Hejsan!

Öppnade en ny tråd i en annan "kategori" igår (Länk: Risig skånelänga, värd att lägga ner någon tid och pengar på?) och jag var tveksam redan då om det var rätt ställe att lägga frågan på men känner att eftersom jag har så många bra (ja, mer eller mindre) frågor kan jag gott öppna en tråd till härinne.. om inte annat för att visa min första tråd (y)

Som första fråga:
är det någon som själv har renoverat en gammal skånegård? Är ni klara isf? Var det "risigt" när ni flyttade in? Har ni renoverat modernt eller tidsenligt?

Som andra fråga:
Hur brukar ett golv i en gammal skånelänga vara uppbyggt? och hur gör man om det t ex är förhöjda fuktvärden, murket trä eller något annat som gör att man måste ner och göra om golvet/marken? Dvs hur gör man om man vill göra det på samma sätt som "förr"? och hur gör man om man skulle vilja gjuta en platta ist? (finns för och nackdelar rent praktiskt?)

Varje "fråga" hade massa delfrågor, jag vet.. men de kom av bara farten :D

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
Hej! Jag avstår nog att kalla mig expert. Däremot kan jag ju berätta lite kring egna tankar om vår egen renovering av en fyrlängad Skånegård från 1850. Vi köpte gården för 14 år sedan och till skillnad från det objekt ni tittar på, så var vår fullt bebolig. Gården var renoverad på 70-talet och vi ”bodde in oss i sex år innan vi gav oss på det. Först var det inte tänkt att renoveringen skulle bli så omfattande, utan endast göra köket större. Men vi insåg snabbt att det var lika bra att ta hela längan när man ändå var igång.Det skall dock påpekas att vi hade lyxen att kunna bo i den andra längan under tiden. En del i detta forum tycker säkert att vi begått våldtäkt på huset, medan andra säkert tycker som oss. Vi har bevarat det lilla gamla som fanns kvar såsom innerdörrar, fönster och takbjälkar samt hela utsidan. Renoveringen är gjord i gammal stil men med moderna inslag. Alla rum hade på 70-talet gjutits golv rum för rum med endast 3 cm frigolit som isolering. Eftersom vi ville byta från direktel till ett vattenburet system valde vi att bila upp och gräva ut samt fylla upp igen med korrekta material för en modern bottenplatta med ingjuten golvvärme. Vi har på detta massiva trägolv som fungerar hur bra som helst. Skulle nog kunna hålla på och berätta hur länge som helst om hur vi gått till väga. Hur som helst så tog det mig sex år att renovera och då gjorde jag allt själv förutom VVS och el. Som någon påpekade, att ge sig på en renovering handlar helt om kompromisser och uppfinningsrikedom. Inga räta vinklar någonstans och ett evigt pusslande. Tycker man inte sådant är kul så får man nog ge sig på ett nybygge istället. Tycker man däremot det är kul och har tid och pengar så är det oerhört belönande.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Snurre, intressant att höra!
Jag förstår att ni har gått igenom mycket, särskilt som de där husen inte är direkt små.

Själv har jag gjort en liknande resa med en gammal fiskarstuga från början av 1800-talet i Göteborgs skärgård.
Det projektet blev aldrig helt klart.
När vi sålde och flyttade tog hustrun ifrån mig kofoten och gömde den.

Vi bor bra nu med ett nytt hus, men jag saknar kofoten lite :rolleyes:
 
Snurre:

Hejsan och tack för inputen :D
Kul att någon som hållt på (håller på? vet inte om man någonsin blir färdig med ett hus oavsett vilken sort det handlar om hehe) med just skånelängor hittade min lilla tråd. Det måste ha varit skönt att kunna bo in sig lite och se både hur man trivdes, hur huset uppförde sig och hinna känna efter vad man saknade.. innan man "satte tänderna i det". Måste ha varit en ganska stor gård (alltså fler bostadslängor? eftersom ni bodde i en annan tänkte jag på..)

När ni gjorde om golven, tog ni rum för rum då? eller tog ni ner väggar för att få större enhetlig platta? Hur gjorde ni när ni gjöt.. (eller snarare innan kanske.. grävde ni upp mycket? fyllde på med mycket? la ni nån kant så inte betongen "gled" ut mot väggarna?)

Är det något du skulle gjort annorlunda i din renovering om du ser tillbaka? blev något fel? har allt funkat bra? är ni nöjda? :)

Vi har nog kanske inte samma ekonomiska förutsättningar att lägga på huset.. då vi bor i ett annat hus som vi också renoverar (70-tal).. men däremot har vi tiden och jag gillar småpysslandet och maken gillar snickra..

Det är liksom ett långsiktigt projekt, vi kommer ha det som sommarhus från början för att sedan i slutänden kanske flytta dit om allt känns rätt :) Så vissa av de "tunga" ekonomiska sakerna får vänta tills vi beslutar oss för att verkligen flytta dit permanent (dock skulle vi ju direkt anlägga avlopp..och se över det befintliga vattnet)..men som sagt, man kommer ju undan lite på pengafronten om man gör saker och ting själv :)

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
fnissar @ KnockOnWood (eller kanske åt frun.. eller ja åt bägge..) (y)
 
Snigla, har du sett Föreningen skånska gårdar? http://www.skanskagardar.se. Där tror jag du kan få mycket hjälp med dina frågor.

Sedan har BEVIS, Byggnadsvård i Skåne http://www.bevis.nu/index.php/medlemmar, en lista på företag/medlemmar som jobbar med byggnadsvård i Skåne. Kan vara bra att ha om du vill att någon ska komma och titta och ge råd, kanske lämna en offert till dig.
 
Hej Snigla! Jo ganska stor gård, helt kringbyggd där två av längorna är bostad och de andra två är stall och loge. Kan inte byta rad så ursäkta rörig text. Jo när vi gjorde golven så rev vi ner alla innerväggar, grävde ut hela och gjöt hela plattan i ett stycke. När man gör en så stor renovering och ett så omfattande ingrepp så bör man ju fundera ett steg längre om vad konsekvenserna kan komma att bli. Detta är väl ett av byggnadstalibanernas argument att inte ändra i grundkonstruktionen för mycket med tanke på konsekvenserna. Det är ju fullt riktigt också. Sedan finns det de som anser att man förstör genom att lägga in moderna material och i viss utsträckning kan jag hålla med om det också om det görs på ett ovarsamt och smaklöst sätt. Hursomhelst så ville jag inte gjuta rum för rum då innerväggarna stod rakt mot marken. Tänkte att om man kopplade in golvvärme och lämnade innerväggarna att stå mot mark fanns risk för kapillärsugande effekt med fuktskador som resultat då jag tyckte det var riskfyllt att innerväggarna skulle suga upp markfukt, Vi grävde ut så pass mycket så att det fanns plats för markduk, 30 cm tvättad makadam, 21 cm isolering och 10 cm platta. Högg gråstensgrunden rak på insidan och isolerade mellan platta och grund. Bortsett från några smådetaljer är det nog inte så mycket jag skulle gjort annorlunda. Huset ser ut att må bra och jag kan inte hitta några tecken som säger det motsatta. Det dyra i det hela är inte reglar, isolering och betong. Kostnaden kommer vid ytskikt och inredning. Här drar det iväg. Men har man det som sommarställe eller som vi, kunna bo i en annan del så kan man renovera i den takt man anser sig ha råd. Att det tog sex år för oss var dels ekonomi men också för att vi gick vidare ut i stallbyggnaden med bygge av tvättstuga och pannrum som gjordes om till varmutrymme samt bygge av en punschveranda (Åretrunt bruk) tre homejor (takkupa), gammaldags spiskåpa med vedspis, eldstad, två skorstenar (en i tegel), etc, etc, etc, etc, etc. Funderar du på riktigt allvar att göra något liknande så är det kanske lika bra att du kommer hit och tittar och ställer frågor på plats. Mycket lättare så fast jag svarar ju naturligtvis på de frågor jag kan svara på även här. Kliar det i fingrarna igen Knockonwood så får du väl leta fram kofoten igen! ;-)
 
  • Gilla
aion
  • Laddar…
Marlen Eskilsson:

Skånska gårdar's hemsida har jag varit inne på och kikat lite på/läst. Det verkar vara ett trevligt ställe :) Hamnade där när jag sökte på nått om skånelängor!

Den andra hemsidan "BEVIS" har jag inte kollat på eller hört nått om, det ska jag genast kika lite på :)

Tack för tipsen!

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
Snurre skrev:
Kan inte byta rad så ursäkta rörig text.
Testa att använda Google chrome istället. IE fungerar inte med radbrytning för mig heller.

MVH

Anders
 
Vill bara varna för kondensfukt, vilket kan uppstå mellan t ex grundstenarna/muren och uppvärmda utrymmen. Har man en trästomme, och/el reglar golvplank gipsskivor i närheten av kondensskapande grundstenar så är det självklart inte bra.
Jag har det i några ekonomiutrymmen, och där sprider sig kondensfukt från grundstenar (i direktkontakt med marken) ut i betong och puts runt omkring (20-30 cm, synligt).

Låter man bli allt vad moderna material heter så går det att bo och renovera riktigt billigt, under förutsättning att man gör det mesta själv. Vill också nämna att oftast när man börjar peta i gamla saker (hus, bilar, whatever) så brukar man hitta mer tråkigheter än man planerat för, vilket oftast leder till enorma projekt*. Med det i åtanke, om mycket väsentlig är dåligt, så bör man nog starkt överväga att ta till vara det som går och sedan riva och bygga nytt. Mkt enklare (& snabbare), men förmodligen dyrare.

* Misstänker att de allra flesta stooora renoveringsprojekt från början inte var planerade att vara så stora och omfattande som de blev. Så är det oftast för mig i alla fall, (även om mina projekt inte har varit så stora).
 
Det är inte de moderna materialen som är farliga utan det är hur man använder dem som kan göra det farligt. Låter kanske som om jag är en motvals kärring men jag kan inte fullt ut hålla med dig Oldboy. Det blir inte billigare för att man låter bli moderna material. Kan faktiskt bli både och. Du har dock rätt i att när man väl börjar dra i gamla hus så dyker det ofta upp saker som man kanske inte planerat för. Men för den skull behöver man oftast inte riva och bygga nytt om det nu inte objektet är bortom all räddning. Räknar man tid som dyrbar eller har hantverkare som går på timpeng så blir det garanterat dyrare att renovera än att bygga nytt. Jag tyckte dock det var kul och sparade en väldig massa pengar på att göra det själv och bygga när jag hade råd. Att du har kondensfukt låter som en konstruktionsmiss av något slag. Svårt att kommentera utan att veta.
 
Det är inte de moderna materialen som är farliga utan det är hur man använder dem som kan göra det farligt.
Det är sant. Oavsett nya el gamla klassiska material så måste man veta vad man håller på med. Det är kanske snarast kombinationen gamla hus och nya material och tillhörande metoder som kan vara svåra att få till utan kunskap och en del funderande. Om man renoverar, utan att uppgradera standarden nämnvärt, så är det enklast, bäst och billigast i allmänhet att hålla sig till de gamla materialen och teknikerna, det är min erfarenhet.

Kondensfukten som jag har tror jag helt enkelt beror på att de gamla grundstenarna ligger fast förankrade i den kalla blöta lerjorden och leder värme/kyla bra, dvs de är kalla och den varmare luften kondenserar på dess kalla yta. Sedan leds fukten vidare i betong och murbruk som ligger dikt an.
Detta kan naturligtvis hända med husets gamla grundmur/kallmur/natursten också. Det är inte alltid helt lätt el självklart hur man undviker sådant. Alla vet ju att natursten inte leder fukt, men att de kan vara kalla och orsaka kondens, som ju ger samma slutresultat om organiska material finns i närheten, har i vart fall inte jag hört nämnas i samband med fuktproblem.
 
Kanske lite off topic från vad TS är ute efter, men hur ser din dränering ut Oldboy? Hur ser dagvattenavrinning från taken via hängrännorna ut? Har du varm (uppvärmd) platta som ligger dikt an mot gråstensgrunden? Bara några förslag som du kanske redan tänkt på.
 
@ Snurre
Jo jag har lurat på det mesta, men vårt hus moderniserades/byggdes om och till av föregående ägare under 80-talet. Så såvitt jag vet är det oisolerad platta, och förhoppningsvis "ny" dränering runt större delen av huset. (Hus, stall och loge är sammanbyggda, så där (husgaveln mot stall och loge, samt runt och under stall och loge) utgår jag från att det inte finns någon dränering). Kondensfukten på grundstenar ser jag i stallgolv och på ett ställe i den "nybyggda" ekonomidelen med bl a sadelkammare och andra ytor. Stallgolvet är inget konstigt då det är mestadels gammalt och förmodligen inte försett med kapillärbrytande skikt under. Den "nybyggda" plattan är dock försedd med kapillärbrytande skikt under, men på ett ställe där befintliga grundstenar behållits av någon för mig okänd anledning, där de sticker upp ur plattan är det fukt.

Att det är kondensfukt märks väldigt tydligt på våren/försommaren under dagtid, då man låter stalldörrarna och dörrar till bakomliggande ekonomiutrymmen vara öppna. Från början är golvet torrt (och kallt), efter en stund har alla uppstickande grundstenar och kullerstenar blivit mörka och fuktiga. Det är den ljumma uteluften som sveper och kondenserar mot dessa extra kalla ytor. Betonggolvet i övrigt är opåverkat (torrt). Orsaken till att man ställer upp dörrarna är att man vill snabba på uppvärmningen inne, allt är nedkylt sedan vintern, (stallet är helt ouppvärmt och i sten, och ekonomidelen är endast frostfri och också i sten). Vi har kall och blöt lerjord, så därför är grundstenar utan kapillärbrytande skikt under extra kalla.
 
Som jag nämnde tidigare vid vår renovering så högg jag grundstenarna på insidan dels för att vi sänkte golvet (för att få högre takhöjd) och inte ville ha kalla grundstenar stickande upp men också för att kunna isolera varm platta mot kall grund. Att du får kondens när du öppnar dörrarna och släpper in varm fuktig luft är inte så konstigt, eftersom den varma fuktiga luften kyls ner till sin daggpunkt och därmed fälls fukt fram. På kvällen minskar problemet antagligen då kallare luft strömmar in och och inte kyls ner så pass av den kalla grunden att den når sin daggpunkt. Samma problem har man ju ofta i källare och man avråder ju där att ha organiskt material mot en källarvägg. Är det stenvägg i stallet så är det nog inte så mycket att oroa sig för, är väggen av organiskt material, ja kanske om det inte torkar upp hyffsat snabbt. Kan ju inte skada att se över sin dränering särskilt om det är lerjord som inte är så bra på att släppa igenom vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.