Sopar och dammsuger rent spåren i golvspånet till förbannelse! På måndag ska det flytas och än så länge ligger slingorna i 2 stora kartonger... Aningens stressad...
 
Det är minst 48 timmar du kan jobba så ta det lugnt du hinner ;)
 
Vilket projekt! vi har också ett hus från 70-talet, eller egentligen skarven mellan 60 och 70-talet, som påminner väldigt mycket om ert. Hamnade här när jag tittade efter att öppna upp i nock vilket vi hoppas kan bli höstens projekt och blev tvungen att läsa hela tråden. Det går inte riktigt lika fort för oss, men vi har ett väl underhållet bra hus. Känner dock igen de bruna skivorna som du har i badrummet, vi har sådana i hela huset och vi har funderat mycket på vad detta är, har du fått nåt svar på detta?
Jag gillar dock 70-talets estetik som jag finner rätt minimalistisk (i allt utom mönster) och praktisk så vi försöker gå sakta fram och behålla det "formspråk" vi gillar. Men öppna upp till nock i vardagsrum har vi efter mycket funderande bestämt oss för att göra så tack för inspirationen :)
Håller på med det sista i källaren men är inte alls så ambitiösa, vi har lagt elvärme i delar av den, kaklat och målat med silikatfärg på de putsade väggarna. Men vi har inga boytor där nere (eller biorum) och färre kvadratmeter.
 
Fredrik.engdahl skrev:
Det är minst 48 timmar du kan jobba så ta det lugnt du hinner ;)
Jobba in lunchrasten så har du 45 minuter extra per dag! ;) , totalt 49,5 h ;)
 
Lane skrev:
Vilket projekt! vi har också ett hus från 70-talet, eller egentligen skarven mellan 60 och 70-talet, som påminner väldigt mycket om ert. Hamnade här när jag tittade efter att öppna upp i nock vilket vi hoppas kan bli höstens projekt och blev tvungen att läsa hela tråden. Det går inte riktigt lika fort för oss, men vi har ett väl underhållet bra hus. Känner dock igen de bruna skivorna som du har i badrummet, vi har sådana i hela huset och vi har funderat mycket på vad detta är, har du fått nåt svar på detta?
Jag gillar dock 70-talets estetik som jag finner rätt minimalistisk (i allt utom mönster) och praktisk så vi försöker gå sakta fram och behålla det "formspråk" vi gillar. Men öppna upp till nock i vardagsrum har vi efter mycket funderande bestämt oss för att göra så tack för inspirationen :)
Håller på med det sista i källaren men är inte alls så ambitiösa, vi har lagt elvärme i delar av den, kaklat och målat med silikatfärg på de putsade väggarna. Men vi har inga boytor där nere (eller biorum) och färre kvadratmeter.

Hej!

Kul att du hittat hit och funnit lite inspiration! Att öppna upp till nock va betydligt mycket me arbete än jag trodde men ärt varenda timme och krona!

Ang väggskivorna så var dessa väldigt vanliga i modulbyggda hus ifrån 60/70-talet. Det är egentligen bara tjock masonitskiva. Ett hemskt påfund, hopplös att riva dessutom. Därför har jag valt att ta bort så mycket jag kan av dn och ersätta med osb+gips.

Säg gärna till om ni har några funderingar kring nocköppningen så ska jag försöka vara så behjälplig jag kan!

//Erik
 
Hej.
Jag är också väldigt sugen på att öppna upp till nock i en del av huset och har blivit ännu mer inspirerad efter att jag har läst denna tråd :)

Men jag undrar om du hade ventilation på vinden som du behövt dra om? Och i så fall var drog du den?

Jag bor i ett hus byggt 91.

Tobias Gyberg
Ronneby
 
Nattpass: 22-02: 50kvm golvvärme klar.

ImageUploadedByByggahus.se1365293667.199860.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1365293592.638562.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1365293578.814470.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1365293556.035270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Lite nyfiken på din golvkonstruktion... Du har Nivellgolv och sedan spårade spånskivor på det? Vad skall du lägga för övergolv och varför skall du flytaspackla?
 
erik_n skrev:
Hej!

Kul att du hittat hit och funnit lite inspiration! Att öppna upp till nock va betydligt mycket me arbete än jag trodde men ärt varenda timme och krona!

Säg gärna till om ni har några funderingar kring nocköppningen så ska jag försöka vara så behjälplig jag kan!

//Erik
Har faktiskt en fråga :)
Din balk, vilar den på två stolpar/punkter? Så förstår jag det, en i ytterväggen och en i mellanvägg?

Vi tänker öppna ungefär halva (ungefär som det ser ut att du gjort) men vi kommer inte ha någon vägg i mitten av huset som man kan ha gömma en "stolpe" i.
Funderar på om man kan fästa in balken så den vilar på/i de takstolar som är kvar i halva huset? Förstår att du inte är en expert på detta, men eftersom du pratat med en konstruktör kanske ni diskuterade olika sätt att ha balken, man kan ju hoppas :)
 
pelle242 skrev:
Lite nyfiken på din golvkonstruktion... Du har Nivellgolv och sedan spårade spånskivor på det? Vad skall du lägga för övergolv och varför skall du flytaspackla?
Stämmer bra. Nivellgolvet valdes av ett antal olika anledningar.
- Oisolerad grovavjämnad platta och ca 2,60 takhöjd från platta till innertak.
- Högt markradon och byggmaterialradon.
- Jag ville ha en fukt och radonsäker konstruktion med undergolvsventilation.
Eftersom det blir ventillerat under golvet med värmeåtervinning så valde jag att isolera 70mm under spånet. Det får duga, jag jagar inte kWh och tycker att komforten med varma golv är viktigare än nån 1000-lapp om året i spillvärme ner i plattan.

Eftersom det blir klinker i tvättstuga med golvbrunn så blev det fallspackling där. Det blir även klinker i hallen så när vi ändå är igång så flytar vi där också.

I resten av källaren blir det parkett.
 
Lane skrev:
Har faktiskt en fråga :)
Din balk, vilar den på två stolpar/punkter? Så förstår jag det, en i ytterväggen och en i mellanvägg?

Vi tänker öppna ungefär halva (ungefär som det ser ut att du gjort) men vi kommer inte ha någon vägg i mitten av huset som man kan ha gömma en "stolpe" i.
Funderar på om man kan fästa in balken så den vilar på/i de takstolar som är kvar i halva huset? Förstår att du inte är en expert på detta, men eftersom du pratat med en konstruktör kanske ni diskuterade olika sätt att ha balken, man kan ju hoppas :)
Stämmer, balken står på 2 stolpar. En i yttervägg som står på grundmuren och en som står på källarens hjärtvägg.

Den lösningen som dyker upp i mitt huvud är isåfall att man lägger en ny balk parallellt med den sista takstolen. På den balken ställer man sedan stolpens om nockbalken vilar på.

typ såhär:
 
  • balk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
erik_n skrev:
Stämmer, balken står på 2 stolpar. En i yttervägg som står på grundmuren och en som står på källarens hjärtvägg.

Den lösningen som dyker upp i mitt huvud är isåfall att man lägger en ny balk parallellt med den sista takstolen. På den balken ställer man sedan stolpens om nockbalken vilar på.

typ såhär:
Men.. såklart, vad smart, som jag klurat på detta. Får vi bygglov för vår utbyggnad kommer vi anlita en konstruktör som får räkna på detta med. Men jag gillar att vara förberedd! tack!
 
Sådärja! Golvvärme: check!

ImageUploadedByByggahus.se1365630161.695211.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Var det inte i måndags dom skulle flyta och du var tvungen att vara klar?
 
vectrex skrev:
Var det inte i måndags dom skulle flyta och du var tvungen att vara klar?
Bara i hall, korridor och tvättstuga. I TV-rum och gillestuga har jag till nästa måndag på mig innan målaren kommer. Så är det bara på med ett lager 12mm spån på de golven innan jag kan andas ut en stund!
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.