Vi kommer att bygga med A-hus i umeå och har utgått från ett brantevik och sen ritat om en hel del tills vi blivit nöjda har fått bra hjälp av a-hus med tips och råd.
Vi känner nu att det kan vara intressant att få synpunkter från flera håll så därför väljer vi at lägga ut planlösningen.
Är dock fortfarande i ett tidigt skeende i bygget, lokaliseringsprövning klar och nybyggnadskarta under tillverkning.
Väderstrecken är att sovrum 1 ligger i norr, klädvård i söder lite grovt sett.
Tack för oss!
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle sätta upp en skjutdörr även vid andra ingången till barnens allrum. Både ni och barnen lär vilja stänga in sig när de tittar på tv, har kompisar där. Annars såg det bra ut.
 
Det är tänkt att det ska sättas en par vitrin dörr där den är bara inte inritad på denna skiss.
 
Jag skulle bara haft en dörr in till barnens allrum.....skulle valt bort den mot badrum/WC......
 
Jag skulle också bara haft en dörr till barnens "allrum" vilket i dagsläget snarare är ett genomgångsrum. Jag vet att den övre dörren skapar en fin siktlinje med fönstret i allrumet från köket men om rummet skall användas i praktiken jag skulle ändå stänga denna öppning för att skapa ett någorlunda möblerbart utrymme. Sedan skulle jag fortsatt med garderober på motsatta sidan. Annars tycker jag det ser rätt bra ut förutom den snedställda spisen. Denna lösning är totalt värdelös om man är mer än en person i köket.
 
Ganska mycket dödutrymme pga div passager
Väldigt många dörrar som stjäl kvadratmeter speciellt dörrar som går inåt i små rum tar för mycket yta
Hallens avhängnings/ställningsytor för långt ifrån dörren, man drar med sig skit och passerar passagen till Bad/tvätt påvägen.
Barnens sovrum så små att man får sommarstugefobi.
Spisen som någon påpekade ska inte vara i hörnet o inte så långt ifrån slasken.

Men i övrigt ser det ju fint ut
 
Det ända jag skulle ändra på är spisen med förhållandet till slasken.

Sen undrar jag varför så många påpekar storleken på barnens rum när man har ett allrum i anslutning till rummen. Vi hade samma lösning på vår skiss och blev också "sågad" för det.

Men som tur är så är smaken som baken ....
 
Med små barn funkar sommarstugestuket på sovrummen, men när dom blir större vill dom ha allt inne hos sig själva inkl kompisar.
 
Då får man väll slå ut väggen mellan sovrummen och göra allrummet till sovrum, åh vips så har man två rum ;)
 
Varför då inte göra "rätt" från början?
 
Det du tycker är rätt kanske inte andra tycker är rätt eller?
Alla är olika även barn...
 
P
Håller också med om att det är lite för många hallar och passager. Det till sovrum 1 kommer ni bli tokiga på när ni ska öppna garderober. om ni verkligen vill ha inåtgående dörrar så vänd den yttersta så ni kan öppna garderoben bakom. men jag skulle nog haft skjutdörr till badet ... minst.
Sen dörren till klädkammaren .. byt till utåtgående!

varför dubbla passager i entren? massa yta till ingenting. även lilla hasllen utanför toan... vad ska man ha den till?

ta nog och fundera en gång till.. tänk på att det går att sätta innerväggar diagonalt
 
P
btw
jag letade upp orginal planlösningen på Brantevik.. den är ju så mycket bättre vad är det för egna önskemål ni vill uppfylla ?
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Fruppe skrev:
Det du tycker är rätt kanske inte andra tycker är rätt eller?
Alla är olika även barn...
om du läste mitt inlägg så skrev jag "rätt", så din fråga är helt onödig
 
Oj, många åsikter. Roligt :)
Vill bara säga att vi funderat över detta husbygge rätt länge och skissat fram och tillbaka. Vi har varit på många husvisningar, besökt både nybygget och husmässan. Utifrån det vi sett och upplevt live har vi då plockat de bästa bitarna från de olika lösningarna vi gillat.

TheStills (mfl) - det vi vill ändra jmf med Brantevik original, eller vår kravspec;
* Klädvård minst 10 kvm, placering så att den passar på vår tomt då den även fungerar som groventré (det blir vår vardagsentré)
* Rymlig hall så både hundar o barnvagn/barn/besökare ryms utan att man måste tränga sig förbi. Det blir ofta trångt när alla ska klä på sig och gå ut samtidigt.
* Ett badrum med ingång från ett sovrum känns onödigt lyxigt att lägga pengarna på för vår del och man vill inte gärna ha besökarna springande genom sovrummet (inte vi iaf). Tycker ofta man ser detta i de nyare planlösningarna, antar att det är för att spara kvm men vi tycker att det är väldigt opraktiskt.
* Sambon vägrar ha ingång till toalett direkt från vrum / kök, det blir mer diskret på detta vis.
* toalett i anslutning till entrén
* förvaringsutrymme
* eftersom vi bägge jobbar skift vill vi ha en naturlig avgränsning mot föräldrasovrummet som dämpar ljudet om ngn annan är hemma dagtid.
* Ungdomsdel med plats för bäddsoffa för ev besökare

Till er som kommit med konstruktiva idéer - tack!! i hallen in mot sovrum 1 blir det skjutdörrar, vi växlar så de vanliga garderoberna hamnar i sovrummet istället. Likaså mycket smart att vända till utåtgående dörr på förrådet, den dörren kommer ju aldrig stå öppen :) Köket ska också ritas om, det blir nog som någon påpekade - spisen flyttas närmare vasken. Jag håller med om att allrummet blir lite svårplanerat, men det som skall rymmas i detta rum är en soffa och en tv . Ytan är lika stor som brantevik original, den enda skillnaden är att tv-väggen blir smalare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.