Vi bor i en gammalt hus från 1914. Denna är den sk stamfastigheten i området. Det blev gjord en detaljplan i området 1961 då vårt hus låg längst ut på detaljplanen närmast skogen/sjön. Då blev tomten prickad i söderläget från huset till tomtgränsen ca 10,5 meter. Nån gång på 80-talet ansåg kommunen att ett nytt bostadsområde skulle uppföras söder om oss en detaljplan uppfördes för nya området. För ca 3 år sen såldes tomten närmast oss och ett hus med tillhörande garage uppfördes 4,5 meter från tomtgränsen(helt enligt alla regler) som tog hela vår sjöutsikt samt söderläge. Vi protesterade mot detta hos grannen samt kommunen utan resultat. Har nu lämnat en bygglovsanökan om en veranda med balkong som gör att vi kan nyttja vårt söderläge. Fick nu tillbaka besked att kommunen kommer att yrka avslag eftersom hela bygget hamnar på prickat område. Hur i hela friden kan området fortfarande vara prickat pga nya området!!! Vår altan hamnar 7 meter från tomtgränsen. Borde inte det prickade området vara meningslöst när det ligger ett helt bostadsområde efter det. Finns inget i marken ellet nåt annat som ska skyddas. Känns som detta enbart är ett politiskt beslut, likt hallandsåsen, som inte kan ändras. Kan inte kommunen "ta bort" prickade område?
Alla tips och förslag om hur man gör i detta läge är välkomna. Ska besöka kommunen nästa vecka och höra hur de tänker eller vad man ska säga.
/ Thomas
 
Du får begära ändring av detaljplan. Kan ta ett tag (räkna med minst ett år) samt kosta en del (räkna med ca 100 000 kr). Sedan ska det nog gå att få tillstånd att bygga din altan.

Eller också bygger du bara....
 
Försök med att det är en liten avvikelse.
Det kan dom ofta svälja.
Men det beror helt på hur stor altanen är i jmf med huset och tomten tror jag.
En frigggebod får du iaf bygga var som helst. Du kan ju bygga en sån pålagom avstånd från huset och sen råka bygga en altan däremellan ...
Fast det är nog inte helt riskfritt så att säga.
 
En altan får du bygga på punktprickad mark. Olika kommuner har olika regler om hur hög en altan får vara. Kanske finns det en öppning här?

Även friggebodar får byggas på punktprickad mark. Jag skulle tro att det även gäller friggebodar med trallgolv som tak, om du skulle vilja lägga en altan på taket av en friggebod.
 
Vet iofs inte varför marken är prickad, eller hur detaljplanen ser ut. Så ta detta med en nypa salt.
Hur i hela friden kan området fortfarande vara prickat pga nya området!!!
Området är prickat tills man ändrar detaljplanen. Inget konstigt med det. Det kostar pengar att ändra planerna. Det ändrar sig inte heller automatiskt bara för att den utökas, eller en plan görs i närheten. Sedan kan det vara konstigt att man inte passar på att se över angränsande planer kanske.
Vår altan hamnar 7 meter från tomtgränsen. Borde inte det prickade området vara meningslöst när det ligger ett helt bostadsområde efter det.
Kan det vara, eller inte, svårt att säga. Dock, det försvinner inte från planen med automatik.
Känns som detta enbart är ett politiskt beslut, likt hallandsåsen, som inte kan ändras. Kan inte kommunen "ta bort" prickade område?
Politiken har nog inte varit inblandad än. Tjänstemännen har planerna för att följa dem. De arbetar säkert på delegation här. Uppfyller det inte planen som finns, så blir det nej.

Visst kan kommunen ta bort prickad mark det har de all rätt till, men det tar tid att ändra detaljplaner och det kostar pengar. Kanske tänker man sig att göra ett planunderhåll om ett anta år på hela "ditt" område. Kanske finns det en anledning? Kan vara mycket. Fråga.

MEN

Politikerna kan däremot hjälpa dig här. Om ett ärende inte följer detaljplan så tar man det i nämnden och där är det politiken som har sista ordet (om det inte överklagas i högre instans). Tjänstemännen skriver då ett yttrande och förslag till politiken och nämnden, vilket man oftast följer, men inte alltid.

Mitt förslag.

1) Prata med kommunen. Alltid bäst. Tänk på att handläggaren har sina regler och planer att följa, men beroende på kommun kan det vara mer eller mindre flexibelt. Kan du inte få ett besked direkt, så begär att det tas i nämnden.

2) Om handläggaren håller med dig kanske det går att göra avsteg från den prickade marken p.g.a att den inte känns relevant. Kan vara lite svårt då prickad mark är extra skyddad.

Bäst hade varit ett enkelt planärende och ändrat detaljplanen (säkert inga som hade protesterat) och därefter bygglov.

3) Om det ändå blir ett förslag till avslag till nämnden. Ta kontakt med dina politiker och framför din synpunkt. Kostar inget. Inget är spikat förrän klubban är slagen.

En synpunkt du kan ta upp är ju att detta är ett sätt för dig att få tillbaka din utsikt. Även om man inte äger utsikten och får accepterar grannar så är det ändå värt tycker jag.

Ett problem kan ju iofs vara att dina grannar å sin sida tycker du får insyn in i deras hus från balkongen. Inte lätt detta.

Om inte det heller fungerar så begär en planändring. Den får då du säkert dock bekosta, om det går igenom att göra den.

Det sagt. Det du riskerar är att ett nej också kostar pengar, vilket blir pengar till ingen nytta. Nu när du har förslaget, kan du dra tillbaka bygglovet utan kostnad.
 
Golvet till altanen är redan byggt för 1 år sen. Behövs ju inget bygglov för golvet. Det är nu taket som ställt till det. Att bara bygga ändå är inget alternativ då vår nya granne har koll på allt och åsikter om allting. Att sedan betala 100 000 kr för att kommunen är så slapp att de inte har koll på vad som gör och vad som är gjort tidigare känns inte riktigt rätt. Men det är ju ett sätt att få in pengar till sina firmafester kanske..Vad vet jag (ÄR LITE IRRITERAD SOM NI KANSKE MÄRKER)? Enligt brevet från kommunen anser dom att detta inte är nån liten avvikelse eftersom hela altanen (25m3) hamnar på prickat område. Om grannen är så rädd för insyn borde han byggt längre bort från oss än 4,25 meter. Och inte valt ett hus med 7 stora fönster som är mot oss. Men som sagt har jag inte pratat med kommunen än. Ska bli nästa vecka och hoppas de kommer på bättre tankar. Ska ta med era tips och skriva en liten lathund att ha med under mötet. Är ju så himla lätt att bli bortdribblad av kanslisvenska med massa svåra ord.
 
Du har ju rätt till att bygga ett bygglovsfritt skärmtak på 15. Enligt PBL så får ett sådant byggas på punktprickad mark även om vissa kommuner verkar göra en annan tolkning. Om du kombinerar 15 kvm skärmtak över din uteplats med en rejäl markis borde du kunna täcka hela altanen utan bygglov.

Kolla denna broschyr.

Ruttnar du på att grannen står bakom sina 7 fönster och smygtittar när du ölar på altanen så kan du nyttja det faktum att växter är bygglovsfria. Här är ett exempel på ett levande insynsskydd. Det finns fler.
 
Redigerat:
O
Kan säkert vara så att grannen är lite grinig eftersom ni försökte hindra hans bygge...
Så han har bestämt sig för att allting du gör skall ske by the book...

Grannen kommer säkert att gnälla om du försöker få igenom ett bygglov på prickad mark.
Du har själv byggt en ovän...
 
Att sedan betala 100 000 kr för att kommunen är så slapp att de inte har koll på vad som gör och vad som är gjort tidigare känns inte riktigt rätt. Men det är ju ett sätt att få in pengar till sina firmafester kanske..Vad vet jag (ÄR LITE IRRITERAD SOM NI KANSKE MÄRKER)?
Kommunen har nog koll, men det kostar att uppdatera planer. I de flesta kommunerna får den som begär en ändring bekosta den. Inte så märkligt egentligen. Och det går inte till firmafester.
Jag tvivlar på att grannen är orsaken till att man vill ge avslag. Prickad mark har, som jag skrev, ett ganska starkt skydd.
I detta fallet är det möjligt att det går att få till en lösning (även om grannen skulle klaga och ha erinran).
Ett hett stalltips är dock att lämna den mesta frustrationen och irritationen hemma nästa vecka. Se handlägare och politiker som en hjälpande hand och ta sig an det ödmjukt. De är inte där för att jävlas utan för att se till att alla får en så bra lösning som möjligt och att de regler vi har satt upp i samhället efterlevs på bästa sätt. Samt att i de fall det är lite klurigt och det behövs en flexibel lösning ordna fram det.
 
O
Jag vet inte om det var mig du syftade lite på eller inte så jag tar och förtydligar mig lite...:)
Det är söndag å hjärnan min har varit avstängd ett tag:p

Min tanke gällande grannen är enbart att han lär gnälla en massa och se till att allting går efter regelverket.
dock kommer kommunen att fatta de beslut de tar oavsett grannen, även om de tar hänsyn till grannen genom grannyttrande...

Detaljplaner är väldigt lustiga.... En detaljplan kan gälla fram till grannen sen är det utanför planlagt område kanske trots att detta ligger i ett villa område....
Där jag bor skrevs detaljplanen 1936 men är lika giltig idag...


De kostnader som kommunen tar för bygglov täcker nog inte alltid de kostnader som kommunen kan ha för att bevilja bygglovet.
Att man själv får bekosta en detaljplane ändring är inte så konstigt som de låter... för som jag har förstått det så är det ofta som kommunen tar ut en del av kostnaden för att fixa e detaljplan på de som söker bygglov...
I det här fallet så är det bara en person som tjänar på ändringen därför får naturligtvis han/hon själv bekosta det.
 
TJW Johnsson skrev:
Att sedan betala 100 000 kr för att kommunen är så slapp att de inte har koll på vad som gör och vad som är gjort tidigare känns inte riktigt rätt. Men det är ju ett sätt att få in pengar till sina firmafester kanske..Vad vet jag (ÄR LITE IRRITERAD SOM NI KANSKE MÄRKER)?
Kommunen har nog koll på vad de gör. Frågan du kan ställa är varför din fastighet inte togs med i detaljplanen när de gjorde den nya planen på 80-talet, men det kan ju finnas många orsaker till det.

Det är enbart ditt enskilda intresse som gynnas av att din fastighet får utökad byggrätt. Något annat än att det är du som ska betala för din utökade byggrätt är knappast rimligt. De som bor inom planen som gjordes på 80-talet betalade sin planavgift antingen i samband med bygglov, eller indirekt vid köp av fastigheten.

Det du kan göra om det är så att det är flera fastigheter kring din som har otidsenliga planbestämmelser så kan du höra dig för om kommunens planer på att uppdatera detaljplanen. Då kommer du få betala planavgift i samband med bygglov. Det lär bli billigare än att bekosta en egen frimärksplan, men frågan är vad som är lättast att få igenom.

TJW Johnsson skrev:
Enligt brevet från kommunen anser dom att detta inte är nån liten avvikelse eftersom hela altanen (25m3) hamnar på prickat område. Om grannen är så rädd för insyn borde han byggt längre bort från oss än 4,25 meter. Och inte valt ett hus med 7 stora fönster som är mot oss. Men som sagt har jag inte pratat med kommunen än. Ska bli nästa vecka och hoppas de kommer på bättre tankar. Ska ta med era tips och skriva en liten lathund att ha med under mötet. Är ju så himla lätt att bli bortdribblad av kanslisvenska med massa svåra ord.
Jag vet inte när du köpte din fastighet, men till syvende och sist gäller detta:

Din fastighet har sedan 1961 haft prickad mark kring bostadshuset. Om du köpt fastigheten efter år 1961 så har du köpt en fastighet med de förutsättningarna med ett värde efter de förutsättningarna. Köpte du huset efter att angränsande detaljplan gjordes på 80-talet så har du även köpt en fastighet med de förutsättningarna på grannfastigheten.

Om du köpte fastigheten innan någon av dessa planer; hur agerade du under planprocessen och vilka synpunkter kom du med då?

Om du köpte fastigheterna efter dessa detaljplaner togs fram är det knappast varken kommunens eller grannens fel att du inte kollade upp förutsättningarna och planbestämmelserna för din fastighet bättre. Att komma till möte med kommunen med inställningen att de försöker få ut så mycket pengar som möjligt för att bekosta sina firmafester är nog inte det bästa utgångsläget.
 
OJ OJ OJ vad mina ironiska inslag tog skruv!! Kan nästan tro att man trampat på ömma tår. Självklart ska jag inte gå till mötet och anklaga dom för firmafestpengar. Det begriper till och med jag. Men man måste väl få ifrågasätta gamla kommunala beslut i detta demokratiska samhälle. Vad det gäller grannen vet jag ej om han sagt nåt eller blivit tillfrågad av kommunen. Det jag påpekade var att det var konstigt att ett bygge fick ske på andra sidan av prickat område. Det enda som skiljer oss åt är tomtgränsen. Han fick bygga 4,5 meter från vår tomtgräns och vi har stopp direkt efter husväggen, 10,5 meter till tomtgräns. Finner ingen logik i detta. Till slut får jag be om ursäkt till alla som tycker jag varit vulgär och anklagat kommunen för diverse saker. Allt skedde med ironi och saknar helt och hållet saklig grund. Detta ska inte upprepas utan allt ska vara faktabaserat.
 
Jag vet inte om det var mig du syftade lite på eller inte så jag tar och förtydligar mig lite.
Nope.
OJ OJ OJ vad mina ironiska inslag tog skruv!! Kan nästan tro att man trampat på ömma tår.
Nope. Inga ömma tår här. Jag är van. Dock ser jag ofta hur hårt folk kan gå åt handläggarna, trots att de ofta gör så gott de kan för att jämka ihop. Det blir garanterat inte enklare med hård attityd.
Så det var bara ett tips i all hjälpsamhet ... OM du nu hade haft någon idé om att "tvåla till dem". Frågande, sakligt och odmjukt går säkert bäst. Ironin gick inte helt fram i texten.
Han fick bygga 4,5 meter från vår tomtgräns och vi har stopp direkt efter husväggen, 10,5 meter till tomtgräns. Finner ingen logik i detta.
Håller helt med om logiken, och det finns många liknande lägen. Man använde ofta prickmark som sätt att begränsa byggrätten på gamla kartor har jag sett. Nu för tiden väljer man att ha ett procentuell byggrätt relaterat till tomten. När man ritade om er detaljplan så prickade man nog bara marken fram till huset, utan någon egentlig tanke
Så med tiden och ändrade arbetssätt uppstår knepigheter ibland.
Tyvärr kostar det en hel del tid och pengar att göra om detaljplaner, just på grund av demokratin.
 
TJW Johnsson skrev:
OJ OJ OJ vad mina ironiska inslag tog skruv!! Kan nästan tro att man trampat på ömma tår. Självklart ska jag inte gå till mötet och anklaga dom för firmafestpengar. Det begriper till och med jag. Men man måste väl få ifrågasätta gamla kommunala beslut i detta demokratiska samhälle. Vad det gäller grannen vet jag ej om han sagt nåt eller blivit tillfrågad av kommunen. Det jag påpekade var att det var konstigt att ett bygge fick ske på andra sidan av prickat område. Det enda som skiljer oss åt är tomtgränsen. Han fick bygga 4,5 meter från vår tomtgräns och vi har stopp direkt efter husväggen, 10,5 meter till tomtgräns. Finner ingen logik i detta. Till slut får jag be om ursäkt till alla som tycker jag varit vulgär och anklagat kommunen för diverse saker. Allt skedde med ironi och saknar helt och hållet saklig grund. Detta ska inte upprepas utan allt ska vara faktabaserat.
Trampa på ömma tår har du absolut inte gjort. Snarare är det så att mina tår är extremt oömma efter att ha pratat med X antal personer som kommer med liknande utspel i affekt utan att vara ett dugg ironiska.

Det är inte alls konstigt att ett bygge får ske på andra sidan av ett prickat område, så länge det området inte är prickat. Visst är det ologiskt att två angränsande fastigheter har olika planbestämmelser om förutsättnignarna och förhållandena på plats är lika. Logiken är nog ingen annan än att det rådde helt andra ideal på 60-talet när din detaljplan gjordes än vad som rådde på 80-talet och idag. Det kan man ju tycka är irriterande men det är fortvarande den verkligheten fastighetsägaren får förhålla sig till vid förvärv av fastigheten, och bygglovhandläggarna får förhålla sig till vid beslut.
 
Möte inplanerat på torsdag med självaste chefen på byggavdelningen. Har även tagit massa kort på vår ev altan och dess omgivning. Och massa frågor på diverse funderingar är på papper. Så man får väl bara framföra sina åsikte o hoppas på det bästa. Även om det känns ganska meningslöst att stångas mot mot en kommun som bara följer lagar och regler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.