badtastex skrev:
Har kikat på den jag också men det irriterar mig att de inte kan skriva ut noggrannheten. Inte heller Axminsters "billiga" alternativ från GemRed har detta angivet.

[länk]

[länk]

Jag har skickat frågan till Axminster om den senare (för 16.50£), kan uppdatera i den här tråden när jag får svar.

Julas variant var ganska lik Bosch GAM220MF fast man vänt på libeller och display.

Testa och utvärdera! ;)
Den andra "tunnare" Gemred har jag och är supernöjd, använt den väldigt mycket för överföring av trixiga vinklar i alla möjliga sammanhang.
 
Y
Jag har också den andre, fast fick aldrig riktigt kläm på den. Kändes inte som om den var riktigt utformad för det jag pysslade med under sommaren (vindskivor). Men visst är det en rolig pryl som teoretiskt sett borde vara till stor nytta. :)
 
Till bygg är "lilla" Gemred inte så bra kan jag tänka, jag har bara använt den till möbelsnickeri.
 
Gruvberget vilken storlek här du. Såg att den fins i tre storlekar från 200 till 480 mm.
 
Nu har jag fått svar från Axminster, GemRed anger en noggrannhet på +/- 0.3 grader.
 
Jag har 200 mm varianten. Väldigt tillförlitlig om man lägger den ihopfälld med linjalytorna mot t ex hyvelbordet och nollställer. Jag brukar sedan dra upp den till 90.0 grader och nollställa igen så att man smidigt kan överföra udda vinklar, har gjort en del fönsterspröjs med hjälp av denna så att jag slipper mallar till vissa moment.
 
Gruvbeget är det en bra storlek. Saknar du större eller mindre.

Pär
 
Tycker det är en bra storlek, funkar bra inne i möblerna/ lådorna, likaväl som i fräsen eller kap/gersågen, tror inte jag skulle ha så stor nytta av en större modell. Tror inte heller på en mindre eftersom precisionen går lite förlorad om linjalerna blir för korta, har liksom fastnat i "200 mm träsket" även för vinkelhakar.
 
Vad bra då slipper jag leta mera. Då åker det med en sådan vid nästa beställning
Tack

Pär
 
Tobas skrev:
Jula har en digital vinkelmätare för 299kr. [länk]
Är det någon som provat denna? Är egentligen sugen på boschs GAM220MF, men den kostar fem gånger så mycket.
Beställde denna idag och räknar få den på torsdag... ska bli kul som fan att testa den. :)
Har ärligt talat inte haft koll på att det fanns något liknande innan jag läste denna tråden och har tidigare klarat mig utan en, men jag tror det är som med allt annat... när man väl köpt en så har man stor nytta av den.
Detta är också orsaken att jag inte kastade ut 299:- på Jula först. ;)
Jag har gjort det förr att man köpt en billigare variant men konstaterat att man använder det mycket och då vill man ju ha de bättre grejerna, så nu ligger det bl.a en grön Bosch Multimaster på hyllan i förrådet sen en hel del år tillbaka till förmån för Fein. :p

1695:- exkl. moms !! ...så det var några kronor dyrare än Julas 240:- :banghead:
 
trattalask
Ja, jag ångrar mig nästan att jag inte smugglade in en i huset nu. Får la uthärda Julavarianten ett tag till. ;) ...men en olycka händer så lätt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
He he... skönt man är man i sitt eget hus och slipper sådana problem ;) :p
 
trattalask
Paul-Staffanstorp skrev:
Beställde denna idag och räknar få den på torsdag... ska bli kul som fan att testa den. :)
Har ärligt talat inte haft koll på att det fanns något liknande innan jag läste denna tråden och har tidigare klarat mig utan en, men jag tror det är som med allt annat... när man väl köpt en så har man stor nytta av den.
Detta är också orsaken att jag inte kastade ut 299:- på Jula först. ;)
Jag har gjort det förr att man köpt en billigare variant men konstaterat att man använder det mycket och då vill man ju ha de bättre grejerna, så nu ligger det bl.a en grön Bosch Multimaster på hyllan i förrådet sen en hel del år tillbaka till förmån för Fein. :p

1695:- exkl. moms !! ...så det var några kronor dyrare än Julas 240:- :banghead:
Hur va boschvarianten? Värd sina pengar?

Såg förresten att Julavarienten även såldes på lidl denna veckan, dock under annat märke. Skvallrar kanske lite om kvaliteten på den. =)
 
Tobas skrev:
Hur va boschvarianten? Värd sina pengar?

Såg förresten att Julavarienten även såldes på lidl denna veckan, dock under annat märke. Skvallrar kanske lite om kvaliteten på den. =)
Jo tack... den känns riktigt bra faktiskt.

Tyvärr fick jag ingen direkt användning för den där jag hoppats då jag fick kunden att tänka om och välja granit istället för kakel och eftersom det bara skillde knappa 10000:- jämfört med laminat så var inte valet så svårt för dem... och då var det ändå Landernäs som står för granitleveransen och alla här inne pratar ju så vitt och brett om hur dyra de är... ;)
 
trattalask
Paul-Staffanstorp skrev:
Jo tack... den känns riktigt bra faktiskt.

Tyvärr fick jag ingen direkt användning för den där jag hoppats då jag fick kunden att tänka om och välja granit istället för kakel och eftersom det bara skillde knappa 10000:- jämfört med laminat så var inte valet så svårt för dem... och då var det ändå Landernäs som står för granitleveransen och alla här inne pratar ju så vitt och brett om hur dyra de är... ;)
Det kanske va jättedyrt laminat! ;)

Hur som, ser med spänning fram emot att få höra hur den funkar i verkligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.