Du får väl googla lite. Det stämmer nämligen.
 
Att man kan få avtalet uppsagt pga att hyresvärden själv vill bo där är klart, och jag nämnde det redan i det allra första svaret i tråden ;)

Om det gäller fler än hyresvärden själv så är frågan -Var går gränsen?
 
Ah, sorry, jag läste nog slarvigt. Ingen aning men det jag hört är närmaste familj vad som nu avses med det...
 
Redigerat:
injonil skrev:
Ah, sorry, jag läste nog slarvigt. Ingen aning men det jag hört är närmaste familj vad som du avses med det...
Just precis, vad gäller egentligen, i så fall?
För sen är det ju det där med hörsägen också.... ;)

Fakta - Definition: När någon skriver något på internet. ;)
 
Göran.W
Finns det inget kontrakt så är sanolikheten stor att han inte skattar pengarna som kommer in från stallet och bostäderna.
Det kan bli rätt kostsamt för honom om någon kontaktade skatteverket.
Bara en tanke att han inte vill bråka om man hotar kontakta skatteverket
 
Göran.W skrev:
Finns det inget kontrakt så är sanolikheten stor att han inte skattar pengarna som kommer in från stallet och bostäderna.
Det kan bli rätt kostsamt för honom om någon kontaktade skatteverket.
Bara en tanke att han inte vill bråka om man hotar kontakta skatteverket
Precis samma tanke hade jag igår, det finns alltid effektiva sätt att klämma till muppar. Detta är ett bra exempel., ;)
 
Eller så bedriver han näringsverksamhet...

Man ska vara väldigt försiktig att komma med hotelser om man inte vet att man har rätt.
 
thomasx skrev:
Eller så bedriver han näringsverksamhet...

Man ska vara väldigt försiktig att komma med hotelser om man inte vet att man har rätt.

ok, men läs en gång till.... fundera... och gör om, gör rätt.

Exakt NÄR blev ett tips till Skattemyndigheten ett hot?
 
Att tipsa skattemyndigheten förbättrar inte situationen för TS dotter. Det skulle däremot kunna vara ett påtryckningsmedel i konflikten men då blir det ett hot.
 
Det är mycket spekulationer från lekmän här (mig själv inkluderat givetvis).

Jag ser det såhär: det finns inget hyresavtal och därmed gäller 3 mån uppsägningstid (som jag tokar lagen), förutsatt giltig orsak till uppsägning. Eftersom hyresvärden lätt kan hävda att han behöver lägenheten själv och eftersom TS dotter inte vill bo kvar ändå så finns ingen anledning att försöka få till besittningsrätt. Om hyresvärden kräver utflyttning inom 1 månad anser jag att det enklaste är att polisanmäla för olaga hot, eller i första läget "hota" med polisanmälan.

Vore intressant om någon med mer juridisk kompetens skulle vilja bidra i tråden!
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Det är bara att gå vidare, även om det skulle kännas roligare att göra det mer kontrollerat. Svälj stoltheten, flytta hem så fort det bara går. Tipsa Skattemyndigheterna på vägen ut, med lite tur fick du "sista" ordet... =)
 
  • Gilla
Fredrik-i-skogen
  • Laddar…
zenobia skrev:
Exakt NÄR blev ett tips till Skattemyndigheten ett hot?

Ganska exakt HÄR:

Göran.W skrev:
Bara en tanke att han inte vill bråka om man hotar kontakta skatteverket

Som du själv skrev

zenobia skrev:
ok, men läs en gång till.... fundera... och gör om, gör rätt.
;)
 
Det finns ett hyresavtal, om än muntligt. Hyresvärden är fastighetsägare och således handlar det om ett förstahandskontrakt, därmed har hyresgästen besittningsrätt från dag ett.

Att hyresvärden önskar att gästen flyttar ut, och det inom en månad, är inget brott, och det finns ingen anledning att polisanmäla någon på sådana grunder. Om han däremot hotar sin hyresgäst är det en annan story, vad som sedan är ett brottsligt hot kan ju alltid diskuteras.

Någon uppsägningstid kan inte börja räknas förrän tidigast från den dag då hyresgästen får sig tillhanda en uppsägning på korrekta grunder. Och skulle det råda tveksamheter kring de grunderna kan hyresgästen i det läget anmäla till hyresnämnden, och om jag minns rätt förlängs då uppsägningstiden tills ärendet avgjorts.
Om gubben hittar på att han ska flytta in, och sedan inte gör det, har gästen goda grunder för ett skadeståndskrav, då denne blivit uppsagd på oegentliga grunder. (Att gästen i detta fall troligen inte skulle ställa några sådana krav är en annan historia).

Att hyresvärden i detta fall skulle ägna sig åt skattesmitning är rena spekulationer från utomstående här i tråden, han kan precis lika gärna vara en trogen sosse som glatt betalat varenda skattekrona hela sitt liv!

Just my five cents....
 
Gör om gör rätt... kan precis lika gärna betyda att man skall tänka till och göra på rätt sätt.

Dvs ett tips till Skatteverket blir givetvis inget hot om du endast lämnar det till myndigheten.

Den här striden går aldrig att vinna, frågan är ens om man vill vinna skiten för att tvingas bo kvar hos någon som hatar att man bor där.

Tänkvärt ordspråk... "Små hundar skäller, stora hundar bits"

Så avveckla relationen, tipsa någon och hoppas att det tar skruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.