thomasx skrev:
Funkar fint nu med firefox :)
Funkar fint även med djävulens avskräde IE nu. :D Var nog bara någon satellit som var trött eller nåt....
Ska kolla med dem vad som gäller, det ser ut på deras hemsida som att släp för att transportera grävaren kostar 290:-/dygnet att hyra, det skulle betyda att bara det kostar mig 900:- plus moms för de tre dagarna jag tänkte hyra. Å andra sidan har de lägre priser på själva grävaren än exempelvis Maskinuthyrning i Landvetter.... Får helt enkelt be några stycken om totalpris inkl. allt för tre dagar...

Fick faktiskt anledning att ta en sväng till stugan igår. Passade då på att kolla in alla anslagstavlor jag kunde hitta i närheten och höll hökspan på alla små skyltar längs vägarna. Inte en enda rad om uthyrning av minigrävare. Tycker det kryllar av dem runt Göteborg där och när jag inte behöver dem.... Tycker också det borde finnas någon runt Borås och Ulricehamn men jag hittar ingenting. Utom de stora som Cramo, ramirent och liknande då och de är som sagt lite dyrare än andra....
 
Värt att ha i minnet är att mindre uthyrare och de som bara har en enstaka maskin som de hyr ut inte alltid har försäkringar eller vettiga självrisker.

Ta med det i frågeunderlaget när du letar efter en maskin.

Rondellen Maskin är kanske inte billigast, men deras maskiner är försäkrade och servicen är kanon.
 
Allt-i-mark är något billigare än t.ex. Cramo (om man inte har rabatter). Dock ska man förutom vad andra redan skrivit, tänka på att t.ex. Cramo som grundprincip bara tar betalt för veckodagar. Så hyr du under fredagen (gärna tidigt på morgonen) och lämnar tillbaka senast 09:00 nästa vardag (måndag morgon) så betalar du för 1 dag. Detta sagt med viss reservation för om du har kört maskinen i 30 timmar "på en dag" så åker du nog på en extrakostnad, men i de flesta fall fungerar detta för mig.
Allt-i-mark har en annan policy, hyr du fre-sön och lämnar tillbaka måndag, så betalar du för fre OCH lör, men får söndagen fritt.
 
Jag vill bestämt minnas att jag fick betala för minst 2 dagar när jag hyrde kompressorpaket på cramo fredag em till mån morgon.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
  • Gilla
cc71
  • Laddar…
Minigrävare och andra maskiner med timräknare debiteras nästan alltid efter körtid, inte kalenderdygn. 8 timmars körtid räknas om till en dygnshyra om inte annat avtalats.
 
joflopp skrev:
Minigrävare och andra maskiner med timräknare debiteras nästan alltid efter körtid, inte kalenderdygn. 8 timmars körtid räknas om till en dygnshyra om inte annat avtalats.
När jag hyrde minigrävare på allt i mark var det inte så, ej heller för kompressorpaketet hos cramo. Men visst låter det rimligt, fast jag antar att det även utgår en grundhyra per dygn i sådana fall.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Pratade precis med alltimark. Om jag vill hyra helgen plus måndag debiteras jag för tre dagar - fredag, lördag, måndag. Jag kan då hämta fredag morgon och lämna tisdag morgon. Jag ville ju hämta fredag eftermiddag och slippa betala för fredagen men det gick inte. Däremot kan jag hämta fredag morgon och lämna måndag morgon och debiteras då för två dagar - fredag, lördag. Frågade dock inte om drifttid. Får göra det i morgon när jag ringer dem igen. Detta var en en-tonnare och totalt inkl. släp och två skopor gick det på 2300 + moms för två dagar.

Cramos motsvarande grävare gick löst på 1750 per dygn. Plus moms! Den blir det inte.....
 
martinlundgren80 skrev:
Jag hyrde på [länk] i Ulricehamn förra våren. 2500kr för en helg.
Ringer dem i morgon! (y)
 
ToRy skrev:
Pratade precis med alltimark. Om jag vill hyra helgen plus måndag debiteras jag för tre dagar - fredag, lördag, måndag. Jag kan då hämta fredag morgon och lämna tisdag morgon. Jag ville ju hämta fredag eftermiddag och slippa betala för fredagen men det gick inte. Däremot kan jag hämta fredag morgon och lämna måndag morgon och debiteras då för två dagar - fredag, lördag. Frågade dock inte om drifttid. Får göra det i morgon när jag ringer dem igen. Detta var en en-tonnare och totalt inkl. släp och två skopor gick det på 2300 + moms för två dagar.

Cramos motsvarande grävare gick löst på 1750 per dygn. Plus moms! Den blir det inte.....
Jag betalade ingen timkostnad när jag hyrde grävare hos alltimark i höstas. Endast för två dagar för fredag till måndag morgon. Har dessutom för mig att det inte kostade riktigt så mycket som du skriver, och då hade jag en 1,5-tonnare, men det har ju varit årsskifte, priserna kanske har gått upp ;)
 
Vad ska du gräva?
1.5 tonare (motoriserad spade) är inte mycket att gräva med....
 
Enk Projektet skrev:
Vad ska du gräva?
1.5 tonare (motoriserad spade) är inte mycket att gräva med....
Jämfört med en spade är det vääääääääääääääääääääääääääääldigt mycket att gräva med!

Det jobb jag gjorde på en helg med den grävaren hade tagit flera veckor att göra för hand.
 
Jag skall i första hand gräva ut under en gammal dåligt grundlagd mur till sommarstugan, vi skall sätta plintar istället. Problemet är att huset står kvar, om än något upphöjt, så man kan inte använda för stor maskin. Sen så har vi ju det rent logistiska problemet med att transportera grävaren. För mitt syfte är en en-tonnare fullt tillräckligt och dessutom ekonomiskt försvarbart.
 
thomasx skrev:
Enk Projektet skrev:
Vad ska du gräva?
1.5 tonare (motoriserad spade) är inte mycket att gräva med....
Jämfört med en spade är det vääääääääääääääääääääääääääääldigt mycket att gräva med!

Det jobb jag gjorde på en helg med den grävaren hade tagit flera veckor att göra för hand.
Det här tycker jag är en intressant fråga. Hur mycket kan man förvänta sig av maskiner på runt ett ton?
Hur djupt gräver man? Hur brett? Hur fort? Vad är egentligen begränsningen?
 
tlundberg skrev:
Det här tycker jag är en intressant fråga. Hur mycket kan man förvänta sig av maskiner på runt ett ton?
Hur djupt gräver man? Hur brett? Hur fort? Vad är egentligen begränsningen?
Är det lättgrävd mark dvs utan större stenar och stubbar går det bra med vilken maskin som helst....det är sen det blir lite mer besvärligt....men det klart det går...bara man har tid.... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.