Bor några mil utanför Göteborg. Larmföretagen erbjuder larminstallation med fri installation, fria väktarutryckningar, serviceavtal, mm, mm.

Men är det till någon nytta? Jag tvivlar på att en väktarbil hinner hit innan eventuella tjuvar hinner både in och ut. Krossa en ruta, ett snabbt varv inne i huset för att ta det mest värdefulla och ut igen. Det finns inte en chans att väktarbilen hinner hit innan huset är tomt igen.

Möjligen kan en siren på taket och larmdekaler vara avskräckande, men väktarnas insats kan i bästa fall vara att konstatera faktum.

Har jag fel eller är ett villalarm anslutet till larmcentral verkligen något att ha. Om man inte bor i storstad med väktare inom närhåll???
 
Det viktigaste med larm är att de avskräcker samt att du vet att någon är inne i ditt hus. Det som jag inte tyckte om när jag hade inbrott var att vi inte visste om någon varit inne i huset förrän vi kom. Det malar i kroppen sedan om du råkar ut för inbrott.

Vill en tjuv verkligen in så går de in i alla fall, tror i alla fall jag. Men de har inte gott om tid som de haft hos oss tidigare.
 
Det är ju avskräckande, speciellt med kamera. Vill de verkligen in så går de in, men de väljer ett hus utan larm före ett med...
Sen tycker jag att det är rätt skönt att veta att vi har brand övervakning med utryckning och det skulle komma brandlarm när vi inte är hemma.
 
Vältarna fångar inte tjuvar. Om de hinner på plats och någon är kvar så tillkallar de polis.
 
Finns lite erfarenheter här: http://www.byggahus.se/forum/villalarm/197365-securitas-direct-vilket-skamt.html
Fristående larm är nog att föredra, med tanke på att det är just är larmet som avskräcker, inte att det sker en "åtgärd" ...två timmar senare, om ens sker en åtgärd överhuvudtaget.

Från tråden/länken ovan, vid ett larm:
"....Grupplarm ringt till skolan, men ingen svarade, så dom skickade inte ut någon väktare."
:banghead:
 
Redigerat:
Men är det någon som skaffar larm i Sverige för att fånga tjuvarna? :)

Nä då tror jag mer på att sätta in rävsaxar i hela huset.
 
Man kanske inte skall bortse helt från nyttan av överfallslarm som brukar ingå. En släkting överlevde tack vare det för några år sedan. Jag vet inte riktigt vad som gäller, larmföretagen säger att de åker med väktare (=lång fördröjning), men jag vet två fall där polisen kom istället för väktare, just på överfallslarm. I ena fallet räddade det som sagt livet.

Så jag misstänker att vaktbolagen informerar polisen om utryckningen, och om då en polispatrull finns i närheten så åker dom på larmet, fast ingen lovat det.
 
M
Jugend skrev:
Men är det någon som skaffar larm i Sverige för att fånga tjuvarna? :)

Nä då tror jag mer på att sätta in rävsaxar i hela huset.
Sätter du rävsax lovar jag att det blir du som sitter i finkan, eftersom tjuvarna inte rimligtvis kunde räkna med att du satt ut dem. ...
 
Gå till din lokala reklamare och skriv ut 10st larmdekaler med Securitas logga. Billigt och effektivt. Sen kan du köpa ett fristående larm senare.
 
Väktarens insats är inte för att fånga tjuvar, även om det händer ibland. De skall ta hand om skadorna dvs täcka krossade fönster, mecka igen o låsa en sönderbruten dörr etc.

Jag ser dem som en resurs om inte jag eller någon närstående har möjlighet att kika till huset när larmet gått. Vilket inte hänt ännu, men teoretiskt skulle kunna ske vid storhelger och i semestertid när de flesta är ute o far.

Jag har valt ett abonnemang där jag betalar (dyrt) vid en väktarutryckning, men i stället har en betydligt lägre månadspremie för larmcentralstjänsten. Vid de flesta typer av larm är åtgärden att ringa mig o ett gäng till personer o inget mer, men vid t.ex A-larm o överfallslarm rycker väktare samt polis (om de har resurs) + att de ringer enligt kontaktlistan.

I och med detta har jag också kunnat välja vaktbolag själv o tagit den lokala firman med kontor o bilar i kommunen. I avtalet med dem reduceras priset om utryckningstiden överskrider 30min och skulle den överskrida 60min debiterar de inget.

Skulle en utryckning ske vid ett inbrott så täcker villaförsäkringen kostnaderna för väktaren o sker en utryckning av nån annan orsak då är det helt enkelt jag som klantar mig på nått sätt så då får jag väl ta den smällen 😀

Alltså har jag inte tagit något färdigt "paketlarm" utan installerat själv (är fd larminstallatör) vilket medger valfrihet av både larmcentral och vaktbolag. Vid en ev. flytt framöver kommer jag inte installera själv, men trots det välja ett "fristående" larm. Då får man räkna med en investeringskostnad på 15-30k för ett bra villalarm, men har å andra sidan valfrihet o kan byta leverantörer om man blir missnöjd samt har betydligt lägre månadskostnader.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Micke64 skrev:
Sätter du rävsax lovar jag att det blir du som sitter i finkan, eftersom tjuvarna inte rimligtvis kunde räkna med att du satt ut dem. ...
Man behöver ju inte berätta för någon att man fångat några inbrottstjuvar. ;)
 
  • Gilla
Herc och 1 till
  • Laddar…
-RB- skrev:
Man behöver ju inte berätta för någon att man fångat några inbrottstjuvar. ;)
Precis, gräv ner fanskapen i trädgården bara! :)
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
P
-RB- och vectrex, ta och fundera på vad det ni skriver implicerar, om ni innerst inne menar det så tycker jag ni ska söka hjälp.

Jag tror inte att något larm stoppar tjuvarna. Möjligtvis gör det tillsammans med bra fysisk skydd att de väljer att ge sig på ett annat hus. Väktarutryckning har jag själv valt till för att undvika eller minimera eventuella sekundärskador vid ett inbrott när jag är bortrest, jag ser det som en billig försäkring.
 
Villa larm är bara ett sätt att lura av människor pengar genom att spela på deras osäkerhet.

Statistiskt sett drabbas man av inbrott i villan var 150de år så man kan leva lungt utan och göra något bättre med pengarna än att stoppa dom i halsen på dedktivbyrån tre lingon.
 
Redigerat:
p.lundgren skrev:
-RB- och vectrex, ta och fundera på vad det ni skriver implicerar, om ni innerst inne menar det så tycker jag ni ska söka hjälp.
Du la inte märke till våra smileys? Ett vanligt sätt att visa påvisa att man är ironisk i skriven text på internet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.