pär h skrev:
Sandhall använder du plastkåpan framför sågbladet?.
Japp.
 
jonmo skrev:
En sak jag lade märke till särskilt är hans sätt att såga med sticksågen. Vilken fördel finns med att gå underifrån? Han använder ju den mindre modellen, är det ett måste?
Du har faktiskt fått svar från Paul-Marcel St-Onge (Half-Inch Shy) själv. (Han försökte tydligen svara här men lyckades inte skapa ett konto..)
Läs svaret här (i mitten av inlägget..) http://www.halfinchshy.com/2013/03/no-comment-2-pre-build-videos-odds-n.html
 
Redigerat:
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Har ganska begränsad erfarenhet av Festool prylar, ägen en blocketshoppad CS 70 bordssåg men inget mer. Gillar inställningmöjligheterna + att de verkar ha tänkt till när de satt ihop den. Ogillar skarpt ett de kör sitt eget race fullt ut och målar in användarna i ett hörn, på cs70 i form av skippat mitre spår i sågbordet, hade varit så förbannat enkelt att implementera i deras extruderade aluprofil. Deras vinkelanhåll är inte top of the line (ganska långt därifrån), och det är ruskigt svårt att byta till nåt annat om det inte finns mitre spår i bordet.
 
jackt skrev:
Du har faktiskt fått svar från Paul-Marcel St-Onge (Half-Inch Shy) själv. (Han försökte tydligen svara här men lyckades inte skapa ett konto..)
Läs svaret här (i mitten av inlägget..) [länk]
Häftigt!
 
Hej
Blåser lite liv i tråden igen.
Går i sticksågsköpartankar och velar kring vilket som ska väljas. Finns någon med erfarenhet av Festools nya PS 420, har den blivit bättre än 400an? Enklare att handha tex bladstyrningens injustering?sad.gif

/K
 
Festool har fortfarande kvar PS300:an och den säljer fortfarande riktigt bra (nåja, för att vara Festool då) trots att de marknadsför PS420 relativt intensivt. Äger ingen 400 serie men av det jag provat så skulle jag inte lägga pengarna på det. Det känns inte riktigt som att man får så mycket för pengarna. PS300:an är mer allround i jämförelse då det funkar lika bra som byggsåg och finlirssåg. 400 serien känns däremot mer som finlirssåg i och med att den är betydligt lättare och nättare och har riktigt många tillbehör (dyra). Ska du ha den i verkstaden och har redan en annan fulsåg samt en fet plånbok så är det nog rätt val.
 
P
PS420 har 300ans bladstyrning.. man kan slå av stroboskopet med som för mig är en pina och ja den är mycket bättre än 400 modellen.. (y)
 
jonmo skrev:
Det var en trevlig video, ganska gediget arbete måste jag säga. När jag tittar på denna typ av video kan jag inte annat än att förundras över hur sjukt mycket pengar som gått åt till alla verktyg. Kostnaden per snickarbodstimme måste vara ganska gedigen...

En sak jag lade märke till särskilt är hans sätt att såga med sticksågen. Vilken fördel finns med att gå underifrån? Han använder ju den mindre modellen, är det ett måste? Jag står i begrepp att köpa antingen 300 eller eller 420, och det vore intressant att höra hur ni använder era och om det finns klara för/nackdelar beroende på användningsområdet. Det känns ju mer framtidssäkert att köpa den nyligen uppdaterade, annars kommer ju definitivt modell 320 komma ut veckan efter att 300:an anlänt från Tyskland.
är nog så de flesta jobbar med sticksågar....
300 kommer nog utgå snart, den har ersatts av 420, som är mer flexibel, förbättrad fäste för sågbladet, ha längre blad och lite annat. festool har inte för vana att likt dewalt ha 12 olika modeller av samma sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.