trattalask
300pix har man ju råd för att prova/slänga isjön...du kanske klarar dig bra med den o "slipper" köpa en dyr.,,eller så inser du vilket uppdämt behov du har för vinkelmätning o köper Bosch ändå.... ;)
 
trattalask
Jo, jag brukar köpa kvalitetsverktyg. Ogillar verkligen smäck. De gånger jag köpt billigt har jag ångrat det.Dock så är nog verktygsinköpsbudgeten toppad just nu. Så ifall den billiga är ok så kanske man klarar sig på den. Även fast boschen säkerligen är bättre...

Ifall ingen har en får jag la vara testpilot till helgen då jag ska sätta lister. =)
 
Har kikat på den jag också men det irriterar mig att de inte kan skriva ut noggrannheten. Inte heller Axminsters "billiga" alternativ från GemRed har detta angivet.

http://www.axminster.co.uk/gemred-digital-angle-finder-prod783404/

http://www.axminster.co.uk/gemred-digital-angle-rule-prod806535/

Jag har skickat frågan till Axminster om den senare (för 16.50£), kan uppdatera i den här tråden när jag får svar.

Julas variant var ganska lik Bosch GAM220MF fast man vänt på libeller och display.

Testa och utvärdera! ;)
 
trattalask
Tobas skrev:
Manualen uppger att det är ±0.5° noggrannhet: [länk] , inget vidare om man jämför med Boschen som har ±0.1°.

500404.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

29kr på samma Jula, vinklarna i kåken är ändå inte exakt 90gr..... :D
 
  • Gilla
Kenny Gustafsson
  • Laddar…
trattalask
Nä... hade vinklarna varit räta så kanske jag inte hade behövt något att mäta dom med. =D
 
Mikael_L
Tobas skrev:
Manualen uppger att det är ±0.5° noggrannhet: [länk] , inget vidare om man jämför med Boschen som har ±0.1°.
Och ±0.1° är inte heller så jättehäftigt. Det blir trots allt ±1,7 mm på en meter längd ...
Jag använder hellre ett OK vattenpass för att väga in något vågrätt.

Men så fort det inte gäller att väga in saker i våg eller lod så blir ju sådana här mätare direkt mer användbara.
 
Jag har inte erfarenhet av den du undrar över, har nog inte ens klämt på den, men jag har den som de hade tidigare, den på bilden nedan. Kostade runt 500:- för en 3-4 år sedan. Verkar vara samma som den ena på Axminster
Och den funkar utmärkt, har betydligt bättre noggranhet än ±0.5° (har provat mäta samma vinklar flera gånger och får i stort sett samma resultat). Det är klart att när vinkelbenen bara är ca 30 cm så vill det inte mycket till förrän den ändrar sig nån/några tiondelar.
Men jag har den bara till att mäta vinklar och ställa in gersågen, aldrig till att väga in nåt även om den har en libell på ovansidan. Däckade in runt en rund pool och då var den iaf helt ovärdelig.

m978-toolmaster-digital-angle-gauge-angelo-878-600x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ofta är man i behov av att veta gradantalet i siffror? Jag har en enkel där man bara tar ut vinkeln och överför det till gersågen eller ritar av på en bräda.
 
  • Gilla
Daniel Jönsson2
  • Laddar…
trattalask
Jag tänkte ha det till att ställa gersågen med. Tänkte att det kunde va smidigt.
 
Jag använder min ofta. Dels för att ta ut gervinkel när jag listar eller bygger trädäck.
Men sedan renoverar jag även en båt och då används den en hel del när jag ska ta fram tex mallar. De gör jag hemma och då är det bra att ha kunnat notera ner många vinklar exakt när man var i hamnen.
Då använder jag den i ofta i kombination med smygvinkel, långpass, digital lutningsmätare ("vinkelkub") och digital avståndsmätare.

Smygvinkel har jag alltid i blåbyxorna för den är ju enklast att hantera och är oöm och den används kanske mest. Men man blir ju lite bortskämd med siffror och det är enkelt att räkna.
 
trattalask
Nu har jag köpt en och lekt lite med den. Klart, det märks att den kostar 299kr på Jula. Inte en superstabil konstruktion. Men den gör nog jobbet. Sugen den för mycket får jag skaffa Boschen istället och gömma den för frun. =)
 
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
badtastex skrev:
Har kikat på den jag också men det irriterar mig att de inte kan skriva ut noggrannheten.
+-0,5 grader står det i manualen som finns i fliken dokument.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.