Vill varna för Triax gitterantenn, vatten tränger in mellan dipolen och anslutningen i den blå kopplingslådan och efter några år ingen mottagning, välj något annat.
 
Dum fråga kanske, men matas spänningen i antennkabeln? Dvs kan man gömma matningen i tv-bänken? Var hittar man matningsaggregat enklast? Kjell?
 
Ja det matas oftast med dc nivå på antennkabeln. Många boxar kan skicka ut 5v till en aktiv antenn. Förstärkare vill ibland ha 12v och då krävs extern nätdel.
 
Jag som kör utan box direkt i Tv:n, ska jag leta efter ett externt aggregat då?
 
Ludwig skrev:
Jag som kör utan box direkt i Tv:n, ska jag leta efter ett externt aggregat då?
Ja det blir du tvungen till om du är tvungen att ha antennförstärkare och att tvn inte klara av att driva med rätt spänning. Om man splittar antennkabeln till flera mottagare bör/måste mottagarna spänningsmatning vara avstängd och man använder extern matningsenhet.
 
largab skrev:
Jag köpte nyss Televés DAT-HD KOMBI inklusive förstärkaren F2411305 (Televe's 230Volt, 1 in med 12v till antenn + 2 utgångar) för 990:-. Mkt prisvärt.
[länk]
Monterade den på vinden.
Hur långt har du till masten från dig?
 
ursäkta dröjsmålet...
Jag har 4530 m till masten.
 
Ramnemark skrev:
Sen även tips på splitter, 4-6 utgångar.

Tack på förhand
Jag köpte en sån här på Kjell & Co, eftersom jag har nätverksuttag i alla rum. Funkar med 4 tv-apparater, men har tyvärr bara en ingång. Jag är mycket nöjd och har min antenn på vinden, som flera andra.
 
Hej!

En fråga, vi har en televes antennförstärkare 5457 på kattvinden med 4 kontakter, och ett plastlock där det under finns en liten "skruv" som man kan vrida för att öka/minska dämpningen. Problemet när jag skruver denna med det medföljande lilla verktyget är att det bara går runt runt man får liksom ingen som helst bekräftelse på var man är på skalan... är den trasig?

/S
 
Redigerat:
Ramnemark skrev:
Hade visst bara 3 km till masten så behöver nog inget monster.
Har trähus med betongtak. Någon som kan tipsa om en antenn som passar mig att montera på vinden?
Flyttade nyligen till nytt hus och har också cirka 3 km till tv-masten. Tänkte precis som dig att en antenn på vinden vore rimligt men provade först att klippa av en antennsladd, skala 12.5 cm. Dra sen tillbaks det lilla nät som sitter precis innanför höljet över den del av kabeln som fortfarande är intakt, vik sen bort aluminiumfolien.

Kopplade in skapelsen till TV:n och hängde "antennen" på en högtalare som stod precis bredvid. Blev utmärkt mottagning. Verkar inte vara jättenoga när man har så nära till masten...
 
steve5432 skrev:
Hej!

En fråga, vi har en televes antennförstärkare 5457 på kattvinden med 4 kontakter, och ett plastlock där det under finns en liten "skruv" som man kan vrida för att öka/minska dämpningen. Problemet när jag skruver denna med det medföljande lilla verktyget är att det bara går runt runt man får liksom ingen som helst bekräftelse på var man är på skalan... är den trasig?

/S
Nu har vi inte just den modellen men på våran (5523) så kan man vrida ca 300grader, om jag kommer ihåg rätt.
 
AndersT1982 skrev:
Flyttade nyligen till nytt hus och har också cirka 3 km till tv-masten. Tänkte precis som dig att en antenn på vinden vore rimligt men provade först att klippa av en antennsladd, skala 12.5 cm. Dra sen tillbaks det lilla nät som sitter precis innanför höljet över den del av kabeln som fortfarande är intakt, vik sen bort aluminiumfolien.

Kopplade in skapelsen till TV:n och hängde "antennen" på en högtalare som stod precis bredvid. Blev utmärkt mottagning. Verkar inte vara jättenoga när man har så nära till masten...
Man kanske inte behöver nån antenn. Vill ha så bra signal som möjligt dock.
Kanske testat med en uppskalad antennkabel först och om de funkar så sätter jag en liten passiv på vinden :)
 
Där jag bor så är Boxer enda alternativet. Jag har hållt på med diverse olika antenner och splitters för att få till bra signaler i alla uttag och TV-apparater i hemmet. För nåt år sedan så gav jag upp och tillkallade en antennfirma. Visserligen bytte de ut det mesta och det kostade också en liten slant, men de mätte signalen överallt och satte in förstärkare och dämpare och diverse prylar som jag inte vet vad det är. Resultatet är helt perfekt bild överallt och inget klydd med någonting. Som sagt så fick jag ju betala för kalaset, men det var det värt med tanke på allt pyssel som jag hade tidigare i mitt hemmabyggda antennsystem som ändå aldrig funkade riktigt bra.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.