Hej! Jag har gått igenom elen i vårt gamla hus idag, några rum har gammal kulo-ledning, metallhölje (silvrigt) med svart lindat papper under och innerst gummerade ledare som är vita o röda. Dosorna i taket är små runda i porslin. säkrat på 6A. Allt är i gott skick o orört då det är en släktgård. Hur gammal är installationen ca? är det hög risk att ha kvar så här gammal el i huset? Med vänlig hälsning johan5588
 
Är den orörd, lågt säkrad och inte utsatt för höga långvariga belastningar utgör den i mina ögon en mycket liten risk. Men börjar man pilla med den eller belasta med tex något elelement e.dyl är det oftast bäst att börja planera för att renovera elsystemet lite mer systematiskt. Den är troligen daterad till någonstans 30-tal till en bit in i efterkrigstiden, från ett stycke in i 50-talet hade gummit varit plast i form av PVC.

Som kuriosa har du nog vad som i en annan tråd felaktigt benämndes blykulo, dvs det silvriga höljet är förblyad falsad järnplåt. Någon blykulo har som elmont skrev aldrig funnits det rörde sig om en annan kabeltyp med blyhölje men ingen kulo.
 
Redigerat:
  • Gilla
electrocuted
  • Laddar…
tack för svar! är det alltså kabel från 30-40 tal? Ja, den är lågt belastad, bara belysning o lite småapparater då det är på övre våningen. Då är det alltså inget man behöver ha panik med att byta ut :) bäst att byta ut i o med nästa renovering som sker inom 2-10år.Är klokt att göra en liten översyn i dosorna så att alla plintskruvar sitter tajt? gnistbildning i skarvdosor/brytare där innanmätet i papper sticker fram är värsta risken skulle jag själv gissa på om man bortser från överbelastning.
 
Om du tar det försiktigt - rör du isoleringen faller den sönder i smulor.
 
På nedervåningen finns något nyare kablar med isolering av plast/gummi(?), där sitter det säkrat med 10A. På övervåningen med pappersisolering så kör jag vidare med 6A, det sunda förnuftet talar för det. Det mest strömkrävande jag kommer på är dammsugaren på 1800W och strykjärn 2300W, men där strykjärnet sitter kan det vara 10A då dom satt en ett enskilt jordat uttag vid strykbrädan.
 
Man kanske borde göra en liten isolationsprovning,

En målare jag anlitade beättade att när han målade i en lägenhet så började plötsligt telefonen ringa oavbrutet. Det visade sig att det berodde på att han målade över en gammal kuloledning, och även över en gammal telefontråd, där fästspiken hade kommit åt ledaren i telefontråden. Våt färg leder tydligen.
 
Hur går en isolationsprövning till? vilken utrustning behövs? Jag har en medelavancerad multimeter och amperemeter.
 
En isolationsprovning görs för att upptäcka överledning från fas/nolla till skyddsjord, vissa fall även mellan faser och nolla. Kallas även att "megga" där Megger är ett varumärke på en isolationsprovare.

Instrumentet den utförs med mäter normalt med 500 V för att upptäcka begynnande isoleringsfel och överslag vilket en multimeter med sin låga testspänning på < 5 V inte upptäcker. Dessa kostart en slant, men Kjell har för en tusenlapp. http://www.kjell.com/Sok?query=isolationsprovare. Vet inte vad de är värda.

Men i brist på ett riktigt instrument kan ändå en multimeter vara värdefull för att upptäcka kulohöljen som blivit ledande etc.

Mätning ska göras mellan varje spänningsförande ledare, dvs L+N (som får vara sammankopplade) och skyddsjord. Neutralledaren kan behöva losskopplas för denna mätning, speciellt om man får utslag och behöver identifiera den felande kretsen (gruppen).

Alla strömbrytare etc ska vara tillkopplade så att alla kretsar mäts. Om mätningen görs i centralen kan "bläckfisken" användas för att koppla samma alla faser och nolla, men bara den kostar en tusenlapp(?) så det går lika bra med testsladdar. Det finns en bild här på sidan 15: http://www.voltimum.se/files/se/fil.../Voltimum_Elseminarium_vt_2012_elsakerhet.pdf

Alla överströmsskydd ska vara slutna och JFBn måste vara bruten. Finns ingen JFB måste N-plinten frånkopplas.

Kretsar som är frånkopplade måste mätas separat.

Dimmers och annan fast ansluten last ska inte ta skada då man mäter mellan spänningsförande ledare och skyddsjord eftersom man kopplar ihop alla L+N och mäter mot jord. [ref]Det finns heller inga säkra rapporter om att så har skett.

Om det finns förbrukare, t.ex lysrör med HF-don som har överspänningsskydd mellan fas och skyddsjord, så får man mäta med 250 V.

Godkända värden vid 500 V är minst 1 Mohm, men man bör inte acceptera ett utslag på instrumentet överhuvudtaget, om man inte har ett avancerat som kan mäta väldigt höga resistanser.

Man mäter alltså mot skyddsjord. I ditt gamla hus finns troligen inte så många skyddsledare som det kan bli överledning mot. Så det kan vara värt att även mäta mellan faser och mellan fas och nolla. Då behöver du koppla ur alla apparater som finns om det är möjligt.

Några trådar i ämnet:
https://www.byggahus.se/forum/threads/installations-meggning-brytare.90934/
https://www.byggahus.se/forum/threads/megga-eller-iosolationsmaeta.96488/
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-funkar-en-isolationsprovare-megger.90425/
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-smaellt-foer-saker-med-meggern.205969/
Köpråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/prisvaert-testinstument.107575/
https://www.byggahus.se/forum/threads/koeprad-megger.154124/
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Siltberg: Tack för ett utförligt svar :)
 
Min fråga gäller i fösta hand övervåningen i huset, där det inte finns jord i nerdragen i rummen eller separat noll-ledare, jordplint finns såklart i centralen. Vilka mätningar kan vara aktuella i detta fall? Kan jag nyttja min nyköpta amperemeter till något vettigt i detta sammanhang, (förutom voltmeter)? Är det brandrisk att göra en isolationstest på 500V på gammal kabel med pappersisolering?, jag kan tycka att 250V är mest rimligt i mitt fall.
 
Ska du isolationsmäta får du använda ett instrument som är avsett för det, din ampere-voltmeter är inte till nytta i det fallet. Det är inte farligt att mäta med 500V eller 1000V strömmen är begränsad så effekten blir ytterst liten. I ditt fall får du säkert helt ok värden om kablar och dosor är orörda och inte skadade mekaniskt och allt är torrt. Är det enkelt att öppna dosorna skulle det kunna vara ide att efterdra skruvarna lite försiktigt, samma med skruvarna i uttag och brytare. Riskerna med dålig kontakt kan säkert vara större än problem med gammal kulo, enkelt att kolla och bra ifall du ökar belastningen i någon del.
 
Har ingen erfarenhet av någon av dem, men på papperet tycker jag proswedes testare verkar ha lite bättre egenskaper, både för isolationsmätning och kontinuitetsmätning. Kjells variant verkar sakna kontinuitetsmätning, men proswedes's säger å andra sidan ingenting om det verkligen är en normenligt kontinuitetsmätare. Någon större praktisk betydelse behöver det inte ha bara man känner sitt instrument. Kjell's har ju lite med funktioner som spänningsmätning etc.
 
  • Gilla
johan5588
  • Laddar…
O
Jag har en isolationstestare ifrån Uni-Trend. Den fungerar bra. För den som inte känner till företaget så är Uni-Trend ett av asiens största och mest respekterade tillverkare när det gäller tillverkning och utveckling av elektrisk mätutrustning. Den andra isolationstestaren tillverkas av ett indiskt företag som heter Rishabh Instruments. De har jag ingen personlig erfarenhet av men en indisk kollega som arbetar med elektronikutveckling hälsar att det är ett välkänt och respekterat företag med 20-30 år på den indiska marknaden men som inte satsat internationellt förrän de senaste 4-5 åren. Du kan med andra ord köpa vilken du vill utan att vara orolig för att det skulle vara skräp.

Uni-Trend:
http://www.uni-trend.com/aboutus.html

Rishabh Instruments
http://rishabh.co.in/index.php
 
  • Gilla
johan5588
  • Laddar…
tack för utförliga svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.