Jag har bytt ut hela mitt avlopp i källaren.

Så satte jag även ner nya golv brunnar, nästa steg är att börja lägga klinkers,

Men är lite osäker på hur man gör vid golvbrunnen?

Bifogar lite bilder, brukar vara lättast:)

ImageUploadedByByggahus.se1366568954.045280.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1366568997.990650.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1366569014.941242.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1366569197.007918.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller ska man göra som jag har lagt det på bild nr:2 och sedan köpa någon förhöjnings ring
 
Bort med plastlocket, och kakla in metallplattan rakt över. Efter att du fäst fast tätskiktet om du skall ha det då.
 
ImageUploadedByByggahus.se1366570245.429552.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så att det blir så här? Men hur får jag det helt tät?

Då det inte är någont tätskit där, för själva ramen fäster jag ju med fix, men det är den kanten som är här:

ImageUploadedByByggahus.se1366570363.595821.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dra en liten silicon?
 
T
Hehe....skojar du med oss människa?

Ser du den grå plastringen nedanför din skruvmejsel på sista bilden? Det är en klämring som låser fast brunnsmanshetten som du ska köpa samt lite tätskikt. Köp en puruskniv och sätt purusmallen i brunnen, lägg dit den självhäftande brunnsmanschetten och skär ett hål med kniven, tryck sedan dit den gråa klämringen. Sedan rollar du tätskikt på brunnsmanschettenn samt en meter i omkrets runt brunnen om du har en oisolerad grund det vill säga.

Slukristen (klinkerramen) sätter du sedan dit med vanligt fix när du lägger plattorna.

Klart!

Edit: Har du flytspacklat golvet med ett flytspackel som tål fukt?
 
Redigerat:
tank77 skrev:
Hehe....skojar du med oss människa?

Ser du den grå plastringen nedanför din skruvmejsel på sista bilden? Det är en klämring som låser fast brunnsmanshetten som du ska köpa samt lite tätskikt. Köp en puruskniv och sätt purusmallen i brunnen, lägg dit den självhäftande brunnsmanschetten och skär ett hål med kniven, tryck sedan dit den gråa klämringen. Sedan rollar du tätskikt på brunnsmanschettenn samt en meter i omkrets runt brunnen om du har en oisolerad grund det vill säga.

Slukristen (klinkerramen) sätter du sedan dit med vanligt fix när du lägger plattorna.

Klart!

Edit: Har du flytspacklat golvet med ett flytspackel som tål fukt?


Ja ha..... Då vet jag vad jag ska åka och handla i morgon.

Har inte den blekaste hur man gör med golvbrunnar. Aldrig gjort sånt här förr, då man bara är 24:) så jag jag har ett par år kvar att lära mig nya saker.


Ang flytspack, det vet jag inte. Jag sa till säljer vad jag skulle göra och han vissa mig vilka de va. Tror inte dom har fler än en sort där.
 
T
Fabrikat på flytspacklet, vad stod det på påsarna.

Inte bra om du har flutit med vanlig spackel likaså med primern.

Hoppas att du inte har köpt spacklet på Bauhaus eller liknande då dom anställda där inte kan ett skit om produkterna dom säljer.
 
tank77 skrev:
Fabrikat på flytspacklet, vad stod det på påsarna.

Inte bra om du har flutit med vanlig spackel likaså med primern.

Hoppas att du inte har köpt spacklet på Bauhaus eller liknande då dom anställda där inte kan ett skit om produkterna dom säljer.


Det är LIP kommer inte ihåg hela namnet, kan kolla på de. Å skriva det i tråden.

Ska ditt i morgon igen för att köpa det du skrev.
Googlade och jag tror det heter 226.
 
Redigerat:
T
Hoppas du menar Lip 228 som tål fukt vilket inte 226:an gör.

I värsta fall kan spacklet luckras upp vilket gör att du får plattsläpp.
 
Hur är det med fallet mot brunnen?
Ta några kulor eller studsbollar eller nåt och lägg på golvet. De ska då rulla ner i brunnen oavsett var på golvet du lägger dem utan att du behöver "putta" dem i rätt riktning.

Är det tvättstuga eller badrum du gör?

Är det källare med "tillskjutande fukt" som det heter ska du använda diffusionsöppet tätskikt.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
anders07 skrev:
Är det tvättstuga eller badrum du gör?

Är det källare med "tillskjutande fukt" som det heter ska du använda diffusionsöppet tätskikt.
Här lär man sig saker hela tiden, jag hade aldrig ens hört talas om att det fanns något som diffusionsöppet tätskikt. :)

Edit: Jag trodde att man helt sonika skippade tätskiktet i källare (förutom brunnsmanchetten).
 
Redigerat:
anders07 skrev:
Hur är det med fallet mot brunnen?
Ta några kulor eller studsbollar eller nåt och lägg på golvet. De ska då rulla ner i brunnen oavsett var på golvet du lägger dem utan att du behöver "putta" dem i rätt riktning.

Är det tvättstuga eller badrum du gör?

Är det källare med "tillskjutande fukt" som det heter ska du använda diffusionsöppet tätskikt.


Det är en tvättstuga, så det finns fall, är inte så mycket fall, då det inte ska komma vatten, då är det något som är fel:)

Utan allt kommer att kopplas direkt ner i brunnen,

Vad menar du med tillskjutande fukt?
Som vi har planerat nu så ska det monteras 5st nya element i källaren, samt en avfuktare, det är även ny dränerar, med isolering på källarväggarna.
 
Är det platta på mark utan isolering (vanligt i hus från mitten 60- till 70-tal) så kan det komma fukt underifrån. Detta sker oavsett dränering eller inte då betong har en "sugnade" effekt. Om du lägger ett vanligt tätskikt kommer fukten inte att kunna komma genom och då vandrar den utåt under tätskiktet och kommer upp i väggarna istället. Har du då målade betong/lättbetong väggar börjar färgen släppa och har du träreglar och/eller skivor (även gips) kan det börja mögla.

Har du isolering under bjälklaget så är det inget problem, då kör du med vanligt tätskikt.

Orasken till att jag frågar är att jag såg det fuktskadade hörnet på bilden... :)
 
anders07 skrev:
Är det platta på mark utan isolering (vanligt i hus från mitten 60- till 70-tal) så kan det komma fukt underifrån. Detta sker oavsett dränering eller inte då betong har en "sugnade" effekt. Om du lägger ett vanligt tätskikt kommer fukten inte att kunna komma genom och då vandrar den utåt under tätskiktet och kommer upp i väggarna istället. Har du då målade betong/lättbetong väggar börjar färgen släppa och har du träreglar och/eller skivor (även gips) kan det börja mögla.

Har du isolering under bjälklaget så är det inget problem, då kör du med vanligt tätskikt.

Orasken till att jag frågar är att jag såg det fuktskadade hörnet på bilden... :)


Ang fukten i hörnet det var därför vi gjorde om allt,

Huset är byggt 1940. Och det finns inte någon isolering under. Utan det är bara platta, sen är det vanlig betong på marken, är inte målat eller något.

Ska jag lägga ett tätskit?
 
Ja, men då ett diffusionsöppet tätskikt eftersom fukten måste kunna komma ut underifrån men vattnet ska inte kunna tränga ner i betongen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.