D09
Någon som vet skillnaden mellan deras egna tankar och andra leverantörer rent kvalité, effekt, installation etc ?
 
D09 skrev:
Har fått nya offerten men företaget har begärt att den skall hållas mellan säljare och kund så jag kan tyvärr inte lägga upp denna här.

Det tidigare felaktiga offerten har företaget också begärt att den ska tas ned så jag får kontakta moderator ang detta.
låter inte de skumt? du måste väl kunna diskutera en offert med folk? oavsett om de är hemma vid köksbordet eller här på forumet?
 
D09
Håller till fullo med :)

Enda anledningen jag skulle begära en sådan sak är om man lämnar ett anbud på ett projekt med flera aktörer men så är det inte i detta fallet.

Troligtvis för att hålla god marginal på priserna.
 
Har du kikat något på ETA och fått några prisuppgifter på deras panna?
 
D09
Jannez69 skrev:
Har du kikat något på ETA och fått några prisuppgifter på deras panna?
Jag fick deras senaste broschyr igår, men inga priser än.

Utseendemässigt så är det inget jag vill se inne i huset.
Men prestanda och kvalité verkar det vara en kanonpanna.
Ska bli kul och se vad priset ligger på :)

Lite mindre automatfunktioner än hargassner som sotningen, tändningen etc men annars verkar dom vara väldigt lika.
Lite mindre vedvolym om jag inte minns fel.

Om du skulle välja en ETA istället för Hargassner, vilka skulle argumenten vara då? :)
 
D09 skrev:
Jag fick deras senaste broschyr igår, men inga priser än.

Utseendemässigt så är det inget jag vill se inne i huset.
Men prestanda och kvalité verkar det vara en kanonpanna.
Ska bli kul och se vad priset ligger på :)

Lite mindre automatfunktioner än hargassner som sotningen, tändningen etc men annars verkar dom vara väldigt lika.
Lite mindre vedvolym om jag inte minns fel.

Om du skulle välja en ETA istället för Hargassner, vilka skulle argumenten vara då? :)
Jag har ju som jag skrivit redan köpt en ETA sh 40. 75 tusen kr inklusive moms. Kopplar in den själv.

Mina argument är kvalitet, effektivitet och användarvänlighet i förhållande till pris. Jag vill jag att alla i min familj kan sota tuberna och eldstaden samt starta en brasa.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Jannez69 skrev:
Jag har ju som jag skrivit redan köpt en ETA sh 40. 75 tusen kr inklusive moms. Kopplar in den själv.

Mina argument är kvalitet, effektivitet och användarvänlighet i förhållande till pris. Jag vill jag att alla i min familj kan sota tuberna och eldstaden samt starta en brasa.
Är det priset inkl tankar eller enbart pannan? :)

Den verkar väldigt smidig också :)
 
D09 skrev:
Är det priset inkl tankar eller enbart pannan? :)

Den verkar väldigt smidig också :)
Bara pannan. Men vedmagasinet är 220 L så för att jämföra med Hargassner måste man ta Hargassners HV 40, inte den mindre 30 kW:aren
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Gott, verkar som lånet går vägen. Troligtvis blir det ett amorteringsfritt bottenlån och en räntekostnad på runt 400 spänn/mån enö banken.

Då kommer vintern att bli rena nöjet he he

Dock fortfarande inte bestämt mig gällande vilken av alla pannor... Rena djungeln... Gillar denna dock med design etc, likaså tror jag det var värmebaronen som har en snygg panna . ETA ger mig nog känslan att vara bland de driftsäkraste medan hargassner är den bekvämaste med mest automatiska funktioner.

Hur upplever ni som haft pannor några år alla Lull Lull grejor? Håller data, givare etc eller är det som bilar, bara mer som kommer krångla med tiden?
 
D09
Vad skulle man tjäna på att gå upp en storlek i panna ( 30 till 40kw ) och utöka från 2 till 3 m3 tankar ?
 
D09
Vad gör en skillnad mellan 1,5bar och 3bar i tankarna?

Vilka är det mest prisvärda konkurrerande tankarna som matchar hargassners egna?
 
En tank kan du köpa av vilken firma som helst.
Isolera den själv. Fixa tappvarmvattnet med en plattvärmeväxlare.
 
D09
Men något måste väl skilja märkena åt?
Priserna är olika iaf :)
 
D09 skrev:
Vad skulle man tjäna på att gå upp en storlek i panna ( 30 till 40kw ) och utöka från 2 till 3 m3 tankar ?
Längre intervall mellan eldningarna, bekvämlighet helt enkelt. Sitt några kvällar här på forumet och läs gamla och nya trådar så ska du se att polletten faller på plats. Ved kräver ju även logistik så allt från långved, kap, klyv till eldning fungerar.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Men något måste väl skilja märkena åt?
Priserna är olika iaf :)
Nja alla är väl gjorda i nån billig plåt. s235jr?
Det du behöver är ju en plåtburk som klarar trycket i ditt system. 2st anslutningar i sida och en i toppen för avluftning.
Om du vill bereda tappvarmvatten i tanken så kan du göra det med slingor eller en beredare.

Om man rankar dom olika metoderna med tanken på hur bra dom främjar skiktningen i tanken toppar en yttre platvärmeväxlare listan. Sen kommer varmvatten slinga med förvärmningsslinga i botten på tanken. Beredare eller bara en slinga i topppen är sämst. Vattnet som blir kylt av slingan/ beredaren faller ner i tanken och skapar en omrörning.
Med en yttre platvärmeväxlare så sker värmeöverföringen utanför tanken. Den kalla returen skickas tillbaka i botten på tanken.
Baxis TVA http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=25&Kategori=7&Produkttyp=2 har en retur temp på ca 20grader vid TF=60°C, VV=45°C och KV=10°C
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.