Gabbe1 skrev:
Här är ett par bilder som visar hur jag gjorde i vårt lösvirkesbygge.
Blir mycket lätt att få en obruten plast förbi mellanbjälklaget på detta sätt.

[bild][bild]
Gillar bilder och din lösning. Vill gärna stjäla den ... ;)
Var har du skaffat takstolarna? Finns det ritningar att komma över nånstans?
 
M
vanpire skrev:
Gillar bilder och din lösning. Vill gärna stjäla den ... ;)
Var har du skaffat takstolarna? Finns det ritningar att komma över nånstans?
Håller med, luftigt i tak även på övervåningen :)

Hur mycket isolering får plats där, ser ut att vara skapligt med utrymme!
 
Kul att höra att ni gillar lösningen.

Takstolarna är byggda av molidens takstolservice, kan starkt rekommendera dem, mycket hjälpsamma och trevliga, jag fick ritning men jag har den inte i digital form.
Jag har 60cm lösull där uppe.

120618 Saxtakstolar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blogger-image--1338807851.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Seccon och 3 till
  • Laddar…
M
Snyggt!
 
Gabbe1 skrev:
Här är ett par bilder som visar hur jag gjorde i vårt lösvirkesbygge.
Blir mycket lätt att få en obruten plast förbi mellanbjälklaget på detta sätt.

[bild][bild]
Har du några fler bilder på hur bjälkarna är fästa i stål-balken?
Fräste du ur ett spår i bjälkarna för att de skulle komma så nära mitten som möjligt?
 
Hittar inga bra närbilder, men nej, det är inget spår fräst, men det hade såklart gått att göra på det sättet oxå.
Jag kapade golvreglarna i 22.5º, då passade de bra och jag fick maximal anläggningsyta mot balkens undre fläns.
I övrigt är inte golvreglarna fäst på något annat sätt än att gravitationen håller ner dem mot balken.
Golvreglarna (mitt för varandra) är skruvlimmade med en 45x70 som går ovanför balken, på det sättet får man stöd för golvspånet även ovanför balken.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Aha va smidigt. Får kolla om jag kan få tag i en HEA balk i närheten till vettigt pris.
 
Innan ni kopierar allt för friskt bland mina lösningar så bör jag väl nämna att dessa lösningar till stor del är från mitt eget huvud och att det är möjligt att de inte överenstämmer med alla lagar och normer som reglerar bostadsbyggande.
Jag hade naturligtvis inte byggt på detta sätt om jag inte var övertygad om att det skulle blir bra, och jag (är utbildad ingenjör) har räknat på hållfastheten och nedböjningen i balken innan jag satte igång, men en liten brasklapp kan ju ändå vara på sin plats.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jo det fattar jag nog, men förstår att du vill påpeka.
Räknat med att behöva ta in en byggkunnig konsult även om jag tänker styra denne mycket hårt ... :p :D
 
G Gabbe1 skrev:
Här är ett par bilder som visar hur jag gjorde i vårt lösvirkesbygge.
Blir mycket lätt att få en obruten plast förbi mellanbjälklaget på detta sätt.

[bild][bild]
Hej.
Jag tänkte göra på liknande sätt för ett golv jag ska sätta igen.
Hade några frågor:
Vad använde du för skruv till dom horisontella utanpåliggande bärreglarna när du fäste dom mot vägg reglarna? Hur många skruv satte du på varje väggregel?
 
Om jag uppfattat din fråga rätt så har du redan svaret i inlägg #21
 
G Gabbe1 skrev:
Om jag uppfattat din fråga rätt så har du redan svaret i inlägg #21
Helt rätt, tack!
 
G Gabbe1 skrev:
Japp, 4m längd på golvreglarna.
Bygget är i stort sett klart så visst har jag facit, men hur uppskattar man stabilitet?
Jag tycker inte att det sviktar påtagligt, mellanbjälklaget är dimensionert efter 200kg/m2 last så jag skulle tro att det är jämförbart med de flesta vanliga mellanbjälklag när det gäller stabilitet.

Balken kostade mig 3700kr samt några timmars svetsande, jag köpte den i 4 delar och svetsade ihop den på plattan. Dels är det svårt att få tag i 16m längd på balk och dels så skulle det blivit mycket svårt att få in den på plattan, Nu kunde vi på fyra man bära in balkarna och efter svetsningen så hissades den upp på plats med hjälp av två kedjeblock.
Vad kostar den i dag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.