Nuläge: 100 m2 enplanshus med krypgrund, luft/luft-pump, kamin.
På gång: tillbyggnad på 25 m2 med krypgrund och ombyggnad av befintliga 15 m2.

När vi gör ovanstående till- och ombyggnad är tanken att vi ska lägga slang i de golven för framtida konvertering till vattenburen värme. Frågan är då hur vi ska värma upp resterande 85 m2. Element är inte så tilltalande då det är både fult och ställer till det med möbleringen. Det jag funderat på är att lägga slang underifrån på undersidan av de plankgolv vi har i stort sett hela huset. Plankorna ligger direkt på golvreglarna och är av gran och gissningsvis 21-22 mm tjocka. Krypgrunden, som är minst en meter hög men till stora delar nästan ståhöjd, gör arbetet möjligt.

Jag har funderat på om jag kan fästa upp slangen i plankgolvet genom att skruva upp värmespridningsplåtarna underifrån. Dagens golvisolering är bara 100 mm tjock men min tanke är att byta till 145 mm isolering, så att den fyller ner till golvreglarnas underkant, och sedan lägga ett lager 100 mm frigolitskivor. Totalt 250 mm isolering alltså.

Vad tror ni om hela idén? Är det möjligt? Skulle det bli bra? Går värmen genom plankgolvet eller isolerar det för mycket? Skulle 250 mm isolering göra jobbet utan för stora värmeförluster ner i grunden?

Jag skulle bli oerhört tacksam för synpunkter och idéer då detta är något jag själv fantiserat ihop men helt saknar erfarenhet inom detta område.
 
  • Gilla
kristian.larsen@inspecta.
  • Laddar…
Låter lite meckigt, men visst skulle det gå. Inte helt enkelt att dra slang där. Hur tänkte du gå genom golvreglarna?
Kommer värmen direkt mot plankorna och sen 250mm isolering under så tycker jag det låter utmärkt. Trägolv mellan fötterna och golvvärmen har man ju alltid.
Du har ju dock inte sååå mycket golv att skruva plåtarna i, men det räcker kanske.
 
Plåtarna är tunna, 0,5mm och i aluminium. Risken är nog stor att slangen hänger i plåten och deformerar den med dålig värmeöverföring som följd. Kanske om man kan klamra fast slangen så den ligger dikt an först innan plåtarna monteras.
Och så skulle jag inte skruva utan köra med häftpistol och rostfria klammer. Elektrisk eller pneumatisk.

Dessutom måste du tänka till hur du skall gå igenom golvreglarna med slangen. Borrmaskin med "hörnchuck" så att du kan borra hål nära golvet.

Och ta mycket bilder, vi vill se galenskapandet... :)
 
  • Älska
kest
  • Laddar…
Tack för snabba svar och bra synpunkter!

Som jag ser det har jag att välja på element eller att lägga golvvärmen underifrån. Det är det gamla undergolvet som är framtaget och målat. På golvet står innerväggar, kök, badrum, kamin, golvlister, möbler och en 1,5 årig pojke som far runt som ett torrt skinn. Det blir helt enkelt ett för stort ingrepp för oss att lägga det på rätt sätt, vilket jag givetvis önskar jag kunde.

Utrymmet i krypgrunden är såpass bra att det inte blir så krångligt att få dit grejorna.

Bra synpunkt angående att det kan bli svårt att få slang och plåtar att ligga dikt an. Jag skrev att jag skulle skruva plåtarna men min tanke har ändå varit att skjuta fast dem med häftklammer. Men tror ni inte att det skulle ligga an om jag sätter klammer med korta mellanrum och tätt intill längs slangen och sen häftas resten av plåten upp med ett gäng klammer jämnt fördelat över den?

En annan tanke jag fick är att fästa upp plåtarna genom att skruva fast någon form av list på var sida av slangen och därmed tvinga slang och plåt att ligga mot golvet. Resten av plåten häftas sen upp på samma sätt som ovan. Om jag tar bredare lister, typ nån panel eller råspont så kläms mer av plåten mot golvet. Se bifogat konstverk.
Plåt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju så man gör när man lägger i träbjälklag, man lägger i glespanel.
I den här filmen http://www.youtube.com/watch?v=j8CSU52mo8E lägger dom ovanpå bjälklaget man men kan sätta kortlingar och lägga glesen i nivå och hålla nere bygghöjden.

Jag skulle köpa några plåtar och några meter slang och testa, det är nog det vettigaste.
 
Att fästa plåtarna underifrån borde inte vara alltför svårt. Det riktigt svåra tror jag blir att få slangen genom golvreglarna. Du måste nog borra dej igenom reglarna och således trä hela slangen genom hålen.
 
Verkar som om några är inne på att det går att lösa. Roligt! Borde gå att göra som i Uponor-filmen ovan, fast tvärtom då.

Det kan nog bli bökigt att trä slangen genom bjälkarna men det ska nog gå. Har tänkt att borra nära golvet och trä igenom.

Jag har nu kontrollmätt golvplankorna och de är 22 mm tjocka och det är ju förstås c/c 60 mellan bjälkarna. Det blir väl två rader plåt och en sväng med slangen i varje mellanrum mellan bjälkarna, antar jag.

Är det 20 mm eller 16 mm slang som rekommenderas?
 
20mm blir billigast. 16mm använder man för att hålla nere bygghöjden men det blir ju knappast relevant för dej.
 
Jag tror det är snabbare och enklare att plocka upp golvet i ett rum i taket och göra arbetet uppifrån och sen lägga tillbaka samma golv.
 
Jag är inte rädd för att testa nya saker men att lägga golvvärme underifrån skulle jag inte ens tänka tanken......
 
Enk Projektet skrev:
Jag är inte rädd för att testa nya saker men att lägga golvvärme underifrån skulle jag inte ens tänka tanken......
Utveckla gärna.
 
hellgun skrev:
Utveckla gärna.
Det är inte lätt att få det bra och dessutom antagligen galet mycket jobb i jämförelse mot att ta ur gamla golvet och jobba uppifrån.....

Minst jobb om man ska ha golvvärme tror jag är att ta ur hela golvet inkl bjälklaget så att man kan isolera i ordentligt och sedan använda bästa matrl så det blir som man tänkt sig.....
 
  • Gilla
Tone
  • Laddar…
Mikael_L
Det borde gå, men jag tror du kommer bli skitless på jobbet, max halvvägs ... :D

20-22mm trä isolerar en del. Har du inte väldigt välisolerat hus eller trivs med 15° inne så kanske inte golvvärme där räcker för uppvärmningen. Men du kan väl i viss mån kompensera med att lägga slingorna tätare.
 
Enk Projektet skrev:
Det är inte lätt att få det bra och dessutom antagligen galet mycket jobb i jämförelse mot att ta ur gamla golvet och jobba uppifrån.....

Minst jobb om man ska ha golvvärme tror jag är att ta ur hela golvet inkl bjälklaget så att man kan isolera i ordentligt och sedan använda bästa matrl så det blir som man tänkt sig.....
Det låter i mina öron som galet mycket jobb. Förutom att riva och bygga om hela golven i 4 rum så ska köket rivas och byggas upp, kaminen ominstalleras, vissa ytskikt göras om, mm.

Jag måste i vilket fall som helst lägga om och utöka isoleringen i golven om jag ska ha golvvärme och gör jag det underifrån så har jag ju golvplankorna fria och det är då möjligt att fästa upp det hela underifrån. Som jag skrivit tidigare är det ståhöjd i stora delar av grunden, kanske 60-70%, och resten är över en meter så knästående där är lagom. Det är inte tal om att kräla på rygg som under en bil.
 
Mikael_L skrev:
Det borde gå, men jag tror du kommer bli skitless på jobbet, max halvvägs ... :D

20-22mm trä isolerar en del. Har du inte väldigt välisolerat hus eller trivs med 15° inne så kanske inte golvvärme där räcker för uppvärmningen. Men du kan väl i viss mån kompensera med att lägga slingorna tätare.
Ja, jag tror att själva installationen är möjlig, och visst blir det besvärligt till viss del men inte värre än alternativet.

De frågor jag främst vill ha besvarade nu är nog huruvida trägolvet isolerar för mycket och om det är lagom med 250 mm isolering.Tror du 22 mm plankgolv isolerar för mycket? De flesta som har golvvärme utanför badrum och tvättstuga har ju oftast parkett, som väl brukar ligga på 15 mm, plus någon form av foam eller papp på 2-3 mm. Är då plankgolvet så mycket sämre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.