Hej,

Jag har fått fiber från Telia indraget i lägenheten, dock är naturligtvis inte deras nätverksuttag i närheten av där min router är. Så jag siktade in mig på att dra lite kabel nu i påskhelgen, och köpte på mig lite grejer. När jag började titta lite närmare på grejerna jag köpt insåg jag dock att jag nog tagit mig vatten över huvudet. Jag hade nämligen fått för mig att det skulle vara en barnlek att kapa kabeln på lämplig längd och sen koppla den till ett enkelt nätverksuttag. Men personen som skrev "manualen" (en kort punktlista, och några små lågupplösta bilder) för detta nätverksuttag verkar förutsätta att de som köper detta uttag har gjort liknande saker tidigare, något jag aldrig gjort. Och dessutom förutsätter manualen att man har ett speciellt verktyg, något som jag aldrig köpte eftersom det verktygskitt jag tänkte köpa var slut i butiken. Med nätverksuttaget framför mig inser jag att jag aldrig kommer lyckas med detta utan riktiga verktyg, och vete katten om det går vägen även *med* riktiga verktyg. Jag vill ju inte riskera att få till en lösning som sänker prestandan på något vis, och vill ha en lösning som är framtidssäker. Och jag har ingen lust att betala dyra pengar för verktyg, och sitta timmar och öva på skräpsladdar, för *ett* enda ynka litet uttag.

Så nu lutar jag åt att lämna tillbaka uttaget och den långa kabel jag köpte, och istället försöka få till en lösning som inte kräver något kabelklippande över huvud taget. Sträckan jag ska dra kabeln är strax under 10 meter, så en 10-meterskabel funkar utmärkt, om jag bara gömmer några DM av kabellängden ovanpå garderoben som kabeln ändå ska gå förbi. Det enda problemet med detta är att jag nu inte lyckas hitta den typ av "nätverksuttag" jag är ute efter.

Det jag försöker hitta är:
* Ett hona/hona-"uttag" RJ45
* Helt utanpåliggande (dvs ej inbyggt i väggen), med båda kontakterna åtkomliga
* Certifierat(?) för Cat6
* Snyggt

Det jag är ute efter är alltså i princip ett väggmonterbart kopplingsdon, eller vad det kallas. Men de jag hittat på diverse nätbutiker är antingen ämnad för intern montering i något, Cat5/Cat5e eller riktigt fula.


Detta är netverksuttaget jag ska lämna tillbaka:

http://www.kjell.com/sortiment/tele...g-kontakter/modul/rj45-uttag-1x-utanpa-p68894

En lösning som ser ut exakt som denna, men som har en RJ45-hona istället för en massa kopplingstjafs i bakändan, som man då kopplar in och sen döljer med locket, hade varit perfekt. Varför finns ingen sån produkt? Jag förstår absolut att folk vill kunna koppla själv, för att få exakt rätt längd på sina kablar, men om man nu klarar sig utmärkt med en färdig kabel med gjutna hanar, varför ska man inte kunna använda den?

/Jimi
 
Kjell har ju verktyg från 40:- och uppåt:
http://www.kjell.com/sortiment/dato...smateriel/verktyg/slitsverktyg-i-plast-p40181
http://www.kjell.com/sortiment/dato...ateriel/verktyg/slitsverktyg-typ-krone-p40272

Jag tycker du ska skaffa ett sådant och göra en riktig installation. Du lär märka direkt om något har blivit fel. Du behöver inte öva i timmar. Kör direkt med din installation, men lämna lite slack så att du kan klippa av någon centimeter och försöka igen om olyckan skulle vara framme. Det ska vara "stel" installationskabel med solida ledare. Du ska bara ta bort kabelns ytterhölje, de inre ledarna ska inte skalas.
 
P
Varför kan du inte sätta routern där telia ha satt sitt och sen dra en 10meters kabel till din dator? För varför måste du ha routern brevid dig?
 
b_hasse skrev:
Kjell har ju verktyg från 40:- och uppåt:
[länk]
[länk]

Jag tycker du ska skaffa ett sådant och göra en riktig installation. Du lär märka direkt om något har blivit fel. Du behöver inte öva i timmar. Kör direkt med din installation, men lämna lite slack så att du kan klippa av någon centimeter och försöka igen om olyckan skulle vara framme. Det ska vara "stel" installationskabel med solida ledare. Du ska bara ta bort kabelns ytterhölje, de inre ledarna ska inte skalas.
Det stämmer att Kjell har mycket olika verktyg för ändamålet. Det billiga duger absolut. Sen är det bara att kontaktera kabeln. Du kan inte göra fel. Du har antingen a lr b standard att gå efter och i uttaget är det ju färgmärkt för vilken kabel som ska sitta var.
Skala bara av ytterhöljet så ser du vad som menas.

Vill du göra det enkelt för dig så köper du en färdig 10-meters kabel och klipper av ena änden. Sen skalar du och kontaktera precis enligt färgerna. Börja med den ena och testa. Funkar det inte så ta den andra standarden.

Om du bor i Göteborg så kan du komma in till Kjell och company på Frölunda torg imorron så ska jag hjälpa dig då jag jobbar där.
 
b_hasse skrev:
Kjell har ju verktyg från 40:- och uppåt:
[länk]
[länk]

Jag tycker du ska skaffa ett sådant och göra en riktig installation. Du lär märka direkt om något har blivit fel. Du behöver inte öva i timmar. Kör direkt med din installation, men lämna lite slack så att du kan klippa av någon centimeter och försöka igen om olyckan skulle vara framme. Det ska vara "stel" installationskabel med solida ledare. Du ska bara ta bort kabelns ytterhölje, de inre ledarna ska inte skalas.
Men hur ska man veta att man fått till det perfekt, utan mätutrustning? Som jag förstått det så är det inte så enkelt som att man antingen har en signal, och då är den 100% perfekt, eller att den är helt död.
Och hur ska man veta att ingen av sladdarna hamnar lite fel, som kanske orsakar problem en tid senare, när någon råkar stöta till uttaget?

Menar du verkligen på fullaste allvar att en total nybörjare, på absolut första försöket, kommer kunna koppla in ett nätverksuttag lika bra som en utbildad och erfaren IT-tekniker, eller ett "helgjutet" uttag direkt från en fabrik?

För övrigt så blev jag rekommenderad att köpa mjuk kabel när jag var inne hos Kjell, just pga att jag ska dra den en längre sträcka, längs en vägg med flera vinklingar. Men nu säger du att jag ska köpa stel kabel... Att få höra olika saker av olika personer hjälper ju inte direkt...
 
TheStills skrev:
Varför kan du inte sätta routern där telia ha satt sitt och sen dra en 10meters kabel till din dator? För varför måste du ha routern brevid dig?
Jag måste inte ha routern brevid mig. Men jag är ute efter en någorlunda "fast installation", med ett nätverksuttag eller motsvarande på en mer lämplig plats i lägenheten. Jag vill inte dra en en kabel längs väggen och låta den sluta bara hängandes från väggen.

Om jag ska ha routern där telias uttag sitter så betyder det att jag antingen måste:


  1. dra ett antal kablar parallellt genom hallen, iställt för bara en, eller:
  2. köra trådlöst på fler enheter än nu, eller
  3. köpa ytterligare en enhet som delar upp internetuppkopplingen mellan enheterna i vardagsrummet

...och ingen av dessa lösningar är jag intresserad utav dessvärre.
 
jolerius skrev:
Det stämmer att Kjell har mycket olika verktyg för ändamålet. Det billiga duger absolut. Sen är det bara att kontaktera kabeln. Du kan inte göra fel. Du har antingen a lr b standard att gå efter och i uttaget är det ju färgmärkt för vilken kabel som ska sitta var.
Skala bara av ytterhöljet så ser du vad som menas.

Vill du göra det enkelt för dig så köper du en färdig 10-meters kabel och klipper av ena änden. Sen skalar du och kontaktera precis enligt färgerna. Börja med den ena och testa. Funkar det inte så ta den andra standarden.

Om du bor i Göteborg så kan du komma in till Kjell och company på Frölunda torg imorron så ska jag hjälpa dig då jag jobbar där.
Det är väldigt snällt av dig att erbjuda dig att hjälpa till, men dels bor jag i Stockholm, och dels så innebär mina installationsplaner att man dessvärre måste koppla fast uttaget mer eller mindre det sista man gör, pga att kabeln måste dras genom ett hål som jag måste borra, och jag vill borra så litet som möjligt, och därmed måste kabeln föras igenom utan vare sig kontakt eller uttag.

Jag måste dock säga att jag finner det väldigt märkligt att alla verkar helt fokuserade på en hemmafix-lösning när jag försökte vara tydlig med att jag mer eller mindre gett upp den lösningen, och letar efter en produkt som löser detta på ett bättre sätt.

Ta t.ex denna produkt:

http://www.clasohlson.com/se/Skarvdon/Pr328302000

Finns det någon teknisk begränsning med denna som gör att den inte är lämplig?
Jag vet att den inte är snygg, men i brist på något bättre kommer det nog bli en sån dessvärre.
 
jolerius skrev:
Om du bor i Göteborg så kan du komma in till Kjell och company på Frölunda torg imorron så ska jag hjälpa dig då jag jobbar där.
Jag har funderat lite mer på detta nu. Tror du att dina kära kollegor i någon av Stockholmsbutikerna har både kunskapen och tiden att hjälpa till med detta? Och med hjälpa till menar jag att dom gör det hela tillsammans med mig (eller snarare de gör det hela själva, medans jag tittar på, så att det blir rätt). Och utan att det kostar skjortan?

För om så är fallet så kanske jag kan mäta upp mer exakt vilken kabellängd jag behöver, och köpa en färdigtillverkad kabel på lämplig längd strax över (mest troligen en 10-meters), sen hjälper de mig direkt där i butiken med att klippa till rätt längd och sätta ditt uttaget jag redan köpt. Kontakten i andra änden av kabeln låter jag vara kvar, och så får jag borra hemma så att den går igenom hålet.

Tror du dina kollegor ställer upp på detta? Någon riking är jag inte, men några hundra skulle det väl iallafall vara värt.
 
jimih skrev:
köpa en färdigtillverkad kabel på lämplig längd strax över (mest troligen en 10-meters), sen hjälper de mig direkt där i butiken med att klippa till rätt längd och sätta ditt uttaget jag redan köpt
Det finns två sorters kabel, den ena passar till kontakter och den andra passar till uttag. En "färdigtillverkad kabel" med kontakter är en patchkabel med flerkardeliga ledare. Den är inte avsedd att anslutas till uttaget du köpt. Uttaget ska ha en installationskabel med solida ledare. Att ha ett uttag i ena änden på en kabel och en kontakt i den andra änden är definitivt en "hemmafix-lösning".

Vill du göra det enkelt för dig köper du i stället Powerline/Homeplug-modem.
 
jimih skrev:
Jag har funderat lite mer på detta nu. Tror du att dina kära kollegor i någon av Stockholmsbutikerna har både kunskapen och tiden att hjälpa till med detta? Och med hjälpa till menar jag att dom gör det hela tillsammans med mig (eller snarare de gör det hela själva, medans jag tittar på, så att det blir rätt). Och utan att det kostar skjortan?

För om så är fallet så kanske jag kan mäta upp mer exakt vilken kabellängd jag behöver, och köpa en färdigtillverkad kabel på lämplig längd strax över (mest troligen en 10-meters), sen hjälper de mig direkt där i butiken med att klippa till rätt längd och sätta ditt uttaget jag redan köpt. Kontakten i andra änden av kabeln låter jag vara kvar, och så får jag borra hemma så att den går igenom hålet.

Tror du dina kollegor ställer upp på detta? Någon riking är jag inte, men några hundra skulle det väl iallafall vara värt.
Det tror jag absolut de skulle kunna hjälpa till med. Bara å fråga de butik. Säg att du har köpt grejerna och inte riktigt fattar hur du ska göra och be de hjälpa dig att kontaktera i butik.
Dock synd att behöva borra för kontakten i väggen, för det blir ett onödigt stort hål för kabeln.
 
b_hasse skrev:
Det finns två sorters kabel, den ena passar till kontakter och den andra passar till uttag. En "färdigtillverkad kabel" med kontakter är en patchkabel med flerkardeliga ledare. Den är inte avsedd att anslutas till uttaget du köpt. Uttaget ska ha en installationskabel med solida ledare. Att ha ett uttag i ena änden på en kabel och en kontakt i den andra änden är definitivt en "hemmafix-lösning".
Exakt vad är det som är så fel med en sån lösning? Som jag ser det löser den problemet, och borde inte försämra vare sig prestandan eller säkerheten.



Vill du göra det enkelt för dig köper du i stället Powerline/Homeplug-modem.
Jag har faktiskt provat en sån lösning nu idag, iom att Kjell hade den inne och jag kan lämna tillbaka om jag inte är nöjd. Och lämna tillbaka den är precis vad jag kommer göra. 500 Mbps står det på asken, jovisst sörrö, i teorin då... Bredbandskollen stannade på nästan exakt 59Mbps både upp och ned. Kör jag trådat får jag 290 Mbps ner och 440 Mpbs upp. Dvs Powerline-lösningen är en enorm flaskhals i mitt fall. Jag kan tänka mig att det är en perfekt lösning om man har enklare internetuppkoppling, men om man har fiber med hög hastighet så blir kontentan att man betalar för betydligt mer hastighet än man får ut.
 
jolerius skrev:
Det tror jag absolut de skulle kunna hjälpa till med. Bara å fråga de butik. Säg att du har köpt grejerna och inte riktigt fattar hur du ska göra och be de hjälpa dig att kontaktera i butik.
Det verkar vara lite annan mentalitet i Stockholmsbutikerna än det är i era butiker i Göteborg, eller så råkade jag bara på just den butik som har lite sämre kundservice... För det blev ett vänligt men bestämt nej, när jag frågade.

Dock synd att behöva borra för kontakten i väggen, för det blir ett onödigt stort hål för kabeln.
Även ett litet hål kommer bli fult om jag inte täcker det med lämpligt doslock, så jag tror inte det blir någon praktisk skillnad mellan säg 8 mm och 12 mm.
 
Ja det t verkar vara en annan mentalitet.. Alla kollegor jag känner hade gjort det i mån av tid. Så du får flytta till gbg istället.. ;)
 
jimih skrev:
Exakt vad är det som är så fel med en sån lösning? Som jag ser det löser den problemet, och borde inte försämra vare sig prestandan eller säkerheten.
Problemet är att det finns två sorters kabel. Kabel med solida ledare och kabel med flerkardelig ledare. Den solida kabeln används av tradition till fast installation och flerkardelig ledare till lösa patchkablar och dylikt. Av tradition så används uttag till fast installation och kontakter till "lös" installation. Det finns absolut ingen naturlag som säger att det blir bäst. Det handlar mer om fackmannareligion.

Problemet med den lösningen är att du behöver kontakter som är avsedda för kabel med solid ledare. De kan vara lite svåra att få tag på och finns nog inte på Kjell.
 
Nyfniken skrev:
Problemet är att det finns två sorters kabel. Kabel med solida ledare och kabel med flerkardelig ledare. Den solida kabeln används av tradition till fast installation och flerkardelig ledare till lösa patchkablar och dylikt. Av tradition så används uttag till fast installation och kontakter till "lös" installation. Det finns absolut ingen naturlag som säger att det blir bäst. Det handlar mer om fackmannareligion.
ok, ja det var lite en känslan jag fick, att det handlade rätt mycket om "religion", och att det bara "ska" vara så. Sånt har jag inte mycket över för. Jag är en typisk pragmatiker, och så länge ingen kan komma med konkreta, solida argument till varför fast installation med såna här flerkardeliga ledare inte är bra, ja då hjälper inga "de ska vara så"-argument alls på mig.

Problemet med den lösningen är att du behöver kontakter som är avsedda för kabel med solid ledare. De kan vara lite svåra att få tag på och finns nog inte på Kjell.
Menar du inte kontakter för mjuk/flerkardarlig kabel nu? För det är ju en sån kabel jag pratat om. Dessutom har jag inte pratat om att sätta dit några kontakter alls, utan bara uttaget. I andra ändan hade jag ju tänkt låta den fabriksmonterade kontakten sitta kvar.

Dock är ju denna lösning med nätverksuttag ur leken numera, eftersom jag inte kunde få hjälp med den hos Kjell. Och iom att Powerline-lösningen var en stor besvikelse så återstår bara dragning av patchkabel till lämplig punkt, och att där montera min nyinköpta enkla RJ45-skarvmodul. Jag ska dock försöka montera den på ett sätt som gör att det går att ta loss den i framtiden, om jag skulle hitta en snyggare lösning (t.ex den produkt som jag efterfrågade i första inlägget i denna tråd, som fortfarande förvånar mig att den inte finns).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.