Hej!
jag har ett hus från 1946 och ska isolera kallvinden så att den blir varmare och mer användbar. Hur som helst, hur gör jag med gavlarna?

Utifrån och in består de av ytterpanel utan luftspalt spikat mot någon typ av tjockt plank och sedan kallvinden.

Om jag nu ska isolera på insidan, från kallvinden, ska jag då ha luftspalt mot planket och sedan isolering, eller? Mot yttertaket gör man ju så och då tänkte jag att man borde göra lika med gavlarna.

mvh
Carl-Johan
 
Ökar inte risken för mögel om man gör så? Eller tänker jag fel?
 
Här får man nog vara försiktig.
Till o börja med, hur är vindbjälklaget tätat och isolerat.
vad har ni för värmekälla till huset
hur ser ventilationen ut på vinden
 
Vindbjälklagret är isolerat med 25 cm spån med diffspärr. Jag planerar sätta in ventiler på gavlarna. Huset värms med bergvärme. Det finns en gammal skorsten som jag tänkte ta i drift för myseldning kalla dagar.
 
Min teori: råsponten är mest utsatt för mögel när det nattetid kyls och luften riskerar att kondensera. Om du isolerar gavlarna ökar du definitivt risken för mögel på gavlarna, men du minskar risken i råsponten. Frågan är hur mycket risken ökar/minskar på de olika ställena och om den sammantagna risken för mögel minskas.

luftspalt mellan panel och gavelisolering, ja det tror jag är ett måste.

Har liknande funderingar och har haft samma fråga uppe i http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/206209-problem-med-vinden-fukt-och-mogel-4.html

Jag har inte gjort något än och är inte säker på om det är bra, men tror ändå på idén. Har man minsta tillstymmelse till fukt/mögel på gavlarna ju skulle jag dock passa mig. Som Nimajneb antyder så är det nog bäst att ha koll på grundförutsättningarna först.

Vore intressant att höra om någon gjort det och mätt upp eventuell effekt. Jag följer tråden med spänning på fler åsikter och erfarenheter.
 
jag isolerade gavlarna på mitt förra hus utvändigt i samband med tilläggsisolering av fasaden, samma på vårt nuvarande, märkte ingen kondens på de fyra år i förra huset, inte heller i detta huset efter ett par år, isolerar man gavlarna borde man ju minska risken för kondens på dem, eller hur?
 
Den avgörande skillnaden är att du isolerat från utsidan vilket gör att temperaturen ökar på vinden. TS vill isolera på insidan vilket leder till att temperaturen ökar på vinden men sjunker i själva gaveln.
 
Hej carl-johan
Så här skulle jag gjort..
Väggen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gör enligt bilden...
Jag förmodar att du skall inreda vinden för boende...
Sätt sedan dessa ventiler
luftintag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fungerar bättre än dom vanliga..
Eti..
 
Tack för många bra synpunkter. Jag tänkte inreda vinden som varmförråd, inte till boende. Jag tänkte ändå ha näst intill inomhusklimat med kanske 10-15 grader varmt. Jo, jag har lite mögelproblem på råsponten, men jag har på senare tid satt upp diffspärr och ökat på ventilationen. Jag har också satt upp en hygrometer på vinden.i värsta fall får jag väl köpa en avfuktare.
 
Etiol, vad är det för typ av ventiler? Var hittar jag dem? Varför är de bättre?
 
ventilationsgaller med stormskydd kostar 50:- på Biltema
du får ett bättre luftflöde även om det inte blåser..
finns också hos välsorterad bygghandlare fast till andra priser..
Eti..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.