Bambi skrev:
Vad ligger man ungefär på för framledingstemp med värmepump och -3 grader ute?

Mvh
Bambi
Samma framledningstemp som med vilken annan värmekälla som helst?

Här har vi -2 nu och 26 grader i rören. Vilken temp som behövs bestäms av hur välisolerat huset är samt radiatorytan. Har nästan bara golvvärme så det håller ner tempen.
 
peternicklas
Ja och sedan beror det mycket på hur vädret är utomhus. Just nu har vi -2 grader och 26 grader i framledning men då har solen varit framme hela dagen. Hade det varit snöstorm så hade den varit högre. Dock så ligger framledningen alltid lägre med golvvärme då det är ett lågtempsystem. När vi hade element så läg framledningen på runt 40 grader under samma förhållande som idag.
 
Är det klockstyrt också eller kom den infon med automatiskt? Är det inte samma framledning kl10 00 och -3 grader?

Utegivaren sitter väl öppet men väl skuggat?

Säg då att det är minus -3 grader ute klockan 10 och det pumpas på 31 gradigt vatten som håller 20 grader i sovrummen, samtidigt tittar solen fram och höjer rumstempen till 25 grader. Utgivaren sitter skuggad och fint och kräver fortfarande 31 grader till sovrummen, inte värms golvytan upp så fort som luften i rummet och lär då pumpa på 31 grader och då tror jag de att det blir varmt.

NU vet jag inte hur stor besparingen blir och om det lönar sig att sätta in givare om man inte redan har men det blir en del såna här dagar vår och höst och enligt mig måste energiförbrukning bli mindre med rumsgivare.

Mvh
Bambi
 
peternicklas
Vi har även en inohusgivare som känner av detta. Sedan så kommer luften runt utegivaren att bli påverkad då solen kommer fram, även om givaren sitter i skugga. Vi har inga rumsgivare och jämfört med element så har golvvärmen sänkt vår förbrukning med 10% samt att värmen är mycket jämnare och behagligare.
 
Peternicklas,

Jag vill inte göra någon jag är starkare än dig grej av detta men det kan skilja 10 grader nu på våren från skugga och solljus och vår utegivare får aldrig solljus på sig och det tror jag är rätt placering vad jag läst. Sen att ha en innegivare hjälper givetvis utegivaren men att den ska represtera alla rum lika bra som att ha en seperat givare i varje rum tror jag inte på då solen rör sig och vinden kan komma från olika håll.

Att golvvärme är effektivt och att du gjort en 10% sänkning är ju jättebra men säger inte så mycket hur det skiljer mellan att ha rumsgivare eller inte, du kanske hade sänkt 15% med rumgivare.

Mvh
Bambi
 
peternicklas
Nej, inte i mitt fall. Läser alla temperaturerna i alla rum och de ligger där de ska +- 1 grad, frånsett då på sommaren. Sedan har vi ett rum som har fönster på 3 sidor och blir väldigt varmt då solen tittar fram. Då jag inte har rumsgivare så värms även plattan och slingorna i denna upp och fördelas ut i systemet så pumpen går mindre genom att vi tar till vara på detta värmetillskott. Samtidigt så kyls detta rum av, väldigt lite men dock. Denna effekt får man aldrig med rumsgivare.
 
Så när solen tittar fram några timmar och ger 26 grader i den delen av huset så värmer det upp trägolvet till över din framledningstemp 26-31 grader och ger dig överskottsvärme till övriga huset, har jag fattat rätt :)?

Mvh
Bambi
 
Hej på er jag har golvvärme ingjuten i golvplattan tidigare körde jag med utegivaren och rumstermostater på bottenvåningen, har sk.öppen planlösning kök vardagsrum, badrum, kontor och tvättstuga. Nu kör jag den våningen med en central rumsgivare och en utegivare med väl justerade slingor och det ger en jämn och behaglig värme bättre en med en termostat i varje rum.På övervåningen har jag golvvärme i badrum 20m² och klädkammare 15m² allrum ovanför trappa saknar värme helt sovrum 25 m² sitter det 2 st radiatorer som är utan termostat och strypta till lagom temperatur, allt styrt på samma rumsgivare. Hur det är kostnadsmässigt vet jag inte, för det är första vintern av fem som det styrs på detta sättet men trots lång och kall vinter är det ingen stor skillnad på elförbrukningen mot tidigare år.
 
Jag fick också mycket jämnare värme och lägre förbrukning när jag ströp in mitt system, så det är att rekommendera oavsett om man kör med eller utan rumsgivare enligt min erfarenhet.

Mvh
Bambi
 
Hej,

Sitter i en liknande situation som trådskaparen. Ska gjuta igen gammal torpar/krypgrund och lägga in golvvärme. Fått offert från lk på 16st trådlösa rumsreglerare på totalt ca 20000:- (!). Känns som om jag hellre stryper i vid fördelare alltså, komforten blir bättre oavsett då golvet idag är oisolerat (
se bilder på ebbelundh.se).
Kommer ta måånga år innan de pengarna räknas hem, om det ens går...

En bifråga på samma tema (om det blir för mycket OT så får moderator flytta på mig);
Kan av praktiska skäl inte gjuta igen hela huset på en gång utan skall göra det i två etapper. Har idag jordvärme med vattenburet radiatorsystem. Tänkte först ha en shunt mellan VP och fördelare i etapp 1, men vill ju egentligen inte ha denna alls efter etapp 2 då jag vill ha lågtempsystem då istället (alla radiatorer försvinner efter etapp 2). Shunten kostar enligt offert 8000 dessutom. Slipper gära denna kostnaden för något jag inte ska ha alltså.

Någon som har en idé på en lösning som är billigare än 8000?

Mvh
 
D09
Spara pengarna, skulle ni ångra er så kör på trådlöst. Om inte, belöna er själva med ett utespa ;)

Jag hade också samma tankegång men min ekonomi under byggtiden gjorde att jag valde bort det och efter att ha ställt in systemet så har jag aldrig varit o skruvat och har inte haft en tanke på att göra det.

Betongplatta samt bjälklag på loft. stora fönster som släpper in mycket solljus. Och det märks på elförbrukningen när man solen är framme ofta som den senaste tiden. Trots kylan.
 
Lyfter en gammal tråd. Jag har nu äntligen kompletterat mitt system (Enbart LK golvvärme i träbjälklag, bergvärme, parkett) med rumsstyrning och resultaten är att energiförbrukningen sjönk omedelbart.

Jag har tidigare styrt med enbart värmekurva/utegivare. Det har funkat men det kunde bli ganska varmt under soliga dagar. Har nu satt dit trådlösa termostater i alla rum utom hallen och ställt in dem på 22.5 grader.

Man såg direkt på loggen att pumpen gick mindre (gröna märkeringen). Nackdelen är att golven inte är konstant varma som förr men temperaturen ligger stabilt överallt.
 
  • Diagram som visar temperaturloggar för golvvärmesystem med färgkodade linjer för olika komponenter och reducerad pumpaktivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bambi skrev:
Intressant diskussion,

Jag har svårt att ta till mig att rumsgivare inte skulle vara effektivt särskilt vår och höst. Säg vi har minus två grader på natten, på morgonenlyser solen in i rummet och ger det 25 grader, varför ska värmeslingorna fortsätta pumpa på då, måste väl bara bättre att ha något som känner av och säger till systemet att värme inte behövs, både för komfort och energibesparing(solen är ju gratis)?

Men sen är jag väldigt dålig på värmepumpars funktion och effektivitet, jag utgår från min fjärrvärme som också varit uppe i diskussionen.

Mvh
Bambi
Kul att svara på en svingammal tråd!

Även i ett system utan rumsreglering så är det ju inte så att "värmeslingorna fortsätter att pumpa på". Bergvärmen med utomhusgivare reglerar på temperaturen på returvatten från radiatorer/värmegolv. När solen ligger på, kyls vattnet inte lika mycket, bergvärmen får för varm retur och slutar värma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.