Vi har den största antennen från Kjell & co. Har drygt tre mil till Västeråsmasten. Antennen sitter på vinden och pekar mot gaveln. Vi har lättbetongkåk med falsat plåttak. Mycket nöjda.
 
+1 för kjell & co. Särskillt bra är deras generösa returpolicy. Jag har provat mej igenom hela deras antennsortiment när jag bodde på ett svårt ställe. Det är på inget sätt självklart att större är bättre, ej heller att riktverkan är bra. Till skillnad från analoga tv signaler där reflexer ställer till med problem är de bra för digital mottagning.
Alla min granar har stora televes yagiantenner, själv har jag en sån här http://www.kjell.com/sortiment/ljud...nner/utomhusantenner/digiality-da-6000-p30130 och det fungerar utmärkt.
 
Jo_W skrev:
Varför inte köra vidare med parabol, kolla Canal Digitals utbud. Flera kanaler jämfört med Boxer ungefär samma pris och installation,parabol och till viss del boxar på köpet, du behöver alltså inte själv ränna runt och köpa antenn och montera osv. Kolla med lokala handlaren :)
Tyvärr är Canal digital inte i samma pris när du har flera tvapparater.
Sen väljer jag just boxer för att slippa boxar (ca-modul)

Tack ändå
 
Nimajneb skrev:
Det ena utesluter väl inte det andra.
TV6 och många lokalTV program saknas på CD.

Bästa är att köra med båda signalerna i samma kabel.

Däremot så vill ju inte TS ha antennmodellerna hos Kjell så han behöver några alternativ. Själv vet jag inga som jagkan påstå vara bättre men det kanske finns.
Jag ska inte dra Kjell över en kant ihop med andra hobby affärer.
Jag ville ha tips på bra antenner, sen vart man köper dem spelar ingen roll.
Men en säljare på en hobbybutik är oftast mer intresserad av att sälja en massa än att hjälpa, vilken ofta slutar med att man köper skit.
 
Ramnemark skrev:
Men en säljare på en hobbybutik är oftast mer intresserad av att sälja en massa än att hjälpa, vilken ofta slutar med att man köper skit.
Fast just Kjell brukar enligt min erfarenhet ha förvånansvärt kompetent personal.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Hade visst bara 3 km till masten så behöver nog inget monster.
Har trähus med betongtak. Någon som kan tipsa om en antenn som passar mig att montera på vinden?
Sen även tips på splitter, 4-6 utgångár.
Har även kaneraövervakning på huset och enheten till den har antennugång.
Finns det en splitter med 2 ingångar så jag knä se videon från kaneraövervakningen på alla tvapparater?

Tack på förhand
 
Ramnemark skrev:
Hade visst bara 3 km till masten så behöver nog inget monster.
Har trähus med betongtak. Någon som kan tipsa om en antenn som passar mig att montera på vinden?
Sen även tips på splitter, 4-6 utgångár.
Har även kaneraövervakning på huset och enheten till den har antennugång.
Finns det en splitter med 2 ingångar så jag knä se videon från kaneraövervakningen på alla tvapparater?

Tack på förhand
Betongpannor såklart.
Ibland går de snabbt :)
 
Televés DAT-HD kombi
Den antennen verkade bra.
Men de står räckvidd 10-55 km.
Jag har bara 3 km, blir de fel då.
Gaveln på huset är i riktning mot sändaren så de borde gå att montera den på vinden.
Eller ska man satsa på något annat?

Någon som vet eller har erfarenhet av dessa?
 
Digiality DA-6000
den kanske passar bättre när det är så nära?
 
Om du skall ha en splitter blir det lite knöligt med antenner som spänningsmatas innifrån. Så nära som du är räcker nog en passiv gitterantenn.
 
Ramnemark skrev:
Finns det en splitter med 2 ingångar så jag knä se videon från kaneraövervakningen på alla tvapparater?

Tack på förhand
Det är bara att vända en tvåvägssplitt
 
Sänder dina kameror verkligen ut RF-signaler? Jag är inte så haj på kameror men de brukar väl ha en 50 ohms videosignal ut, i så fall kan du inte köra in det i antennanläggningen.
 
hahalj
MathiasS skrev:
Nu är det ju iofs så att Kjell säljer Televes antenner vilket nog är bland det bästa du kan köpa.

[länk]

Fast du kan ju alltid gå till lokala antenninstallatören och köpa samma antenn för 50% mer pengar....:)
Detta är verkligen den bästa på marknaden som går att finna för normala konsumenter. (y)
Har en sådan tillsammans med parabol. Lätt att skruva ihop, lätt att montera, lätt att justera in. Har inbyggd förstärkare som man kanske inte behöver använda om man har fri sikt till masten, annars bara att koppla in en 12-24 VDC matning så får man 12 dB extra som kanske behövs om man bor lite sämre till.
 
hahalj
Ramnemark skrev:
Televés DAT-HD kombi
Den antennen verkade bra.
Men de står räckvidd 10-55 km.
Jag har bara 3 km, blir de fel då.
Gaveln på huset är i riktning mot sändaren så de borde gå att montera den på vinden.
Eller ska man satsa på något annat?

Någon som vet eller har erfarenhet av dessa?
Det brukar rekommenderas en gitterantenn när man bor så nära, t.ex. denna.
 
vi har 39km till masten, tror ni det går bra med televes DAT HD Kombo om man sätter den på vinden i ett trähus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.