Har nu äntligen kommit igång med spacklingen. Känns rätt överkomligt, men klart är att taket blir riktigt klurigt. Håller på att spånar på någon form av vagn som jag kan ha stegen på och dra mig framåt. Det blir ett jäkla springande upp och ner på stegen annars.

Var igår iväg och fyndade en aerotemper på blocket. Hade tänkt att i framtiden bygga en av en bilkylare, men det är så mycket man tänker göra att detta kändes som en bra lösning. Den är från Systemair och består av en kanalfläkt och ett "värmebatteri". Det fiffiga är att det är röranslutningar i båda ändar så eventuellt blir det så att jag suger luft från nocken, och blåser ut över arbetsbänkarna. Får se hur det funkar men det är bra flås i fläkten. Jag har fördragit kabel för två 1-Wire tempgivare, en på väggen och en i taket, och tanken är att starta/stoppa fläkten vid lämplig difftemp mellan de två.
 
Gör du något sådant som stege på vagn så ser du till att fästa den med minst ett par rejäla spännband.
Finns otaliga berättelser om oplanerade förseningar i byggprojekt pga benbrott osv pga just stegar som VAR ovanpå något annat :)
 
Tack för tipset Mats, alltid bra med ett extra "tänk dig för"!:) farsan välte ju på trappstegen när vi fått upp andra raden råspont, knäckte några revben och sen var det bara jag kvar att göra klart det taket! Vi får se hur det blir, skall försöka göra det så lågt som möjligt, och med spännband!;)
 
Tjejen i färgaffären tittade mycket frågande på mig när jag sa att jag skulle ha vävlim för att sätta upp pappersmaskin till skarvspacklingen av gipsskivor. Jag förklarade att jag testat att fästa med spacklet, och att det bara bubblade och blev skit. Men det hon invände mest kring var att jag inte använde självhäftande glasfiberremsor. Som vanligt har jag ju gjort ett ganska grundligt googlande i frågan, och pappersremsan verkar vara att föredra, hur underligt det än låter!
 
Ja den hävdas vara bättre men i mitt fall blir det glasfiberremsa i skarvarna eller pappersremsa på golvet och byggaren i "krama om dig själv tröja" efter ett tag :)
 
Var och köpte mer vävlim i en annan butik med fd målare i personalen. Jag var tvungen att fråga hur det låg till och enligt honom är sedan många år glasfiberremsan förbjuden då den bara tar kraft i sidled, och inte på längden. Sen skiter många målare enligt honom i detta. Han hade varit med om besiktning i ett lägenhetsbygge på 120 lägenheter. Besikningsmannen hade sett en liten glasfiberremsan sticka ut bid taket och dragit ner hela skiten, och underkänt ytskiktet, tapetserat ock klart! Så jag fortsätter med pappersremsa och limmar upp den, går riktigt bra. Visade sig också att det finns speciellt spackel just för detta ändamål, med mera "klibb" i.
 
20 liter spackel kletades upp i helgen, då både jag och frugan för en gång skull hade möjlighet att hjälpas åt, så mycket roligare när man är två!

Har nu precis kommit in från ett 2 timmars pass med giraffslipen och slipat av alla väggar och taken så långt det var spacklade. 85% tror jag blev tillräckligt bra, men framför allt taket behöver lite mera uppmärksamhet.

Klart är att detta kommer kännas i kroppen i morgon, det är en tung jäkel att stå och fäktas med, men den gör ett gott jobb!
 
Inte konstigt det tar tid när det är 2 veckor mellan gångerna, men lyckades klämma in ett arbetspass ikväll och fick farsan till hjälp. Nu är den lilla gavelspets i högdelen täckt med OSB, bara "schaktet" kvar och sen lite mer gips och och och och..,,,
 
Bara att kämpa på tills du är i mål... ;) Blir bra åt dig...

//AA
 
Har skivar klart "vindsschaktet" nu och spacklat lite till, så i dag skickade jag faktiskt in anmälan om att bygget är klart. Det är ju lugnt sagt en definitionsfråga hur man ser på ett garage, så jag antar att kommunen tycker det är färdigt trots att inte elen är inkopplad, och de har nog rätt lång svarstid i dessa frågor så den kanske hinner bli det! Fick ni andra som byggt påhälsning av någon form av inspektör efteråt?
 
Är ganska säker på att jag är på topp 10 listan av dem i Västsverige som hatar slipdamm och spackel mest just nu! Spackla över skarvremsorna i taket är ju grymt svårt, och tungt, och tråkigt! Tog även beslutet att snåla in på taklister, och satte skarvremsor mellan vägg/tak, det blir några meter så bara hoppas det inte spricker upp om några år. Hoppas också mycket på att färgsprutan jag fick hem igår kompenserar upp det lite när det väl är dags att måla, vilket är planerar till nästa helg, det går mot "slutet"...
 
Får man fråga vilken typ av färgspruta du har investerat i? Jag håller oxå på och bygger garage och ska måla en heldel. Men nu är det så att jag kom över färg billigt när de sålde ut på Coop bygg för halva priset, bara det att när jag läser på byttan så står det ingenstans att färgen är sprutbar.
Jag har en ryobi färgspruta men den är ju bara ett skämt enligt mitt tycke. Jag vill satsa på någon som är kompressordriven, men är osäker på ifall den klarar av jobbet.
Hittade en på Jula för 1695:-
http://www.jula.se/fargtryckfat-med-sprutpistol-10-l-8bar-082008

Är det kört att använda sig av en sån tro?
 
Jag har köpt en Wagner 867e, beställt från Tyskland. Har inte provat den ännu men den har fiffiga lösningar som att man kan byta munstycke beroende på vad som skall målas, och har fått bra recensioner. Det finns en lång tråd om Bosch 105, som är typ samma, men jag tror denna har lite fördelar. Sprutan du länkar till är säkert och, men till dess nackdel att det blir mycket spill och mycket att rengöra. Wagner har andra sprutor, som suger för rakt ur färgburken, men då är den mindre lämpad att måla snickeriprojekt med. Om inte förr testar jag den nästa helg, om du kan hålla dig tills dess;)
 
en liten bilduppdatering så här på söndagkvällen:)

För att bryta mot det oerhört tråkiga spacklandet, så tog jag för några helger sedan och satte smygar i fönster och dörrar. Gick till brädgårn och fick uppsågat 151 mm breda MDF remsor. Den där sista mm (151) gjorde att jag blev dagens skämt, det var tydligen mycket svårare att ställa in sågen på 151 än 150 ?!. Förvisso milimeterskadad från jobb i finmekanibranschen, men bättre ställa sågen på vad det måttet som gäller, än det som ligger närmast, jaja...
Det var en hel del pillande med passbitar innan det blev bra, men spikpickan visade sig återigen från sin bästa sida!

44_smygar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ju som jag tidigare skrivit om vald den långa vägen (igen) och först grovspacklat skarvarna, sedan limmat upp pappremsorna med vävlim. De sitter bra och det är lätt, men tar så klart tid. I taket var det så klart marigt att göra det själv, men när jag tog hjälp av min gode vän Skivlyften, så gick det väldigt smidigt. Lyften har för övrigt idag gått vidare till nästa ägare, efter att blivit nedringd av hugade spekulanter. Priset var ändå ok, 1100 kr, med tanke på att jag köpte den ny från Tyskland för 1000 :)
45_kantremsor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag nu spacklat om "kortsidesskarvarna" i taket, med en bredare (400mm) spackel för det blev så kass första gången, slipade bort allt spacklet. Som bekant svårt och jobbigt att slipa i taket så jag har nu uppgraderat min "slipplattform" med dammsugare och en fastspänd pall, blev betydligt bättre kontroll än att stå på golvet med giraffslipen fullt utdragen.

47_slipplattform.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nästa helg är det målning men innan dessa är det en del som skall göras (på två futtiga kvällar som ännu är möjliga för jobb). Spacklas/slipas klart, lite lister runt "kyrktornet" och sen en hel del maskering på det. Färgen kommer förhoppningsvis på onsdag, 50 liter beställda!
 
Gick hem vid lunchtid idag för att börja maskera och sanera inför målningen till helgen. Lurade på hur jag skulle maskera dosorna, blir ju lite högre krav då man skall spruta. Jag tog hålsågen för resp dosa och körde ut runda kartongbitar som jag tejpar/ kilar fast med tejp på dosan. Fiffigt tycker jag än så länge!:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.