Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på hur golvbjälklaget ska fästas i stomen på ett tvåvångingshus.
Jag har två alternativ som jag sett, A och B på ritningen.
A) Golvbjälkarna ligger uppe på hammarbandet och skråspikas i hammarbandet samt i regeln till övervåningen.
B) Istället för ett hammarband, går reglarna stomen hela vägen upp till övervåningen. Golvbjälkarna spikas eller fästs med plåtbleck/skor.
I min värld bör alternativ B vara starkare eftersom brytkrafterna minskas i fogen med hammarbandet. Jag har dock inte sett något exempel på en sådan konstruktion. Vad tror ni? Vad missar jag med att ta bort hammarbandet (eller snarare flyttar upp det)?
C) Eftersom det planerade huset blir nära 9 meter brett, kommer jag ha ett golvspann på nästan 4.5 meter. Tanken är att ha fullängdsbjälkar 45x220x5400 som överlappar och fäst i varandra. Det bör styva upp golvet rejält med tanke på hur en bjälkes brytkrafter hamnar (se bild). Överlappningen gör en två-punkts konstruktion till en tre-punkts - eller kommer jag ihåg mina gamla fysiklektioner fel
Jag tänkte sedan ha kortlingar och limmat golvspån för att styva upp ytterligare.
Redigerat av moderator:
Det blir som du säger betydligt styvare av att golvbjälkarna skarvas med överlapp, men jag skulle ändå rekommendera att krysskolva, men det blir ju samma sak om dina kortlingar är av 45x220 och har god passform.
Jag tycker att det bästa sättet att göra mellanbjälklagets infästning i stommen med en infälld 45x220 på högkant då får du också bärighet över fönster och dörrar.
Jag tycker att det bästa sättet att göra mellanbjälklagets infästning i stommen med en infälld 45x220 på högkant då får du också bärighet över fönster och dörrar.
Jo, jag tänkte att det var enklare att kapa till kortlingar än att kolva, som också behöver hyffsad passform. Krysskolving är förmodligen lite billigare, och kanske är smartare och ventilationstrummor ska förbi någonstans.
Jag har ritat in en infälld 45x220 (B). Har jag uppfattat rätt?
Jag har ritat in en infälld 45x220 (B). Har jag uppfattat rätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är ett par bilder som visar hur jag gjorde i vårt lösvirkesbygge.
Blir mycket lätt att få en obruten plast förbi mellanbjälklaget på detta sätt.
Blir mycket lätt att få en obruten plast förbi mellanbjälklaget på detta sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även jag hittade dubbla bud av vad en 45*220 klarar av i fritt spann. Skapade denna tråd då det begav sig http://www.byggahus.se/forum/byggma...ion-220-45-i-bjalklag-med-fri-langd-4-4m.htmlMicke64 skrev:
Har nu limträ 56*270 i bjälklaget.
Jag vill helst undvika limträ, kerto eller liknande då de är rätt dyra - skulle förmodligen minst dubbla kostnaden av bjälklaget.Robert 75 skrev:
Ska såklart göra en riktig kalkylering sen, men vill iaf ligga i närhet om det möjliga
Det borde väl gå att skruvlimma en 45x45 på en 45x220 för att på så sätt få motsvarande 45x265?
Redigerat av moderator:
Vad är det bredd och längd på huset? Går stålbalken över hela spannet?Gabbe1 skrev:
Om jag ser rätt har du lagt en extra regel på insidan av plasten längs alla väggar för att hålla i bjälklaget? Är reglarna i väggstomen fullängd, eller är de skarvade i nivå med mellanbjälklaget?
Denna del av huset är 16m långt och 8m brett. Stålbalken går genom hela huset och ligger på två pelare samt gavlarna.
Precis som du skriver så är det en bärlina i samma dimension som golvreglarna (220x45) skruvad på insidan av de stående reglarna. De stende reglarna är i ett stycke från syll till hammarband, dvs utan skarvar.
Golvreglarna sitter på c-c 60cm (mitt för varje väggregel) och jag satte en rad kortlingar i varje fack innan jag skruvlimmade 22mm golvspån.
Precis som du skriver så är det en bärlina i samma dimension som golvreglarna (220x45) skruvad på insidan av de stående reglarna. De stende reglarna är i ett stycke från syll till hammarband, dvs utan skarvar.
Golvreglarna sitter på c-c 60cm (mitt för varje väggregel) och jag satte en rad kortlingar i varje fack innan jag skruvlimmade 22mm golvspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, 4m längd på golvreglarna.
Bygget är i stort sett klart så visst har jag facit, men hur uppskattar man stabilitet?
Jag tycker inte att det sviktar påtagligt, mellanbjälklaget är dimensionert efter 200kg/m2 last så jag skulle tro att det är jämförbart med de flesta vanliga mellanbjälklag när det gäller stabilitet.
Balken kostade mig 3700kr samt några timmars svetsande, jag köpte den i 4 delar och svetsade ihop den på plattan. Dels är det svårt att få tag i 16m längd på balk och dels så skulle det blivit mycket svårt att få in den på plattan, Nu kunde vi på fyra man bära in balkarna och efter svetsningen så hissades den upp på plats med hjälp av två kedjeblock.
Bygget är i stort sett klart så visst har jag facit, men hur uppskattar man stabilitet?
Jag tycker inte att det sviktar påtagligt, mellanbjälklaget är dimensionert efter 200kg/m2 last så jag skulle tro att det är jämförbart med de flesta vanliga mellanbjälklag när det gäller stabilitet.
Balken kostade mig 3700kr samt några timmars svetsande, jag köpte den i 4 delar och svetsade ihop den på plattan. Dels är det svårt att få tag i 16m längd på balk och dels så skulle det blivit mycket svårt att få in den på plattan, Nu kunde vi på fyra man bära in balkarna och efter svetsningen så hissades den upp på plats med hjälp av två kedjeblock.
Ja, i mitt fall var stålbalken ett krav eftersom vi har en mycket öppen planlösning där kök,matsal, tv hörna och läs/spel hörna är ett utrymme som bara avgränsas av en kamin inmurad i en tegelvägg.
Priset på balken var kompispris med en lokal mekanisk verkstad.
Priset på balken var kompispris med en lokal mekanisk verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder