Tappvattenautomat. Ger dig möjligheten att utnyttja tanken lite mer.

SKippa slingor och kör med TVA
 
D09
Någon som vet importpriset på dessa? T ex hv 30 & 40?
 
Har man förutsättningarna så tycker jag dubbla tappvattenslingor är bäst eller enklast. då det är ett passivt system bara att koppla på vatten och inget som kan gå sönder. Normalt är varmvatten uttaget så litet, och så sällan så det påvrkar inte skiktningen nämnvärt. Själv kör jag med dubbla slingor och dubbla blandningsventiler. största delen behöver inte toppslingan pytsa något vatten överhuvudtaget utan endast då tanken är så nedkyld att det endast finns hetvatten i toppen. Inget ont om tva då det är en jättebra lösning, men man tänker kanske inte på hur liten inverkan tappvattnet har. Som exempel så testade jag att ta en lång och VARM dusch (var ganska röd om kroppen :D). och det ändrade endast 3-grader på nedersta tempgivaren.
 
OBS! det är en 500 liters tank jag har.
 
D09
Vad ligger en tva i prisklasser ?

Det verkar vara en ganska hög effekt på dom ( om vattnet i tankarna är tillräckligt varm )

Blir det inte samma sak om man sätter en elektrisk vvb efter tankarnas vv slinga.

Dvs varm vatten in i el-vvb och denna underhåller värmen innan man öppnar kranarna.
Skulle tankarnas vv ta slut så börjar el-vvb producera värme.

Eller ligger jag fortfarande kvar på amatörnivån ha ha 🙈
 
D09 skrev:
Någon som vet importpriset på dessa? T ex hv 30 & 40?
Kan säkert vara skillnad - vi har ju momsen som är rätt hög. Dock blir det väl svårt med ROT-avdrag på pannan? Känns rätt jobbigt att köpa import på den här grejen väl?
 
D09
Mest intresserad på vad prisskillnaden är :)

Nackdel är ju roten
Fördel är väl stark krona

Enkelheten är ju att köpa ett paket med avseende på garantier etc
 
Jo prismässigt så är det säkert som vanligt billigare utomlands. Sverige är väl inte känt för bra konkurrens och priser på saker som rör hus ...
 
D09 skrev:
Skulle vilja ha 2 st 1500liters oisolerade :) 20 000kr :) eller varför inte 3 st varav en har vv. Och sen en hargassner till det :)
varför vill du ha flera mindre tankar? det blir en enklare och billigare installation med en enda stor tank. jag köpte en 5m³ rektangulär tank av Husqvarna tanksvets i somras tror jag gav 37 tusen för den, dubbla slingor för tvv.
 
D09
Hur får man in dom i huset? :)

Har bara en hundra öppning som jag kan nalla på ;)
 
D09 skrev:
Hur får man in dom i huset? :)

Har bara en hundra öppning som jag kan nalla på ;)
de har jag me ;-) min tank mäter 1*2*2,5m B*H*L rektangulär.
 
D09
obba skrev:
de har jag me ;-) min tank mäter 1*2*2,5m B*H*L rektangulär.
Vad väger en sån vid leverans?

Tror jag skulle fastna i hallen med en 2,5 längd men man sparar ju utrymme med en sådan :)
 
D09 skrev:
Vad väger en sån vid leverans?

Tror jag skulle fastna i hallen med en 2,5 längd men man sparar ju utrymme med en sådan :)
har för mig att den vägde 800kg ungefär, rulla in den på 10mm rostfria rör, putta den själv utan problem.
 
D09
obba skrev:
har för mig att den vägde 800kg ungefär, rulla in den på 10mm rostfria rör, putta den själv utan problem.
Gammal hederlig teknik ;)

Vad är fördelen med en stor jämnfört med flera små eller tvärtom :)
 
D09 skrev:
Gammal hederlig teknik ;)

Vad är fördelen med en stor jämnfört med flera små eller tvärtom :)
fördelarna är väl enklare/billigare installation, enklare att isolera,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.