Hej!
Har ett garage i källarplan som jag inte har användning för, har nästan 100kvm fristående.
Jag har däremot två sovrum för lite så jag tänker mura igen porten och sätta in fönster. Och slå upp en vägg i mitten så har jag 2 rum på 12kvm vardera.
Kräver detta bygglov?
 
Och man ändrar fasaden på huset, så skall alltid bygglov sökas..
Eti..
 
Det stod ju allt jag behövde i länken ovan:surprised:
Vad brukar ett bygglov kosta?
 
I Lerums kommun kostade ett bygglov för enkla utförande (liknande ditt som inte rör bärande konstruktion) i runda slängar 5000:- eller strax under om jag minns rätt, så inga jätte pengar. Passa på att sök mer, om du har några planer på att ändra något fönster på annan plats, altan eller liknande =)
 
Fy vilka tråkiga pengar! Detta gäller även utanför detaljplan antar jag?
 
Inte stora pengar i sammanhanget men budgeten är ansträngd som den är när man är föräldraledig! Men det är väl bara att bita i det sura äpplet!
 
Bor du på landet ???
Eti..
 
Du kan bygga en vägg innanför och sedan ta bort garageporten, när kassan tillåter det.
 
  • Gilla
MTech och 1 till
  • Laddar…
7Km från centrum och 2km in på en grusväg! Så det är väldigt mycket landet;)
 
Det är tanken att rummet längst ut skall göras sist så det är ju ett alternativ att ta bort porten då! Surt dock om dom nekar mig bygglov då så jag får riva inre rummet.
Men det känns osannolikt.
Dock vet man aldrig med myndigheter.
 
Den chansen är lika med noll, rummen får du ha kvar..
Och bygglov får du garanterat.. då du bor på landet...
Eti..
 
Hemmakatten
Nja, bygglov får man inte alls bara för att man bor på landet. Finns det en detaljplan måste den följas. Om inte, är det friare tyglar. Att bygga bostadsrum i en källare kan nog bygglovsavdelningen ha synpunkter på, framförallt utrymningsväg (löser du genom fönster) men även takhöjd kan spela in. Om man däremot inte direkt säger att det är sovrum man tänker bygga utan kanske hobbyrum e.dyl. borde det gå lättare.
 
rsjerry skrev:
Kräver detta bygglov?
Ring din kommuns bygglovshandläggare för att få ett korrekt svar.
 
Givetvis är det hobbyrum du bygger, ett till dig och ett syrum till frugan och då ställer dom inga krav..
men för dina fönster däremot kräver dom säkert en bygglovshandling ..
Eti...
 
Mikael_L
rsjerry skrev:
7Km från centrum och 2km in på en grusväg! Så det är väldigt mycket landet;)
Det säger inget.
Det som avgör är om det finns detaljplan, eller områdesplan eller områdesskydd eller om fastigheten är en skogs eller jordbruksfastighet och såna grejer.
Avstånd till McDonalds är däremot en helt oväsentlig parameter. Likaså om det är gata, grusväg eller motortrafikled vid fastigheten.

Men detaljplaner är ju däremot vanligast inne i städer och byar, men kan ändock poppa upp precis var som helst.


Är det detaljplanelagt så krävs definitivt bygglov, både för fasadförändringen, för ev ändringar i bärande konstruktioner samt för ändrande av funktion (Garage -> bostad).
Ev kan något behöva klassas om i något fastighetsregister också, jag vet inte så noga.

Är det utom detaljplanelagt brukar det vara friare, men jag tror ändå inte det där klarar sig. Jag misstänker att det främst är förändringen av funktion som ställer till det.

Stöter du på motstånd så kan du kanske försöka förändra garage -> verkstad, hobbylokal eller något sådant. Men sen ändå använda det som sovrum i framtiden. Om du inte har några fiender bland grannarna så lär det sen aldrig kollas, menar jag.
Tänk på att när du gör om det till bostadsutrymme att du även ser till att ventilationen blir tillräckligt bra där, och att du skyddar hela byggkonstruktionen mot fult och mögel och allt det där, på ett bra sätt. Det är ju inte kul att bli sjuk (kroniskt!) av sitt boende.
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.