Hej allihopa!

Ny medlem här på forumet men en flitig läsare:)

Jag och frun ska bygga ett uterum med trädäck under. Uterummet är köpt på willabgarden med måtten 4130*4068. 4068 längs huset. Som ny husägare och byggare är där väldigt många frågetecken...

Vi har tänkt hyra en jordborr och sätta 8 st plintar med justeringsbara stolphållare. På väggen tänkte vi sätta en lång regel och även i de 2 raderna av plintar. Sen sätta reglar ovan på dessa för att lägga isoleringen mellan. Alltså så det blir ett rutnät.
Ganska lätt vad det verkar. MEN vilket slags golv ska jag ha? Och hur undviker man att vatten rinner ner från skjutdörrarna till golvet och sedan vidare ner i isoleringen?
Som man ser på många av bilderna på folks uterum så sticker ju trädäcket ut och bildar typ plattformar runt själva uterummet.
Ska man sätta någon slags plåt runt om? eller ska vi bygga golvet exakt lika stort som uterummet. Men om man bygger lika stort golv som själva uterummet så blir det ju ändå direktkontakt med luften, regnet utvändigt.


Som vanligt kan jag inte exakt förklara mig men fråga gärna om ni inte förstår mitt allt annat än byggspråk.
 
  • Gilla
MagnusHass2
  • Laddar…
Ok detta är anledningen till att jag aktar mig för att skriva på forum. Inget svar som vanligt.
 
Ack, dagens ungdom....en total avsaknad av tålamod. :rolleyes:
Svar kommer säkert vad det lider. Hade jag haft något att ge hade du fått det.:) Det enda jag har att komma med är att mina föräldrars uterum är byggt som du funderar på, med trädäck utanför uterummet och såvitt jag vet har de ingen tätning i springorna under glasväggarna med däremot har de frigolit som isolering och frigolit är ju inte speciellt fuktkänsligt jämfört med mineralull. Rätt eller fel vet jag inte men det verkar funka hos dem i alla fall....
 
ToRy skrev:
Ack, dagens ungdom....en total avsaknad av tålamod. :rolleyes:
Svar kommer säkert vad det lider. Hade jag haft något att ge hade du fått det.:) Det enda jag har att komma med är att mina föräldrars uterum är byggt som du funderar på, med trädäck utanför uterummet och såvitt jag vet har de ingen tätning i springorna under glasväggarna med däremot har de frigolit som isolering och frigolit är ju inte speciellt fuktkänsligt jämfört med mineralull. Rätt eller fel vet jag inte men det verkar funka hos dem i alla fall....
Hehe ja du har helt rätt angående min avsaknad gällande tålamod :) Så ung är jag väl dock ej längre :)

Men tillbaks till mina frågor. Jag var över och tittade på en väns uterumsgolv. Och exakt det jag tänkte mig som problem har uppstått där. Vid kraftigt regn trycker vatten in under skjutpartierna och in på golvet inne i uterummet. Dock har de ej isolering under, men mattor.

Dock verkar det som om det inte finns någon tätning under skjutpartierna mot tralllen. Jag tänker mig att det så småningom murknar under?
 
Ängelholm skrev:
Hehe ja du har helt rätt angående min avsaknad gällande tålamod :) Så ung är jag väl dock ej längre :)
Ingen aning! (y) Kunde dock inte låta bli att hugga på den, skönt att du tog det på rätt sätt! ;)

Jaha, din kompis får vatten på innegolvet? Hmm... Jag antar att mina föräldrar har lagt någon form av tätning mellan golvlisten och trallvirket för att förhindra att vatten rinner in ovanpå själva trallbrädorna - silikon kanske? Dock ingen tätning mellan brädorna vad jag vet....?

Förhoppningsvis kommer snart mer insatta svar regna som hagel. (y)
 
ToRy skrev:
Ingen aning! (y) Kunde dock inte låta bli att hugga på den, skönt att du tog det på rätt sätt! ;)

Jaha, din kompis får vatten på innegolvet? Hmm... Jag antar att mina föräldrar har lagt någon form av tätning mellan golvlisten och trallvirket för att förhindra att vatten rinner in ovanpå själva trallbrädorna - silikon kanske? Dock ingen tätning mellan brädorna vad jag vet....?

Förhoppningsvis kommer snart mer insatta svar regna som hagel. (y)
Hoopas också på lite mer svar uppenbarligen :)

Ska kanske även säga att "vännens" uterum inte är byggt av honom utan var där när de köpte. Dragigt om fötterna så det förslår...

Vilket som. Jag har nu planerat att bygga en ram av tjock tryckt regel runt om uterummet. Kanske kan den sticka ut 5-10 cm utanför dörrpartiernas profil Sen sänka ner innergolvet så det ligger på samma plan som "lådan". Sen tänkte jag mig en vit fotplåt som ligger lite in under profilen med någon slags tätning mot profilen. kanske hyvla ner reglen och ändarna på golvet så man får en liten lutning utåt. Vad tros om denna lösning?
 
På din första fråga kring plintar så har jag gjort något liknande det du tänker göra. Jag satte en bärlina i fasaden och en på mitten av altanen och sedan en längst ut. Vilken plint jag än står på så har jag aldrig längre än 2 meter till nästa. Detta ger ett galet stabilt golv som inte sviktar det minsta med 28x120 trall.

En bild säger mer än tusen ord så....

IMAGE_097_censur.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Den mittersta bärlinan har jag sänkt ner under det bjälklaget som trallen är fastskruvad i. Snåla inte med stomvirket. Som du ser så har jag lagt dubbla 195 reglar som bärlina i mitten, och dubbla 145 längst ut. Konstruktionsvirke är billigt, att ångra sig efteråt är dyrt ;)

Jag ska själv glasa in halva min altan till semestern och då har jag tänkt att fixa tätheten genom att först lägga silikon/latex på både in och utsidan av glasprofilerna. Samt sätta ett stort bleck i underkant som profilerna står på. Som leder bort vattnet som eventuellt hamnar på fönstren. Jag har tänkt göra specialbleck som går ner i altanen en bit så vattnet aldrig kan komma in i den isolerade blindbotten. Men tänk ett underbleck till ett fönster så kommer du bra nära sanningen.

Hoppas det hjälpte något.
 
LG-THN skrev:
På din första fråga kring plintar så har jag gjort något liknande det du tänker göra. Jag satte en bärlina i fasaden och en på mitten av altanen och sedan en längst ut. Vilken plint jag än står på så har jag aldrig längre än 2 meter till nästa. Detta ger ett galet stabilt golv som inte sviktar det minsta med 28x120 trall.

En bild säger mer än tusen ord så....

[bild]


Den mittersta bärlinan har jag sänkt ner under det bjälklaget som trallen är fastskruvad i. Snåla inte med stomvirket. Som du ser så har jag lagt dubbla 195 reglar som bärlina i mitten, och dubbla 145 längst ut. Konstruktionsvirke är billigt, att ångra sig efteråt är dyrt ;)

Jag ska själv glasa in halva min altan till semestern och då har jag tänkt att fixa tätheten genom att först lägga silikon/latex på både in och utsidan av glasprofilerna. Samt sätta ett stort bleck i underkant som profilerna står på. Som leder bort vattnet som eventuellt hamnar på fönstren. Jag har tänkt göra specialbleck som går ner i altanen en bit så vattnet aldrig kan komma in i den isolerade blindbotten. Men tänk ett underbleck till ett fönster så kommer du bra nära sanningen.

Hoppas det hjälpte något.
Tack för svar :) Kan iofs inte se de dubbla 195 reglarna? Men visst har du rätt i att konstruktionsvirke är billigt. Åtminstone jämfört med partierna och limträet till stommen. Men det ser ut som ett seriöst bygge! Lägg gärna upp mer bilder. Jag kommer attt mata in lite bilder med. Kanske kan hjälpa någon i framtiden :)

Så trött jag blir! Började denna text med kanske 20 rader om hur allt gått de sista dagarna. Sen tryckte jag citat på din text och skrev svar. Ser nu att de första 20 raderna försvann.
 
Skriver mer ikväll! Har hänt ganska mycket :)
 
Hej,

Det är inte så konstigt att du inte ser reglarna, för jag missade att lägga upp den bilden :p

IMAGE_104.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska bli kul att se dina bilder.
 
Vi har byggt ett uterum från Willab och där trycks också vatten in under profilerna som skjutaprtierna går i. Det finns ingen tätning alls under dem och såhär i efterhand är det inte så konstigt att vatten tränger in där. :)
Jag har täta med silikon på både in och utsida och nu håller det tätt. Det kanske finns bättre lösningar, men jag hoppas den här håller.
Vi har även fått täta med silikon på andra ställen i uterummet då det vid kraftig vind och blåst har trängt in vatten.
 
Ängelholm skrev:
Skriver mer ikväll! Har hänt ganska mycket :)
Jag skulle skrivit "sen en kväll"... :/

Har som sagt hänt mycket. Först vill jag promota Beijerbygg. Inte för deras värdelösa hemsida, utan för att där faktiskt finns kompetens där till skillnad från byggmax/bauhaus och cheapy. OBS!! Min egen uppfattning baserat på 3 olika städer som jag inte vill nämna då jag inte vill förnärma någon personligen.

Ringde till Beijer och fick efter ett 45 minuter långt samtal bättre pris med frakt hem än via de andra ovanstående kedjorna. Detta på motsvarande produkter bestående av allt jag behöver till plintar, isolering osv.

Vill även promota Willabgarden. De skickade gratis bilder i skala 1:100 som gick att använda direkt till bygglovsansökningarna.
 
Svampen78 skrev:
Vi har byggt ett uterum från Willab och där trycks också vatten in under profilerna som skjutaprtierna går i. Det finns ingen tätning alls under dem och såhär i efterhand är det inte så konstigt att vatten tränger in där. :)
Jag har täta med silikon på både in och utsida och nu håller det tätt. Det kanske finns bättre lösningar, men jag hoppas den här håller.
Vi har även fått täta med silikon på andra ställen i uterummet då det vid kraftig vind och blåst har trängt in vatten.
Jag har fått rådet att lägga en sträng tätning runt/under alla profiler och sedan även runt och utvändigt längs profilerna. Dock känns detta som om det väl kommer in någon fukt så blir den innestängd mellan silikonen? Tror bara jag kör utvändigt.
 
Jante skrev:
Även vi har byggt med Willabs glaspartier/skjutdörrar. Har lite inträngning av fukt vid skjutdörrarna men trycktvirke + cellplast gör att jag inte är speciellt orolig för det. Har funderingar på att täta med silikon nu i sommar. Finns lite läsning här [länk]
Mvh Jante
Intressant tråd! Du råkar inte ha några bilder på det färdiga uterummet?

Silikon blir det här med. Dock kommer jag ej att ha golv som profilerna ligger på utan det ligger på reglar. Kör ett furugolv inne i själva uterummet och det är ju fuktkänsligt jämnfört med ntr a klassade reglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.