Akahigi
bygga_bo skrev:
Nej, inte miljoner, men i varje fall en tusenlapp eller två. Så mattiasp har en poäng....
Försökte kolla runt, och ska man ha en slip som håller så verkar man hamna strax under en tusenlapp. Sen kan man ju göra kåpan själv då. Vet bara inte om det är värt besväret när den där protoolen finns.
 
Akahigi
bygga_bo skrev:
Håller med dig om att maskinen är förvånansvärt vettigt prissatt för att vara en Protool.

Vad är det du skall slipa? Det finns många "sliphuvud" att välja bland.... Vi diskuterade detta lite i denna tråden: [länk]. Gäller iofs RGP80, men principen är den samma...
Ska renovera tvättstuga, badrum och förråd i suterrängplan, betong. Plastmatta från 70... Våtrumstapeten kan jag ånga av, men klister även där. Även garage, betonggolv, putsade betongväggar. Ska kika på din tråd där.

Har försökt räkna på vad det blir att hyra, men man kan ju inte göra alla rum på en gång. Blir dyrt sjutton att hyra, även om de maskinerna säkert är större/bättre.

Protool själva har de här skivorna för runt 150€ via Rubart:
http://www.protool.de/Produkte/Zube...eiten/Variationen.aspx?pid=778535&ppid=764988

Kanske Abrasive kan funka. Ska kika i din tråd osså.
 
Akahigi
bygga_bo skrev:
Håller med dig om att maskinen är förvånansvärt vettigt prissatt för att vara en Protool.

Vad är det du skall slipa? Det finns många "sliphuvud" att välja bland.... Vi diskuterade detta lite i denna tråden: [länk]. Gäller iofs RGP80, men principen är den samma...
Antar att RGP 80 är bättre? Vad är det för skillnad egentligen?

Inställbar höjd?
 
Bättre vet jag inte, det beror ju på vad man skall använda den till...

Jag har aldrig använt maskinen du länkar till så jag kan inte dig ett helt säkert svar, men spontant ser jag följande...

DSG:n har större skärverktyg (125 vs 80 mm), men på samma gång har RPG:n mer plats på höjden vilket innebär att man i får plats med andra skärverktyg i den (tex SZ/FZ). DSG:n verkar vara begränsad till tillbehör som i princip skulle passa i vanlig vinkelslip.

RPG:n har också lägre varvtalsområde, vilket i kombination med mindre skärverktyg innebär en signifikant lägre periferihastighet.

Precis som du skriver har RPG:n också höjdinställning. Man höjer och sänker utsugskåpan till önskad höjd (kåpan har inte borstar, utan en metallring som körs mot underlaget).

Sen har DSG:n lite kraftigare motor, men den har ju också större skärverktyg...
 
Akahigi
Hyrde faktiskt betongslip. Det är lite dammsugaren det föll på. Har ingen bra...
 
Köpte en http://www.harald-nyborg.se/p4416/aeg-vinkelslip-ws2200-230-mm för någon vecka sen. 899:- samt diamantslipskiva 125mm 199:-

Här är bilder på mitt bygge.
2013-01-25 11.34.26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-01-25 11.35.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
robber och 4 till
  • Laddar…
Snyggt med borstlisten! Hur upplever du att utsuget fungerar? Kanske läge att pensionera sitt arrangemang med Festo RAS115, diverse brickor, tejp och skålen från en (oanvänd) toaborste :)
 
Har inte hunnit provköra maskineriet än. Alla har skrivit hur mycket det dammar så jag måste får upp plast i dörröppningar osv. Hoppas det fungerar bra. Sökte efter "dust collector grinder" på google bilder och hittade några köpevarianter och försökte efterlikna dem när jag byggde.
 
Då har jag börjat slipa bort vävlim och okänd färg från min puts.
Resultatet blir bra. Långt ifrån helt plant blir det, men rent iallafall, ev efterarbete får jag fundera på sen. (kanske någon som har tips på hur jag kan putsa väggen)

Trodde det skulle damma mer, men det fungerar riktigt bra (när man väl startat damsugaren, vilket jag glömde under några sekunder och då dammade det något fruktansvärt)
Jag använder slang med 38mm inv diameter, det blir bra drag.

Grovavskiljaren som sitter mellan slipen och damsugen är fylld med diskmedelsblandat vatten.
Lite då och då öppnar jag och bankar av filtret och ser till att stoftet sjunker ner i vattnet.

Man får mycket armträning av det här projektet, men det ska jag inte klaga på :D

Jag tog det säkra före det osäkra och köpte ett sk "Dammskydd" på biltema. Kanonbra grej med dragkedja.

För övrigt rekommenderar jag ett riktigt andningsskydd, hörselskydd, skyddsglasögon samt knäskydd.

Slipade nästan klart den ena väggen i dag, fick dock sluta efter att jag doppade grovavskiljarens filter i vattnet, vid renbankningen :surprised:. Nu får det torka tills det är dags igen.

Lycka till ni som ska göra något liknande.

IMG_3957[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3959.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3961.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3962.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3963.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3964.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3966.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3968.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Det ser ju riktigt bra ut! Väggen kan du bredspackla med cementbaserat spackel sen. Alt putsa om det är grova spår.
Vad har du tänkt ha för yta sen?
 
Har inte funderat sy mycket på ytan än, kanske blir någon vit silikatfärg. Första prion var att få bort laminatgolvet som låg på icke ventilerad platon, Luktade mycket källare om det pga. stillastående fuktig luft. (Ska läggas klinkers istället)
Nästa steg var sen att ta bort väven på väggarna samt där jag är nu, borttagning av vävlim och färg som hindrar väggen från att andas.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Bios skrev:
Köpte en [länk] för någon vecka sen. 899:- samt diamantslipskiva 125mm 199:-

Här är bilder på mitt bygge.
[bild][bild]
Oj va snyggt!
Tror inte jag är ensam om att önska att man hade det där "tillbehöret" till vinkelslipen.
Gjorde ett tappert försök att köra väggar med min lilla Hitachi utan dammsugaranslutning och det var inte skoj...
 
Lite mer info, jag köpte ju harals "mitsutomo 125mm Diamantslipkopp" Det var inte så mycket diamant på den (tjocklek på slipklackarna) vilket nu har visat sig räcka till 10m2. Har nu beställt slipskivor från ebay med förhoppningen att de ska hålla längre tid. De var iafall billigare 160kr inklusive frakt. Kommer med mer info när de sniglat sig hit och jag hunnit testa. :)

slipskiva.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska det vara lågbudget så kan man ju inte lägga för mycket pengar på slipskiva.
Jula tar 400kr för en liknande 125mm/5" skiva med en rad diamantklackar.

För den som vill köpa kåpa till slipen så säljs det på ebay för några hundringar.

http://www.ebay.com/itm/Metal-5-Dus...754?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4d0ae346d2
 
Redigerat:
Testade mig på fattigmansvarianten och den fungerade klockrent. Plastkupa till micron 19:- och diamantskiva från Biltema 349:-. Slipen är en vanlig 750w från Jula, 299:-. Dammet stod som en kvast om man råkar luta den lite för mycket, vinkelslipen varvar 11'000rpm. Skivan gräver ner sig direkt om man inte är vaksam. Hade lite problem med att den sög fast sig i underlaget så jag fick kapa små hack i kåpan vilket gav bättre luftflöde. Finns ju en uppsjö av fabriksgjorda på ebay.co.uk men de landar som billigast runt 300-400:- inkl. frakt, lätt värt dock om man ska köra en del. Kör bort lim, färg och kvarsittande tyg från gammal plastmatta i källaren, inga problem. Gjorde dryga 4-5kvm på 1 timme.

20130605_204410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130605_204420.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Thoomas och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.