janwide
I ditt fall skulle jag satsa på att lägga om / täta taket. Stänga igen all ventilation och installera en sorptionsavfuktare. Problemet löst utan att brottas med grannen.
 
Apropå det här med att isolera gavelväggarna på vinden. Hur gör man då? Bara på med reglar och isolerskivor och vindpapp? Flyttar man inte bara ut daggpunkten?
 
BiFuel skrev:
Apropå det här med att isolera gavelväggarna på vinden. Hur gör man då? Bara på med reglar och isolerskivor och vindpapp? Flyttar man inte bara ut daggpunkten?
Jag är inte helt 100 på det här, bra att du frågade så kan vi reda ut det innan jag ev gör något galet. Jag tänker såhär:

Utan isolering håller gavelspetsarna redan nära samma temperatur som ute, om vindsluften kan kondensera så gör den det redan idag. Om jag isolerar gavelspetsarna så höjs tempen på vinden förhoppningsvis nån grad och RH går ner nån %, men det absoluta fuktinnehållet i vindsluften är densamma. Det borde innebära en något högre risk förgavelspetsarna eftersom de blir konstant något kallare.

Men jag tänker att gavelspetsarna är betydligt mindre utsatta än tex råsponten. Råsponten utsätts ju för "kylstrålning" varje klar natt, vilket inte gavelspetsarna gör. Jämför med bilens rutor som man sällan behöver skrapa sidorutorna på, men oftare framrutan. Att kyla gavelspetsarna för att få vinden och råsponten varmare borde därför totalt sett minska risen för fukt/mögel.

Temperaturskiftningarna på vinden borde bli långsammare med isolerade gavelspetsar, det är möjligt att det kan bli risk för fuktigare vind när temperaturen går från kallt till varmt. Om varm luft som absolut sett innehåller mer fukt kommer in samtidigt som vinden hålls kallare då gavelspetsarna inte värmer vinden lika mycket blir risken för kondens/fukt högre. Vet dock inte om det inträffar speciellt ofta.

Hmm, kanske nått fuktproffs kan hjälpa till att reda ut det här...
 
Niklas_1 skrev:
Jag är inte helt 100 på det här, bra att du frågade så kan vi reda ut det innan jag ev gör något galet. Jag tänker såhär:

Utan isolering håller gavelspetsarna redan nära samma temperatur som ute, om vindsluften kan kondensera så gör den det redan idag. Om jag isolerar gavelspetsarna så höjs tempen på vinden förhoppningsvis nån grad och RH går ner nån %, men det absoluta fuktinnehållet i vindsluften är densamma. Det borde innebära en något högre risk förgavelspetsarna eftersom de blir konstant något kallare.
Att isolera gavlarna borde ju allt annat lika höja temperaturen på vinden och sänka den relativa luftfuktigheten. Men frågan är väl hur stor effekten är. Precis som du själv säger är det ju på taket som kyleffekten blir som störst och likaså problemen med påväxt. På de flesta hus är ju också takytan rätt mycket större än gavlarna. Med andra ord är jag inte så säker på hur stor skillnad det blir med isolerade gavlar.
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Intressanta funderingar eftersom jag själv går i samma tankar. Första steget kunde vara vindpapp på gavlarna eftersom det blåser en del genom väggarna idag. Överdriven ventilation är ju inte alltid av godo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.