Hejsan!

Skulle vilja att ni proffs tittar på denna planlösning och ger positiv och negativ kritik.
Familj: 2 vuxna, 2 barn. Rummen är de rummen som vi vill ha.

Vad tycker ni om husplacering, med att inte använda baksidan. Utan istället använda husets framsida och den stora verandan och altanen i väst och norr mot den vackra utsikten?
Vi har även en idé att kanske ha en pool på husets södersida, bakom garaget. Och att bygga in poolen med nått plank eller häck

Nedre plan:
Planlösningsförslag forum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övre plan:
planlösningsförslag forum övervåning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har några synpunkter? :)
 
Såg den aldrig igår. Tycker bottenvåningen ser riktigt trivsam ut, men kanske bör du byta palts på Matsal och Kök om det ska vara lite fönster bakåt, eftersom man har små fönster i köksdelen men vill ha stora i matsalen. Uppe har jag lite mer kritik: skulle byta plats på Dressing Room (som får bli lite mindre,och Master Bath, ta bort det mindre badrummet och göra det till KLK. Barnen kommer att vilja använda badkaret, och kanske även gästande barn ibland, då är det inte så kul att behöva gå genom föräldrarnas sovrum. Att ha Dressing Room (eller KLK som det stavas på svenska) som man MÅSTE gå genom först sovrum och sedan ett kanske sjöblött eller rent av upptaget badrum är inte heller så lyckat. Det finns dock en fördel med nuvarande placering: med en dörr ut i allrummet kan det enkelt göras om till ytterligare ett sovrum, det är ju lika stort som barnrummen. Men den där idén med ett gigantiskt familjebadrum och en gigantisk klädgarderob som bara föräldrarna ska ha tillgång till förstår jag mig ärligt talat inte på. Inser att jag tycker att fönstren sitter tokigt också, många vill sätta en TV över fotändan på dubbelsängen, det går inte. I ena barnrummet har ni satt fönstren så att man måste ställa sängen för ett fönster om man vill ha den i ett hörn. Och det vill man. I det andra barnrummet finns bara ett litet fönster i hörnet,
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Såg den aldrig igår. Tycker bottenvåningen ser riktigt trivsam ut, men kanske bör du byta palts på Matsal och Kök om det ska vara lite fönster bakåt, eftersom man har små fönster i köksdelen men vill ha stora i matsalen. Uppe har jag lite mer kritik: skulle byta plats på Dressing Room (som får bli lite mindre,och Master Bath, ta bort det mindre badrummet och göra det till KLK. Barnen kommer att vilja använda badkaret, och kanske även gästande barn ibland, då är det inte så kul att behöva gå genom föräldrarnas sovrum. Att ha Dressing Room (eller KLK som det stavas på svenska) som man MÅSTE gå genom först sovrum och sedan ett kanske sjöblött eller rent av upptaget badrum är inte heller så lyckat. Det finns dock en fördel med nuvarande placering: med en dörr ut i allrummet kan det enkelt göras om till ytterligare ett sovrum, det är ju lika stort som barnrummen. Men den där idén med ett gigantiskt familjebadrum och en gigantisk klädgarderob som bara föräldrarna ska ha tillgång till förstår jag mig ärligt talat inte på. Inser att jag tycker att fönstren sitter tokigt också, många vill sätta en TV över fotändan på dubbelsängen, det går inte. I ena barnrummet har ni satt fönstren så att man måste ställa sängen för ett fönster om man vill ha den i ett hörn. Och det vill man. I det andra barnrummet finns bara ett litet fönster i hörnet,
Tack för kritiken! Det kanske vore en idé att sätta in några till fönster i matsalen. Att byta plats mellan kök och matsal tror jag inte blir bra på grund av vardagsrummet och att vi gärna vill ha sikt över trädgården från köket.

Tanken på övervåningen är lite som du skrev. Jag kommer att sätta in en dörr själv in i Dressing ifrån hallen och göra om till barnrum ifall det krävs någon dag. Det är därför den ska vara lika stort som barnrummen idag.

Fönsterna på övervåningen håller jag med om. Tyvärr går de inte att flytta i master bedroom, p.g.a. taket från vardagsrummet. Och ena barnsovrummets fönster sitter symetriskt med det andra barnrummet. Vi får fundera lite på det!


Vad tycker du om tomt och väderstreck? :)
 
Poolen måste väl enligt lag ha staket, pooltak eller liknande så att inte djur eller barn kan riskera att drunkna när man inte är där. Häck tror jag inte räcker.

Garaget är viktigt att det inte skuggar trädgården för mycket. Sedan förstår jag inte vad du menar med att se trädgården från köket? När ni står och diskar, eller? Och när ni äter finmiddagen i matsalen ska ni sitta och titta på grannarna som grillar på sin uteplats?

För idén om att inte ha så mycket fönster mot grannen och deras uteplats tyckte jag var bra, man vill inte sitta i knät på varandra.
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
Genomsikt i ett hus är trevligt att mötas av i entrén. Här möts man av en toalett. Och en toalett vägg i vägg till ett matrum är sådär...
Att ha trädgårdssidan på framsidan huset är nog bra eftersom det passar tomten bättre. Får ni bygga hustet så långt in? Vissa villaområden måste alla hus ligga på rad.
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Poolen måste väl enligt lag ha staket, pooltak eller liknande så att inte djur eller barn kan riskera att drunkna när man inte är där. Häck tror jag inte räcker.

Garaget är viktigt att det inte skuggar trädgården för mycket. Sedan förstår jag inte vad du menar med att se trädgården från köket? När ni står och diskar, eller? Och när ni äter finmiddagen i matsalen ska ni sitta och titta på grannarna som grillar på sin uteplats?

För idén om att inte ha så mycket fönster mot grannen och deras uteplats tyckte jag var bra, man vill inte sitta i knät på varandra.
Ska ansöka om plank runt poolen så får vi se om det går. Garaget skuggar inte trädgården så mycket. Efter 16 börjar den skugga poolen dock. Men det är sol på morgonen och förmiddagen.
 
fn76 skrev:
Genomsikt i ett hus är trevligt att mötas av i entrén. Här möts man av en toalett. Och en toalett vägg i vägg till ett matrum är sådär...
Att ha trädgårdssidan på framsidan huset är nog bra eftersom det passar tomten bättre. Får ni bygga hustet så långt in? Vissa villaområden måste alla hus ligga på rad.
Japp genomsikt är finfint! Tror dock inte det är möjligt med en sån här planlösning där man vill ha en symmetrisk fasad, men kök och vardagsrum mot utsikten. Har du nått förslag?
 
Med reservation för planbestämmelser och grannarnas bebyggelse skulle jag föreslå att man placerar huset så nära norra gränsen som möjligt, men vänder gaveln mot gatan och långsidan mot söder.

Husets eventuella genomsikt förmedlar då den fina utsikten in till en relativt skyddad och solig trädgård.

Istället för plank kan man arbeta med en pergola och låta klätterväxter rama in gården mot gatan och grannen i öster. I söder avgränsar det fristående garaget.
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
billy_baver skrev:
Med reservation för planbestämmelser och grannarnas bebyggelse skulle jag föreslå att man placerar huset så nära norra gränsen som möjligt, men vänder gaveln mot gatan och långsidan mot söder.

Husets eventuella genomsikt förmedlar då den fina utsikten in till en relativt skyddad och solig trädgård.

Istället för plank kan man arbeta med en pergola och låta klätterväxter rama in gården mot gatan och grannen i öster. I söder avgränsar det fristående garaget.
Tack! Tycker dock att det inte finns nått fulare än hus som är placerade med gavel mot gatan i ett bostadsområde. Ser så konstigt ut.
 
rightnow skrev:
Tack! Tycker dock att det inte finns nått fulare än hus som är placerade med gavel mot gatan i ett bostadsområde. Ser så konstigt ut.
Oavsett tycke och smak får du drastiska fördelar med denna lösning. Resten är kosmetik. Känslan av "gavel" kan du eliminera helt med exempelvis nyfunkisfasad. Men du kan också framhäva gavelkänslan till en ny kvalitet genom att gavelställa också garaget, och matcha de båda byggnadernas gavelform och takvinkel med varandra.
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
billy_baver skrev:
Oavsett tycke och smak får du drastiska fördelar med denna lösning. Resten är kosmetik. Känslan av "gavel" kan du eliminera helt med exempelvis nyfunkisfasad. Men du kan också framhäva gavelkänslan till en ny kvalitet genom att gavelställa också garaget, och matcha de båda byggnadernas gavelform och takvinkel med varandra.
Absolut! Det är sant, du har rätt. Men jag tycker nog det blir trevligare med en större tomt i väster än en som är mer uppdelad mellan söder och norr.
 
Redigerat:
Jag vill inte ge mig in på huruvida gavelställt är bättre eller sämre i ditt fall men ville bara ge exempel på några amerikanska gavelställda hus. Antar att du tänker dig ett hus i amerikansk stil med tanke på framsidans veranda?

800px-Gablefront2.jpg

battle-green-yellow-house.jpg
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
anthill skrev:
Jag vill inte ge mig in på huruvida gavelställt är bättre eller sämre i ditt fall men ville bara ge exempel på några amerikanska gavelställda hus. Antar att du tänker dig ett hus i amerikansk stil med tanke på framsidans veranda?
Precis! Ett gavelställt hus ser bättre ut i New England-stil med en stor veranda. Annars hade det varit sämre tycker jag.
 
Hej!
Är U-format kök ett måste? Annars skulle jag göra följande ändringar:

* WC/D och trappa byter plats, men trappan flyttas lite mer till vänster i planlösningen jämfört med var wc:n ligger idag. Fönster vid viloplanet som kan ses från ytterdörren.
* L-format kök med stor köksö där matsalen ligger idag. Fönster över bänken mot grannen. Ev skafferi delvis under trappans höga del.
* Matplats där köket ligger idag. Mer fönster mot trädgården.
* Garderobsväggen i hallen flyttas till högersidan istället för vänstern.
* Halvvägg eller fönster mellan entré och matplats.
* Stuva om gästrum/tvätt/groventré så att det passar med WC:ns nya placering. För framtida pool kan det vara bra om man kan ta sig in till duschen blöt utan att slaska ner för mycket.
* WC-dusch och trappa byter plats även på övervåningen såklart.
* Skifta plats på dressing room och master bath på övervåningen så att man går via dressingroom till badet och inte direkt från sovrummet. Om man gör på detta vis kanske man också ska fundera på om man behöver ha wc-stol på båda övre badrummen?

/LNU
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.