Av vad som skymtar upp i bilden så är det väl inte bara IP, måste väl vara TCP/IP
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Slugge skrev:
Ser ju inte så fint ut men IP borde vara samma.
Ja, jag funderade på samma sak. Jag ser inte tillräckligt bra i bilderna, men är moderna uttag inte mycket bättre än gamla, dvs kommer man åt något spänningsförande framifrån utom själva blecken? Är det inte bara egentligen petskyddet som försvunnit? (Ja bortsett från om man gräver in fingrarna bakom uttaget då).

Därmed inte sagt att det skall se ut så här. Det skall det ju självklart inte.
 
ullberg
lars_stefan_axelsson skrev:
(Ja bortsett från om man gräver in fingrarna bakom uttaget då).
Det var förstås just det jag avsåg, framifrån var det ju nästan exemplariskt givet att hela locket var borta.

Jag vill minnas att IP2x ska vara just skyddat mot "fingrar", och jag är på intet sätt någon testingenjör, men gissade att man gick på worst case, och inte vad en normalt funtad människa gör (tänk: Barn), så eftersom man kan få in fingrar bakom gissade jag att det skulle bli IP1x (vet ej var gränsen går för 0).

Sen är det väl mest plast på baksidan, men slh att en liten stump av kardelerna finns synliga skattar jag tillräckligt högt för att risken ska bli fullt mätbar.

Men som sagt, det är bara hur jag skulle bedömt det...

/U
 
Mikael_L
ullberg skrev:
Det var förstås just det jag avsåg, framifrån var det ju nästan exemplariskt givet att hela locket var borta.

Jag vill minnas att IP2x ska vara just skyddat mot "fingrar", och jag är på intet sätt någon testingenjör, men gissade att man gick på worst case, och inte vad en normalt funtad människa gör (tänk: Barn), så eftersom man kan få in fingrar bakom gissade jag att det skulle bli IP1x (vet ej var gränsen går för 0).
Tja, det ingenjörsmässiga sättet är att kolla det med ett provfinger/testfinger:
tfp-01.jpg
 
ullberg skrev:
Det var förstås just det jag avsåg, framifrån var det ju nästan exemplariskt givet att hela locket var borta.
Ja OK. Det köper jag helt. Jag bytte just ett 4-vägsuttag från nittiotalet, och när locket var borta på den så var det *första* man kom åt spänningsförande. Dvs anslutningsskruvarna satt "utanpå" innanmätet, om du förde handen mot uttaget så fick du alltså ström i dig innan du nått någon annan del av uttaget. Det har iofs fördelen att man kan skruva dit uttaget först och sedan ansluta utan risk för klämda/lossade kablar, men det blir ju trist om skalet blir skadat eller som här försvinner helt.
 
Lampa över handfaten på TGI Fridays Birger Jarlsgatan.
tgi_lampa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Snabbkoppling med dubbla fk i ena hålet.

ImageUploadedByTapatalk1366266410.439645.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RulleBulle skrev:
Snabbkoppling med dubbla fk i ena hålet.

[bild]
Hmmm... hur gör man annars om man ska seriekoppla två uttag?
Eller vad missar jag?
Det är ju iofs två hål ner till "klämman", har vederbörande manglat ner FK´n i ett hål?
 
cust3000 skrev:
Eller vad missar jag?
Det är väl tre FK på varje sida på bilden.
 
cust3000 skrev:
Hmmm... hur gör man annars om man ska seriekoppla två uttag?
Eller vad missar jag?
Det är ju iofs två hål ner till "klämman", har vederbörande manglat ner FK´n i ett hål?
Det är två hål på varje sida du kan stoppa in en fk i varje hål. Här har de kopplat två fk i ett hål. :)
 
Mikael_L
cust3000 skrev:
Hmmm... hur gör man annars om man ska seriekoppla två uttag?
Eller vad missar jag?
Det är ju iofs två hål ner till "klämman", har vederbörande manglat ner FK´n i ett hål?
2 FK i ett hål, en FK i det andra. Troligen inte som tillverkaren tänkt sig användningen. :)
Det korrekta sättet att grena ut är väl 3st torix eller liknande klämmor bakom uttaget. Så har i alla fall jag gjort där det skulle gå vidare till uttag åt två håll från en a-dosa med ett uttag i.
 
Mikael_L skrev:
2 FK i ett hål, en FK i det andra. Troligen inte som tillverkaren tänkt sig användningen. :)
Det korrekta sättet att grena ut är väl 3st torix eller liknande klämmor bakom uttaget. Så har i alla fall jag gjort där det skulle gå vidare till uttag åt två håll från en a-dosa med ett uttag i.
Kopplar sällan eller aldrig vidare utan grenar i stället. Tycker inte klämmorna i uttag är speciellt förtroendeingivande.
 
Mikael_L
Men jag kör ju med Eljo, hörru ... Kvalla vettu ... ;)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Elfirman som spänningssatte skyddsjorden i 5-6 (ev fler) fastigheter. Kittlade skönt att ta i två separata metalldelar på ventilationsfläktarna på taket. Skyller på dålig kvalite på wagon, det blir glapp i kontakten, då blir det sådär, inte vårat fel hävdar dom.
Inte riktigt koll på vad dom gjort, men jag tror dom lyckades få nollan att ligga på drygt 100v. Aptuslåsen i portarna gick sönder många gånger innan allt uppdagades.

Vill hävda att 9 av 10 "hemmakopplare" hade lyckats bättre.
 
Mikael_L skrev:
Men jag kör ju med Eljo, hörru ... Kvalla vettu ... ;)
Hmm, här var det TRENDigt värre, men ändå problem. Måste varit skit bakom skaltången.. :surprised:
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.