisolering så det inte "läcker" för mycket ljud in mellan rummen.

* En sonos-liknande lösning med ljud-zoner, givetvis även på altanen.

* Dimmers och skymningsreläer till det mesta

* En vinkyl i köket

* Integrerat larmsystem där man kan övervaka vatten så det inte blir läckor etc.

* Ledbelysning i trappen

* Många olika ljuskällor i varje rum

Det blir nog dyrt... :)

/S
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Lite mer tjat om kanalisation och sånt:

I framtiden så kommer ni troligen att köra någon form av elbil eller laddhybrid. Förbered för det redan nu genom att dra grov kanalisation från elcentralen till biluppställningsplatserna så att ni kan sätta upp effektstarka laddare. Jag hade tagit höjd för minst 32 Ampere (10mm kabelarea). Jag hade också sett till att husets servisledning är förberedd för riktigt höga effekter.

Solpaneler för el är på väg ner i pris snabbt. Jag hade förberett taket för att kunna sätta upp sådana och dragit kanalisation så att man kan enkelt kan sätta upp sådana då det upplevs som en bra affär. Se gärna till att det finns lite plats för utrustningen i teknikrummet också.

Kom ihåg att förbereda med tappvatten till kylskåp/frysskåp ifall ni vill ha en frys som gör is eller kolsyrat vatten.

Går det att fixa riktigt skön sophantering? Jag hade önskat mig någon slags sorteringsutkast så man kan slänga tomflaskor och skit direkt ner i en tunna i ett soprum så att det sedan är enkelt att köra bort skrotet till returstationen.
 
  • Gilla
fjallis och 1 till
  • Laddar…
Tack pelpet! Mycket bra idéer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.